Hallo,
Mijn cv5 waarde staat op 90 voor een BR055 locje. Mijn vragen zijn nu kan ik deze waarden ongestraft verhogen naar, ik noem iets geks, 300? Of blaas ik dan de motor op? Zijn er formules om om te rekenen naar waarheids getrouwe snelheden. In het echt 100km/h op N scale cv5 op 100 BV?
Groetjes een beginnende N scaler
Cv5 max snelheid
Re: Cv5 max snelheid
300 gaat niet. Het maximum ligt op 128 uit m'n hoofd (zie daarvoor je handleiding van de Decoder)
Er bestaan geen formules voor echte snelheid naar een bepaalde cv waarde. Dit omdat elke overbrenging van elke lok anders is. Als je dit wilt weten moet je of met bezetmelders aan je computer met software bepalen. Of met de hand een vaste afstand op je baan uitzetten, en dan te tijd meten die de lok daar over doet. Dan daarmee de snelheid uitrekenen(vergeet niet dat de schaal 160 is)
En je kunt de motor niet opblazen door cv5 op maximaal te zetten. Dit omdat dit overeenkomt met analoog de trafo vol open. Dus sneller als dat de lok analoog rijdt gaat niet lukken.
O en schrik niet. Je zult zien dat vooral oudere locomotieven veel en veel te snel rijden. De oude v60 en br89 van minitrix bijvoorbeeld rijden volgas 300km/U omgerekend. Deze haalde misschien niet eens 1/5 daarvan (60km uur).
Er bestaan geen formules voor echte snelheid naar een bepaalde cv waarde. Dit omdat elke overbrenging van elke lok anders is. Als je dit wilt weten moet je of met bezetmelders aan je computer met software bepalen. Of met de hand een vaste afstand op je baan uitzetten, en dan te tijd meten die de lok daar over doet. Dan daarmee de snelheid uitrekenen(vergeet niet dat de schaal 160 is)
En je kunt de motor niet opblazen door cv5 op maximaal te zetten. Dit omdat dit overeenkomt met analoog de trafo vol open. Dus sneller als dat de lok analoog rijdt gaat niet lukken.
O en schrik niet. Je zult zien dat vooral oudere locomotieven veel en veel te snel rijden. De oude v60 en br89 van minitrix bijvoorbeeld rijden volgas 300km/U omgerekend. Deze haalde misschien niet eens 1/5 daarvan (60km uur).