Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5033

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5033

Bericht door bvandewetering »

Beste mede-spoorders,

Ik ben al enige tijd samen met DigiKeijs aan het proberen de oorzaak van een aantal problemen in de door mij gebruikte combinatie Fleischmann Twin-Center en Digikeijs Booster DR5033 te vinden. Samengevat heb ik 3 problemen:
    1. Af en toe een onverklaarbaar “Stop Commando” op de booster (groen led met knipperend rood led).
      2. Programmering van de booster via L.NET is niet mogelijk. Invoering van artikelnummer “50330” en module adres “1” geeft een knipperend ? (de module wordt niet gevonden).
        3. De kortsluitbeveiliging van de booster werkt niet. Zelfs een lange geforceerde kortsluiting op het deel van de baan dat door de booster wordt gevoed heeft geen enkele reactie op de booster.

        De booster is onlangs bij DigiKeijs getest. Hierbij zijn echter geen afwijkingen gevonden.

        Omdat de hierboven genoemde problemen nog niet opgelost zijn, ben ik op zoek naar mede-spoorders met vergelijkbare ervaringen. Mogelijk kan een van jullie mij helpen een oplossing te vinden.

        Met vriendelijke groet,

        Ben van de Wetering



        Marksintpancras
        Berichten: 1549
        Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
        Locatie: Sint Pancras

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door Marksintpancras »

        Beste Ben,

        Mogelijk is de Twin Center software verouderd, kan jij de allernieuwste software in je jouw TwinCenter installeren, mogelijk dat verbetering geeft.


        Met vriendelijke groet, Mark

        Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Hallo Mark,

        Helaas kan dat niet de oorzaak zijn. Ik werk met Software versie 2.0 (van een CD). Al vanaf versie 1.1 is L.NET programmering mogelijk.

        Met groet,

        Ben



        Marksintpancras
        Berichten: 1549
        Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
        Locatie: Sint Pancras

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door Marksintpancras »

        Beste Ben,

        Dat klopt, toch kan het zijn dat de Digikeijs Booster nieuwe firmware heeft dan de TwinCenter, dan kan dat tot problemen leiden.
        Dan is net als een Belg met een Nederlander praat, je kan dan een spraak verwarring krijgen waardoor de Nederlander (lees: TwinCenter) iets anders begrijpt dan de Beg (lees: booster) bedoeld.
        Alleen Digikeijs of Uhlenbrock kan jouw het antwoordt geven of deze apparaten met elkaar kunnen praten.
        Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 28 jun 2016 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.


        Met vriendelijke groet, Mark

        Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Hallo Mark,

        Ik denk niet dat hier sprake is van een (ver)taal probleem. Digikeijs had dit anders zeker al wel aangesproken in de contacten die ik tot nu toe heb gehad.

        Mijn grootste probleem is eigenlijk dat de kortsluitbeveiliging van de booster niet werkt. Een geforceerde kortsluiting (met een scroevendraaier) op het deel van de baan dat door de booster wordt gevoed, geeft geen enkele reactie. Niet op de booster en ook niet op het TC. Een te laat opgemerkte kortsluiting door een ontsporing op een wissel heeft zeer onlangs tot schade aan een treinstel geleid - een van de as gesmolten wieltje in een gesmolten aspot. Ik heb dus bij Hans een volledig nieuw draaistel moeten bestellen.

        Verder heeft Digikeijs de booster onlangs gestest en geen problemen gevonden. Daar werkte alles zoals het hoort.

        Met groet,

        Ben



        Marksintpancras
        Berichten: 1549
        Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
        Locatie: Sint Pancras

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door Marksintpancras »

        Beste Ben,

        Als de booster communiceert met de Twin Center behoort de TwinCenter een kortsluit-melding te krijgen en dan in zijn beveiliging springen, nu dat niet gebeurd met alle gevolgen van dien. Volgens opgave van Digikeijs heeft de booser geen eigen kortsluitbeveiliging, hij kan alleen "luisteren" dus denk dat deze dus een signaal af geeft aan de Twin Center en deze moet afslaan.

        Trouwens wil jij je booster programmeren via de TwinCenter?


        Met vriendelijke groet, Mark

        Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Mark, je hebt een bp.

        Ben



        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Hallo Mark,

        Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat de booster geen eigen kortsluitbeveiliging heeft ook al wordt hierover in de handleiding niet expliciet gesproken. Er zit in ieder geval wel een rode led als kortsluitindicator op. Verder is via LNCV 11 de inschakeltijd na een kortsluiting in te stellen en LNCV 13 de "kortsluit- of ompool-reactietijd".

        Als ik op het TC deel van de baan een kortsluiting genereer wordt zowel het TC als de booster direct netjes afgeschakeld. Ook het aanschakelen (b.v. via Koploper) gebeurd normaal. De booster luistert dus wel naar het TC.

        Vandaag geadviseerde Roy Keij mij de Track Sniffer ingang van de booster direct op de rail-uitgang van de centrale aan te sluiten. Kan de centrale dan überhaupt nog wel "luisteren" naar de status van de booster?

        Het was niet mijn bedoeling de booster via het TC te programmeren. Bij het zoeken naar oorzaken en oplossingen bleek echter dat L.NET programmering niet mogelijk is omdat de booster door de centrale niet wordt herkend.

        Met groet,

        Ben


        Gebruikersavatar

        martindomburg
        Elektronica/Commercieel
        Berichten: 4904
        Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
        Locatie: Ermelo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door martindomburg »

        Hoi,

        Ik denk zelf dat Roy zijn opmerking wel eens een oplossing kan zijn. Is er een mogelijkheid dan de TC hier gewoonweg niet goed mee overweg kan gaan? Dat beide L.net kunnen lullen wil niet zeggen dat de Nederlander ook luisterd naar de Belg :lol:



        Groetjes


        Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

        Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Hallo Martin,

        Als het dan naast een niet werkende kortsluitbeveiliging van de booster, toch een (ver)taal en/of luister probleem is, dan is de vraag hoe ik dit kan oplossen. Of zijn beide systemen zodanig verschillend dat de enige oplossing is, ze eenvoudig niet met elkaar samen te laten werken? Dat is wat ik eigenlijk begrijp uit je opmerking.

        Maar eigenlijk is nog veel belangrijker de vraag hoe ik dat dan moet plaatsen in het licht van de opmerking in de handleiding van de booster dat de aansluiting ervan op het TC “out of de box” moet werken.
        De DR5033 is vanuit de fabriek zodanig ingesteld dat het aan alle geteste centrales (....... TwinCenter™ ...) out of de box werkt.
        Bij de koop van deze booster heb ik me naast de prijs ook hierdoor laten leiden.

        Met groet,

        Ben



        Marksintpancras
        Berichten: 1549
        Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
        Locatie: Sint Pancras

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door Marksintpancras »

        Beste Ben,

        Ben er even dieper ingedoken, ik heb zelf het Dinamo systeem, en heb een Uhlenbrock IB basic 65060 voor testen staan.

        Maar Digikeijs heeft het de booster getest op de TwinCenter volgens de handleiding, als ik de handleiding van de TwinCenter lees ondersteund deze ook LNCV programmering.
        Ik denk dat het van belang is dat de TwinCenter via LocoNet de Digikijs gaat herkenen? dus de Loconet verbindingen nalopen.
        En dan is het de vraag hoe staan de LNCV waardes in de Digikeijs booster, zie de handleiding van Digikeijs, als de kortsluitbeveiliging uit staat ja, dan werkt het niet.


        Met vriendelijke groet, Mark

        Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
        Gebruikersavatar

        martindomburg
        Elektronica/Commercieel
        Berichten: 4904
        Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
        Locatie: Ermelo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door martindomburg »

        IK heb zelf de twee nog niet eerder gecombineerd dus kan er niet zozeer een gegronde oordeel over vellen.
        Als Digikeijs claimt "out of the box" werking te hebben met de TC en dat staat er zwart op wit dan zou ik Digikeijs daarmee confronteren.

        Maar naar ik begrijp heb je dat al gedaan en is de booster al gechecked, het enige waar het dan aan kan liggen is de TC. Heb je iemand in je omgeving met een TC bij wie je het kan testen? Wat zou kunnen is dat de "slimme" functies niet door TC worden ondersteund.

        Ik zal Vincent eens vragen er naar te kijken, die programmeert momenteel zelf met loconet.

        Groetjes


        Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

        Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

        Willempie
        Elektronica/Commercieel
        Berichten: 1017
        Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door Willempie »

        Het enige waar het aan kan liggen is de DR5033, de booster werkt en is aangesloten op het LocoNet-B en deze verbinding werkt, de booster luistert immers als er een kortsluiting is op het TC deel.
        Maakt Ben op het DR5033 deel een kortsluiting, dan werkt de kortsluitdetectie op en in de DR5033 niet. Is allemaal te lezen hier in het draadje.

        Groetjes



        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Hallo Allemaal,

        Het is zoals Wim zegt gedurende 98% van de tijd werkt alles normaal: treinen rijden automatisch, bezetmelders functioneren en wissels schakelen.

        Maar af en toe heb ik de volgende 2 problemen:

        1. Af en toe krijgt de booster een "stop commando" en schakelt af (terwijl het TC normaal blijft functioneren). Waarom dit gebeurd is onduidelijk. Soms is het als ik de via "Koploper" de spanning op de baan zet. Soms als een loc een overgang TC --> Booster passeert (of omgekeerd) en soms lijkt het erop dat het gebeurd tijdens het schakelen van een wisselstraat met meerdere wissels. Ik heb tot nu toe geen duidelijke oorzaak kunnen ontdekken.

        Op 24 mei j.l. heb ik op dit probleem bij Digikeijs een ticket aangemaakt.

        2. Later ontdekte ik ook dat de booster bij kortsluiting op het booster-deel van de baan niet afschakelt. Maar zoals Wim zegt, de booster schakelt wel af bij een kortsluiting op het TC-deel van de baan.

        Zojuist heb ik weer een tweetal tests uitgevoerd, in beide gevallen met de booster alleen via Loconet aangesloten op het TC.

        a. met de baan volledig aangesloten blijft het zoals het was: een schroevendraaier blijft vonken trekken.
        b. voor een ultieme test heb ik het TC-deel van de baan losgekoppeld en direct de uitgangen van de booster kortgesloten. De booster slaat dan wel direct af. Er is dus een interne kortsluitbeveiliging.

        Onlangs is de booster bij Digikeijs getest met "geen probleem" als resultaat. Ik weet niet of deze test is uitgevoerd in combinatie met een Fleischmann TC. Als dit niet is gebeurd, zit het probleem misschien toch in de combinatie booster <--> TC. Als dat zo is, klopt de uitspraak dat de booster "out of the box" met een TC werkt helaas niet.

        Voor de goede orde, als ik de baan alleen op het TC heb aangesloten, kan ik uren rijden zonder problemen. De oorzaak van de problemen zit dus niet in de baan en ook niet in het TC.

        Op zoek naar mogelijke oorzaken in de instellingen van de booster, ontdekte ik ook dat LNCV programmering niet mogelijk is (de booster wordt niet herkend). Het is echter geenszins de bedoeling de booster zelf te programmeren.

        En daar zit ik nu, nog steeds zonder antwoorden op de twee belangrijkste vragen:

        1. Wat is de oorzaak van het spontane "stop commando" op de booster.
        2. Waarom werkt de kortsluitbeveiliging van de booster niet bij een gegenereerde kortsluiting op de baan en wel bij een kortsluiting direct op de uitgang van de booster.


        Met vriendelijke groet,

        Ben


        Gebruikersavatar

        shoven
        Berichten: 6093
        Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
        Locatie: Walcheren

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door shoven »

        En als je nu met je TC en booster onder de arm een afspraak maakt bij Digikeijs en dat door hen laat testen? Dan zie je snel genoeg waar het aan ligt.
        Scheelt hen en jou tijd en ergernis.

        My 2 cents... 8-)


        Steven

        Hier is mijn baan op het forum
        Hier is mijn vorige baan op het forum
        Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
        >>> Filmpjes van de baan

        HTteG
        Berichten: 216
        Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door HTteG »

        Is er bij de overgang rails waar de booster op is aangesloten een dubbele onderbreking? Dus beide spoorstaven onderbroken? En dat voor het gehele gedeelte waar de booster op staat aangesloten?

        Henk



        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        @ Steven: TC en booster onder de arm nemen en even van Venlo naar Almere fietsen gaat nu ook weer niet zo snel. Daarbij komt dat de ergernis nu vooral aan mijn kant zit. Eerlijk gezegd zijn de reacties van Digikeijs niet altijd veel zeggend en meestal duurt het vrij land voordat er überhaupt iets komt.

        @ Henk: ja op alle 3 railovergangen op de baan zijn beide railstaven volledig onderbroken. Vergeet niet dat er slechts af en toe op een railovergang een "stop commando"ontstaat. Normaal functioneert alles dus zoals het hoort.

        Met groet,

        Ben


        Gebruikersavatar

        Maurits71
        Berichten: 2931
        Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door Maurits71 »

        bvandewetering schreef:@ Steven: TC en booster onder de arm nemen en even van Venlo naar Almere fietsen gaat nu ook weer niet zo snel. Daarbij komt dat de ergernis nu vooral aan mijn kant zit. Eerlijk gezegd zijn de reacties van Digikeijs niet altijd veel zeggend en meestal duurt het vrij land voordat er überhaupt iets komt.

        @ Henk: ja op alle 3 railovergangen op de baan zijn beide railstaven volledig onderbroken. Vergeet niet dat er slechts af en toe op een railovergang een "stop commando"ontstaat. Normaal functioneert alles dus zoals het hoort.

        Met groet,

        Ben
        mm, misschien ga ik nu iets heel doms zeggen. echter alleen de digitale plus moet gescheiden zijn, de common ground moet gekoppeld zijn, zowel de baan als de trafo's. Tenminste dat is zo als je de tc in combinatie met uhlenbrock boosters gebruik doe je dat niet dan werkt de kortsluitings beveiliging niet goed en heb je issues moet programmeren.


        Hills and Meadows on social media

        For Hills and Meadows video channel please click here

        For Hills and Meadows on facebook please click here

        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Hallo Maurits,

        Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat jij iets heel doms zegt :D

        Wat ik wel weet is dat de Digikeijs booster een H-brug DCC booster is en dat in de handleiding zeer expliciet en vetgedrukt het volgende staat: dat
        "Boosterscheidingen op de baan MOETEN beide rails geïsoleerd worden !
        Wat ik nu echter ook in de handleiding lees is het volgende:
        Digikeijs beveelt aan de DR5033 NIET te gebruiken in combinatie met z.g. Common-Ground systemen of centrales die het Mär-klin™ Motorola™ produceren. Mocht u dit toch op eigen risico willen proberen, zorg dan in ieder geval voor een isolatie van BEIDE rails, c.q. de Middelgeleider en BEIDE rails !!
        Voor zover ik weet is de TC een common ground systeem. Als dat juist is zegt Digikeijs dus enerzijds in de handleiding dat de booster "out of the box" moet werken met "alle geteste centrales (.... TwinCenter™) terwijl ze even verder in die zelfde handleiding schrijven. dat je de booster NIET moet gebruiken met een common ground systeem zoals het TwinCenter™.

        Wie van jullie kan bevestigen dat het TC een common ground systeem is? Als dat werkelijk zo is, dan kan ik deze discussie sluiten en gaat de booster terug naar Digikeijs.

        Met groet,

        Ben


        Gebruikersavatar

        Prutsert
        Berichten: 124
        Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
        Locatie: Haarlem

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door Prutsert »

        Hallo allemaal,

        Wij hadden op onze baan ook het probleem als er van de IC basic naar de booster (POWER3) werd gereden, dan ging het systeem in kortsluiting.
        Van alles bekeken en onderzocht maar niets kunnen vinden.
        Als je het systeem werkend hebt gaat alles goed totdat de digitale sturing uit de pas gaat lopen omdat beide systemen niet gesynchroniseerd worden.
        Omdat het niet in de handleiding staat, doe je het niet zoals het koppelen van 1 van de spoorstaven tussen de TC en de booster waardoor beide systemen aan elkaar gekoppeld en zijn ze automatisch gesynchroniseerd zijn en bepaald de TC wat er op het systeem moet gebeuren.
        Bij ons was het probleem meteen verholpen en alles rijd nu zonder problemen zijn rondjes met een IB basic gekoppeld met een POWER3 op een redelijk grote baan.
        Misschien moet je even een linkje leggen tussen beide systemen en kijken of het dan weg is, scheelt je ook weer een heel eind fietsen. :D

        Groet Hans


        1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

        Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
        http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299

        anne w
        Berichten: 303
        Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door anne w »

        Beste Ben,

        Ongetwijfeld zal iemand je bevestigen dat de TC een ingebouwde common ground booster heeft, ik denk het.

        Een alternatieve oplossing is om de TC niet meer te gebruiken voor het rijden, maar voor schakelen e.d., zodat de ingebouwde booster van de TC en de DR5033 elkaar niet meer "spreken", er is niets fout aan het ontwerp (H-Bridge) van de DR5033, maar het gebruik samen met "niet H-Bridge" boosters kan problemen opleveren.

        Overigens is e.e.a. geheel in lijn met een veel gehoord advies: zorg er voor dat boosters van hetzelfde ontwerp (en liefst ook merk en type) zijn en dat ook de voedingen gelijk zijn.

        Groet, Anne W


        H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

        Willempie
        Elektronica/Commercieel
        Berichten: 1017
        Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door Willempie »

        Ben, zie de reactie die ik je gegeven heb op je rechtstreekse vragen. Schaf je zelf een booster aan die compatibel is voor je common-ground systeem. B.V een power 4.

        Groetjes
        Laatst gewijzigd door Willempie op 01 jul 2016 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.



        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Wim, je hebt een BP met een antwoord op je vraag.

        Met groet,

        Ben



        Onderwerp starter
        bvandewetering
        Berichten: 102
        Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
        Locatie: Venlo

        Re: Probleem met Fleischmann TC i.c.m. Digikeijs Booster DR5

        Bericht door bvandewetering »

        Hallo allemaal,

        Iedereen bedankt voor de reacties en antwoorden in dit draadje. Voor mij is de zaak nu duidelijk. Ik heb de booster inmiddels uitgebouwd en bij Digikeijs aangemeld voor een refund.

        Als alternatief ga ik waarschijnlijk voor een Uhlenbrock Power 4 booster.

        Wat mij betreft kan dit draadje dus gesloten worden.

        Met vriendelijke groet,

        Ben


        Plaats reactie