Spoor Brugge
Spoor Brugge
Begin ook maar een dagboek om bij te houden hoe de baan ontstaat.
Begin is een halfhoogslaper 200x90 (met trap erg handig) met mdf op de bovenkant, een touchscreen asus (voor koploper in de toekomst) en de digitale startset van Fleischmann.
Eerst foto's dat maakt meer duidelijk.
Begin is een halfhoogslaper 200x90 (met trap erg handig) met mdf op de bovenkant, een touchscreen asus (voor koploper in de toekomst) en de digitale startset van Fleischmann.
Eerst foto's dat maakt meer duidelijk.
Laatst gewijzigd door Reindier op 10 jan 2016 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Spoor Brugge
moet nog geschuurd en geplamuurd worden en moet de binnenkant van de boogjes nog dicht maken maar daar moet ik nog iets voor zoeken.... en uiteraard verven.
Re: Spoor Brugge
Als daar in de tunnel eens een wagonnetje ontspoort, kan het lastig worden die eruit te krijgen. Ik zou wat openingen aan de zij- en achterkant maken, zodat je er later nog bijkunt.
Re: Spoor Brugge
binnen kant van de boog moet nog mooi worden moet dat nog met iets vullen of hout wat kan buigen of iets anders?
Re: Spoor Brugge
Inderdaad Wim das een goeie ik kan daar in de rechterzijkant een luikje maken zodat ik er altijd bij kan komen.
Re: Spoor Brugge
Voor de binnenkant van je boog: Een stukje dun hout buigen, of anders de holte opvullen met gips waar houtlijm door gemengd is. Of tape eroverheen dat je verft, of... Of ... Of ...
Kortom, heel veel mogelijkheden.
Kortom, heel veel mogelijkheden.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Spoor Brugge
Ik denk dat je je baanplan moet gaan aanpassen. Zo te zien heb je daarin de 24-graden wissels (R1) getekend, en in de doos rails die je gekocht heb, zag ik 15-graden wissels (R4).
Re: Spoor Brugge
Ik had die wissels ff via marktplaats 3 gekocht voor de leuk ze waren 6 euro..WimC schreef:Ik denk dat je je baanplan moet gaan aanpassen. Zo te zien heb je daarin de 24-graden wissels (R1) getekend, en in de doos rails die je gekocht heb, zag ik 15-graden wissels (R4).
moet nog de juiste gaan zoeken.
Re: Spoor Brugge
Die 15 graden wissels zijn de juiste, ik zou die 24 graden versies in je tekening er gewoon uit halen.
Zijn gewoon verre van realistisch en veel te scherp.
Zijn gewoon verre van realistisch en veel te scherp.
Re: Spoor Brugge
Vandaag heb ik toch mijn baan maar aangepast... voor een helix die gedeeltelijk naast en op de baan komt.
foto's
foto's
Re: Spoor Brugge
in het vak onder de laptop moet dan de helix komen van buiten spoor rond de 70 cm diagonaal binnen spoor 64 cm diagonaal..
nu baanplan aan passen
nu baanplan aan passen
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Spoor Brugge
Hallo ???
1 of 2 mm (vliegtuig)triplex misschien?Reindier schreef:binnen kant van de boog moet nog mooi worden moet dat nog met iets vullen of hout wat kan buigen of iets anders?
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Spoor Brugge
Bedankt Henk denk dat ik de brug nu niet meer kan gebruiken aangezien ik mijn baan moest veranderen voor de helix
Gr reinier
Gr reinier
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Spoor Brugge
hoi stadsgenoot,
met mijn lekenverstand jou draadje even terug zitten lezen, zowel het voorsteldraadje ( nieuw plan schieten maar ), als dit doorgelezen.
nu je met een helix daar linksbuiten wil gaan stoeien denk ik zo op het oog dat je met een rond diagonaal van 70 cm niet uit zal komen omdat ik schat dat het hoogte verschil op zo,n 20 cm zal zijn en als je alleen al je materiaaldikte rekent zul je denk ik drie keer rond moeten omdat te overbruggen op die korte afstand en dan zit je gevoelsmatig dik boven de 3% stijging. terwijl het mooiste zou zijn 2% stijging te handhaven met een tussenruimte per laag van min 6 cm in verband met pantografen van de E-locs die je ongetwijfeld ook in de toekomst zult laten rijden.
ik denk dat je moet gaan denken aan een rechthoekige helix die dan wel meer ruimte inneemt maar geleidelijker klimt en daalt.
mijn 2 cent.
met mijn lekenverstand jou draadje even terug zitten lezen, zowel het voorsteldraadje ( nieuw plan schieten maar ), als dit doorgelezen.
nu je met een helix daar linksbuiten wil gaan stoeien denk ik zo op het oog dat je met een rond diagonaal van 70 cm niet uit zal komen omdat ik schat dat het hoogte verschil op zo,n 20 cm zal zijn en als je alleen al je materiaaldikte rekent zul je denk ik drie keer rond moeten omdat te overbruggen op die korte afstand en dan zit je gevoelsmatig dik boven de 3% stijging. terwijl het mooiste zou zijn 2% stijging te handhaven met een tussenruimte per laag van min 6 cm in verband met pantografen van de E-locs die je ongetwijfeld ook in de toekomst zult laten rijden.
ik denk dat je moet gaan denken aan een rechthoekige helix die dan wel meer ruimte inneemt maar geleidelijker klimt en daalt.
mijn 2 cent.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Spoor Brugge
Hooi plaatsgenoot, indd soms is het allemaal mooi te maken in scarm maar de praktijk is toch geheel anders heb ik ondervonden ik heb indd nu een ovaal gemaakt en hierbij de linkhttp://www.youtube.com/watch?v=1GWb1sQMX4c naar de spiraal met de eerste testrit
Ik zit nu op 55 mm tussen de lagen in en klim nu totaal 25.5 cm....
Gr Reinier
Ik zit nu op 55 mm tussen de lagen in en klim nu totaal 25.5 cm....
Gr Reinier
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Spoor Brugge
Hoi,
praktische tip waar je vroeg of laat tegenaan loopt en dat is de toegangkelijkheid in de helix.
hetzij onderlangs hetzij bovenlangs want als er iets fout gaat ,en dat gaat gebeuren, kun je er op deze manier niet bij.
je hebt het er over gehad bijvoorbeeld om stopsecties in een later stadium ooit nog in te bouwen.
Alleen dat al kun je nu al niet doen.
om daar bij te kunnen moet je nu de bovenplaat demonteren met het risico dat je mogenlijk het verband al uit helix haalt.
Dit is iets wat je zoals nog vele andere zaken van te voren moet uitdenken en als het kan zo vroeg mogelijk in het bouwstadium meenemen.
voor de rest heb je een mooie en nette helix gemaakt.
succes verder en blijven vragen op het forum want je hebt gemerkt dat men graag bereid is om te helpen.
praktische tip waar je vroeg of laat tegenaan loopt en dat is de toegangkelijkheid in de helix.
hetzij onderlangs hetzij bovenlangs want als er iets fout gaat ,en dat gaat gebeuren, kun je er op deze manier niet bij.
je hebt het er over gehad bijvoorbeeld om stopsecties in een later stadium ooit nog in te bouwen.
Alleen dat al kun je nu al niet doen.
om daar bij te kunnen moet je nu de bovenplaat demonteren met het risico dat je mogenlijk het verband al uit helix haalt.
Dit is iets wat je zoals nog vele andere zaken van te voren moet uitdenken en als het kan zo vroeg mogelijk in het bouwstadium meenemen.
voor de rest heb je een mooie en nette helix gemaakt.
succes verder en blijven vragen op het forum want je hebt gemerkt dat men graag bereid is om te helpen.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.