Niet te snel oordelen
Ik ben met de tips van Rob gisteren aan de slag geweest. Maar helaas zonder enkel resultaat, ik kwam er langzaam achter dat er een productiefout zat in de loc want de wielen draaide los over de pasbus die op de as zit. Dus 0,0 tractie. Een druppel secondelijm fixte dat volledig.
Na het dichtschroeven kwam ik erachter dat de tandwielen vastlopen in de wielstellen. Als ik de schroeven van de bodemplaat aandraai gaat de loc langzamer lopen en hoor je dat het knelt. Waarom dat zo is daar kwam ik niet achter, toch eigenwijs maar wat gaan rommelen aan de loc (ja garantie was al weg want de loc is 2 jaar geleden gekocht toen ik die HT set bestelde). Niks hielp tot ik het helemaal zat was en een donor Taurus van de plank heb gehaald. Ik had zo'n strauss loc gekocht ooit in een gekke bui maar eigenlijk is die niet mijn smaak. Maar hij rijdt super, heeft een betere motor, zo een met ronde borstelhouders en een dichte collector, en bij testen trok hij wel de hele sleep met gemak omhoog.
Maar ik zou mezelf niet zijn als ik het bij het omzetten van de onderdelen zou laten!

DAAR MOT SOUND IN
En zo geschiede, ik heb er een soundloc van gemaakt. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van de Doehler & Haass SD10A sounddecoder en de LS1511s luidspreker.

Ik ben zeer tevreden over de DH decoder. Hij is mooi klein, past goed dus en ondanks dat de specs niet zo goed zijn als die van de ESU LS4 vindt ik hem zeker niet minder goed. Alleen de prijs en het formaat maken al een boel goed.

De speaker met aan de onderzijde een stukje styreen om de klankkast te sluiten. Ik heb een hap uit de printplaat gehaald en de sporen met draad doorverbonden.
Om de bedrijfszekerheid te waarborgen heeft de loc aan de achterzijde op de plek van de cabine interieur een LocBuffer gekregen. Omdat aan de achterzijde een sleep komt heb ik daar de verlichting weggehaald. Deze heeft gene nut meer en is niet te scheiden van de voorkant.... Ja via omwegen zou ik die op de AUX uitgangen kunnen zetten...... zag er de nut niet van in.
Natuurlijk hebben we ook een filmpje
>>KLIK HIER<<
Het geluidsniveau heb ik inmiddels al verlagd via de Sprog, ik wil de rest ook nog wat aanpassen. maar dat komt later.
Nu ga ik eerst de railjet checken op slepers, die tip kreeg ik van Joost. Die schijnen weerstand te geven...... En starre koppelingen want nu laten ze telkens los.
Te be continued.