Hadebra

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
janijs

Hadebra

Bericht door janijs »

Hallo,
Hierbij mijn eerste presentatie van mijn minibaan in aanbouw.
Het is geprojecteerd aan de rand van een fictief stadje in Beieren (Oberpfalz). Er rijdt nog wat stoomtractie en reizigers kunnen ook van een railbus gebruik maken. Er is sprake van dat de spoorlijn opgeheven en afgebroken zal worden omdat hij als onrendabel te boek staat, dat vormt een grote lokale zorg.
Als bouwer heb ik voorlopig nog een geheel andere zorg, ik moet namelijk nog bouwen. Ook dat heeft budgetaire consequenties, maar de afgelopen jaren is er al geïnvesteerd in materieel en materiaal, zodat de zorgen hoofdzakelijk in de uitvoering van de plannen liggen. Op het forum, zijn excellente voorbeelden te zien, waar ik zeker mijn voordeel mee zal doen.
Voor de besturingstechniek heb ik voor Rocrail gekozen een schermafdruk van de layout in Rocrail hieronder:
Afbeelding.
De besturingshardware met Raspberry Pi als computer is provisorisch op een plank gemonteerd:
Afbeelding
Het principe van de baan is een dubbele lus: een halteplaatsje boven en twee schaduwsporen beneden. Het geheel wordt opgebouwd in een bak van 0,75 x 0,75 m. De bak (diorama) is klaar om gevuld te gaan worden:
Afbeelding.
De bak is inmiddels grijs geverfd.
Wordt vervolgd.

groeten, John

tijdperk III, Peco55, Rocrail

maarten
Moderator

Re: Hadebra

Bericht door maarten »

Nice! Ik ben benieuwd naar het vervolg. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

traiNiac

Bericht door traiNiac »

ziet er goed en strak uit, maar waar komt de naam van je baan vandaan?

marco

Bericht door marco »

Leuk baantje begin ziet er strak uit kun je de "ombouw"nog verwijderen om rails te leggen?
Lijkt me wel zo handig?
Ik blijf je volgen

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
janijs

Bericht door janijs »

Beste mensen,

@Maarten:
Het werk aan de baan zal nog wel enige tijd in beslag nemen, maar dat is ook het plezier van de hobby. Niet alles is direct zichtbaar. Zo heb ik van de week nog een aantal connectoren (37-polig) aan kabels gesoldeerd omdat de besturing los van de baan staat. De hitte stond verder zaagwerk in de weg.

@Harry:
Afbeelding
Het plaatje van het bord is natuurlijk niet het echte antwoord op jouw vraag naar de oorsprong van de naam. Ik bouw een fictieve idylle: Hadebra i.d. Oberpfalz; de naam doet een Scandinavische (Noors, Zweedse?) invloed vermoeden. Misschien dat er in de bibliotheek van het stadje iets over te vinden zal zijn, maar die moet ik nog wel bouwen om er in te kunnen grasduinen ;) . Ik zal er dus later op terug moeten komen. Feit is wel dat al mijn recente baanontwerpen de naam Hadebra dragen. Dit ontwerp heet volluit "Hadebrarond".

@Marco:
Goed punt! De baan zit aan de kast als dragend element gemonteerd. Dat is nodig om de baan te kunnen vervoeren en op te kunnen slaan. De toegankelijkheid van de rails is bij de bouw geen probleem, ik kan er van boven, van onderen en vanaf de zijkant goed bij. De baan kan losgemaakt worden van de kast, de spanten zitten van onderen geschroefd. Ik moet wel zien waar ik maatregelen moet nemen om de stevigheid van de baan zonder de kast te behouden zonder dat het gewicht enorm toeneemt. Dat zal ook afhangen van de manier van opbouw van het landschap. Er zijn nog een "paar" uitdagingen te gaan. Voor de meeste heb ik al wel een oplossing in gedachten, maar er is doorlopend inventiviteit gevraagd. Een kritische blik helpt.

groeten, John

tijdperk III, Peco55, Rocrail
Plaats reactie