Toevallig einde van deze middag een BR189 van de SBB van een maatje onder handen gehad. Deze deed (behalve lampen laten branden) zelfs helemaal niets meer. En ook hierin zat een 3X3. Deze heb ik uitgesoldeerd en de vrijliggende contacten overbrugd met een draadje.
Meteen maar m'n eigen Re 4/4"' Swiss Express van Minitrix onder handen genomen: deze stond met het hetzelfde probleem al een jaartje stil. Ook deze rijdt nu weer lekker rond (overigens wel eerst met een behoorlijk rokende motor).
Het exacte aantal weet ik niet maar inmiddels zijn het meer dan locjes waar ik dit met succes gedaan heb. Die 3X3, 4X4 of 5X5 is een echt probleem-veroorzakertje.
Ook sluit ik me aan bij FidOo's opmerking dat CV2 af fabriek doorgaans al te hoog staat. Waarde 1 van CV2 is meestal voldoende en ook het mooist (de lage startsnelheid geeft mooi effect voor langzaam optrekken). Sowieso moeten we niet proberen mankementen op te lossen met het aanpassen van de variabelen als een loc daar eerst goed mee functioneerde