De afgelopen dagen ben ik tussen de bedrijven door bezig geweest om de DigiKeijs LocVision eens aan de kaak te voelen.

De levering is best wel compleet, althans wat betreft de camera:

De reciever en de processor.

Zeker niet verkeerd, en het past ruim in een N-spoor Dosto stuustandwagen of een andere grotere wagon.
Alleen de ontvanger heeft een gigantisch falen:

Tulpstekkers

Dus heb ik via Bol.com een converter besteld van AV naar USB. Dan kan hij ook draaien op de laptop, tevens een AV naar VGA verloop zodat hij permanent op een monitor aangesloten kan worden.
De reciever zelf is best goed, dankzij 8 kanalen kan je tegelijk 8 camera's ontvangen! Dat is best wel nice. De beelden worden draadloos verzonden tussen de wagon en de reciever.
Nu het slachtoffer: De Fleischmann Dosto.
Ik heb het gehele interieur en lichtprint eruit gesloopt om maximaal ruimte te maken voor de installatie. Ook de voorruit is eruit gegaan en de lichtgeleiders.
De voorruit heeft imitatie ruitenwissers en dat lijkt mij storend dus heb ik de voorruit verwijderd.
Op de plek van de lichtgeleiders heb ik duo leds rood/wit geplaatst met een 680 Ohm weerstand zodat er meer direct licht schijnt richting de rails. En om het in de donkere plekken ook filmbaar te maken heb ik op het dak een 0603 bright white smd led geplakt met 460 Ohm weerstand. De verlichting zit aangesloten op een Digikeijs DR80015 functiedecoder.
Het resultaat liegt er niet om, het is een camerawagen:

Om de wagen van een effectieve trekkracht te voorzien en tevens een 100% zekerheid om stroomafname heb ik er een Class 66 van Kato voor gezet. De Klaas en de Dosto zijn verbonden middels stroomvoerende magneetkoppeling. Nu heb ik ongeacht hoe het erbij ligt altijd een goede betrouwbare stroomafname en trekkracht.

De eerste keer sprak vrij voor zich. Met de receiver zoeken naar het juiste kanaal, bleek 8 te zijn, en er was beeld. Wel wat wazig maar je kan de lens draaien om deze scherp te stellen.
Toch ging de eerste test niet zonder problemen, de draadloze verbinding is nog niet helemaal stabiel. Soms flikkert het beeld en ook weet de camera nog niet goed om te gaan met overbelichting door ledstrips langs de baan.
Daar moet ik nog maar eens wat mee aan de slag gaan.
Hier een filmpje van de eerste rit
Tips zijn van harte welkom uiteraard.
Als ik dit goed werkend krijg wil ik er een set mee maken en deze gaan verhuren. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te wachten om een paar honderd euro uit te geven maar wel graag een keer onboard wilt meekijken op hun modelbaan.
Groetjes Martin