Miniatur Wunderland in Hamburg

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Miniatur Wunderland in Hamburg

Bericht door Peter Ruifrok »

Wie van jullie is wel eens in Miniatur Wunderland in Hamburg geweest? Naar eigen zeggen de grootste modelspoorbaan ter wereld. Ik had afgelopen dinsdag de gelegenheid er een paar uur te kunnen rondlopen en heb mijn ogen uitgekeken. En heb ook wel een paar opmerkingen en punten van (gematigde) kritiek. Maar voordat ik die spui: wat vonden andere bezoekers? Ben zeer benieuwd.
P.S. ik weet wel, het zijn daar allemaal HO banen en dit is een N-spoor forum. Maar voor de ideeën (en kritiek) maakt het niets uit, lijkt me.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

MarcoFM12

Re: Miniatur Wunderland in Hamburg

Bericht door MarcoFM12 »

Ik ben er nog nooit geweest,
voor deze gelegenheid moet je in de buurt zijn gezien de afstand.
Wel op you tube vaak bekeken en het ziet er machtig uit !

Groetjes,
Marco

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Ben er al wel geweest, 6 jaar geleden, en ga in september weer :D

Waarom zal je kritiek willen spuien???? Niks is perfect, en wat ze neer hebben gezet vind ik knap.
Ik heb ook wel dingen gezien die niet zo sterk waren, alleen tja mijn baan is ook niet perfect. Dus gewoon daar genieten en dingen opsteken die voor je hobby handig zijn.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben er in 2007 geweest en wat mij vooral bij bleef is het ongelovelijke gepiep van de Marklin meuk die er op het Duitse deel reed waarna mijn nog verder rond te kijken vrij snel verdampt was. Volgensmij waren er toen wel meer dingen die ik niet zo geweldig vond en ik ben die zelfde week ook nog bij LOXX in Berlin geweest( was daar op vakantie) en LOXX beviel me veel beter( ook daar is ruimte voor verbetering maar dat hou je toch) en dat heb ik daarna nog vaker bezocht maar MiWuLA daar was ik klaar mee.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik was zelf onder de indruk en vond het bezoek meer dan de moeite waard. Niet alleen door de omvang, zoveel modelbaan, ongelooflijk, maar ook door veel van de scenery en de detaillering er van. Zoals bijvoorbeeld hun eigen omgeving (de Speicherstadt in Hamburg met al die oude pakhuizen uit de 19e eeuw; en de Elbharmonie, een modern gebouw er midden in. Prachtig gedaan). Als je rondloopt doe je tientallen ideeën op voor je eigen baan. Wel hier en daar een beetje overkill aan figuren en auto's. Al die auto's met lichten, vaak knipperend, soms net iets te veel van het goede. Het blijft een treinbaan tenslotte. De geclaimde 930 treinen heb ik niet gezien, wel ruim 100 schat ik, nog steeds veel. Jammer genoeg maar twee stoomlocs, de rest diesel en electrisch. En wat vreemd, alle electrische locs hadden de stroomafnemers naar beneden, hoewel overal bovenleiding was aangelegd. Dat vond ik een minpuntje. Net als sommige spoorwegovergangen: de weg keurig links en rechts in het landschap ingebed, maar tussen de rails helemaal niets gedaan. Toch een raar gezicht. Ook mooie rangeer terreinen, maar zonder ook maar 1 rangerende trein. Niet bedrijfszeker genoeg?
Maar samenvattend, meer dan de moeite waard. Over een paar jaar ga ik zeker nog eens. Want er komt nog steeds meer bij. Als je 9 of 10 jaar geleden voor het laatst bent geweest, dan zal je nu grote verschillen zien.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Plaats reactie