talent schreef:Martin,
Niet om hier een hele discussie over te starten (zoals je al schrijft: zoveel smaken zoveel meningen), maar ik ben wel benieuwd wat jij "mis" vindt met een DH10C. Ik ben altijd wel geïnteresseerd in de argumenten van anderen om voor de ene of de andere oplossing te kiezen.
En wat de Kuehn N45 (en in mindere mate de Kuehn N025) betreft: hoe krijg jij daar een mooie regeling mee? Ik heb zelf een aantal locs met die decoder, maar als ik daarvoor een snelheidsmeting doe in iTrain (of Koploper) dan is dat geen mooie vloeiende lijn. De ene stap springt de snelheid omhoog, en de andere stap gebeurt er bijna niets (of neemt de snelheid zelfs af).
De overgang tussen de stappen ziet er als je naar de trein kijkt ook niet vloeiend uit; de trein gaat met een rukje sneller rijden. Maar als jij wel enthousiast bent over deze decoders, krijg ik het gevoel dat ik iets fout doe. Misschien toch een instelling waar ik 'ns naar moet kijken?
Ik zou hier op zich wel graag een oplossing voor hebben, want ik heb toch best veel locs met een Kuehn decoder.
Groeten, Marcel
Hoi Marcel,
Natuurlijk kan ik mijn mening hierin toelichten. Ik baseer dit door mijn ervaringen met de ombouw en gebruik van deze decoders. Imo zijn er maar 3 echt goede decoders: Kuehn, ESU en Rautenhaus. De rest doet het voor mij gewoon net niet, niet dat ze slecht zijn maar ook hierin is het enorm wat je smaak wenst.
Allereerst de D&H. Zijn geen verkeerde decoder, ze zijn immers de uitvinders van Selectrix en doen in Duitsland goede zaken. Maar ga je echter kijken naar de decoder zelf dan heeft deze echt heel weinig instel mogelijkheden. Dan nog maar te zwijgen over de slecht ingestelde interne buffer. Elke onderbreking stopt de loc, iets wat met een CV aan te passen is maar door D&H wordt geblokkeerd. Als je voor D&H kiest neem dan Rautenhaus, dat zijn dezelfde decoders maar met eigen software. Die geven veel meer instellingen vrij van de decoder dan D&H zelf doet. Inclusief de tijd die de decoder zonder spanning moet overbruggen.
Dan de Kuehn.
Is gewoon een uitstekende decoder. Alle functies die je wensen kan zijn in simpele basis aanwezig. Je hebt dan voor net iets meer dan 25 euro een goede decoder die voor het basis DCC werk zeer geschikt is. Goede garantie, bijna altijd vervanging bij defect. Goede kortsluitbeveiliging!
Wat jij benoemt met de rijeigenschappen is deels waar, maar deels onwaar. Je kan de motorfrequentie met CV9 in 3 stappen instellen en met CV53 en CV54 stel je de P en I in van de lastregeling. Daarmee kan je bijna elke loc goed en strak laten rijden.
Ik zeg bijna want doordat de instelmogelijkheden beperkt zijn (om het gebruikersgemak te dienen) loop je soms tegen de beperking aan van de decoder. En dan komt mijns inziens ESU om de hoek kijken.
De ESU LP4 is weliswaar meer dan 35 euro, maar heeft een enorme moeglijkheid aan instellingen om een loc stil en strak af te regelen. Een absolute favoriet als het gaat om mooi rangeren en langzaam rijden. Maar nadeel van ESU, concept gebaseerd op D&H, dus hierbij is vaker een LocBuffer vereist dan met een Kuehn.
Tran ben ik het helemaal met je eens, frutdecoder. Maar wel mooie techniek, alleen veel te beperkt.
Dus kortom:
Simpel rijwerk (Wat 95% van de locs op een modelbaan doen, in beeld komen, keer stoppen en weer verdwijnen) is de Kuehn uitstekend geschikt
Als beginnersdecoder is de Kuehn perfect
Geavanceerd rijden (Mooie langzame rangeerbewegingen, strakke motoreigenschappen) de ESU LokPilot V4.0
Wanner je DCC/SX wilt rijden kies dan of voor ESU of voor Rautenhaus.
Groetjes
P.s.: De Kuehn N25 mist de F3/F4 functie en heeft een slechte kortsluitbeveiliging bij een vastlopende motor.