Na anderhalf jaar meegelezen te hebben op dit fantastische forum heb ik besloten mij aan te melden. Ik merkte altijd al dat N-spoor om de een of andere reden een ondergeschoven kindje is, waarom, geen idee. Naar mijn mening is N de mooiste schaal, denk dat jullie daar net zo over denken...



Even een korte geschiedenis:
Mijn naam is Edwin van Rij (iedereen noemt mij altijd Ed), ben 29 jaar, werk als Captain Boeing 737-800 bij een bekende low-cost maatschappij. Ik heb al sinds mijn 7e modeltreinen (Piko h0) en kreeg mijn eerste N-spoor startset van Fleischmann met dieselloc BR212 "Startset des Jahres" toen ik 10 jaar oud werd. Deze set heb ik tot en met mijn 23e uitgebreid tot een baan in L-vorm van 2,5 bij 2,2 m. Toen kwam ik mijn lieve vriendin tegen en heb ik omwille van werk, verhuizen en samenwonen alles netjes opgeruimd. Zij struint met mij alle treinenbeurzen en -winkels af waar ik graag heen wil, zij is gefascineerd door de kleine details en voornamelijk de poppetjes en diertjes. De afgelopen jaren heb ik niets gebouwd behalve huisjes in elkaar zetten en bewerken. In die tijd heb ik zeer veel rijdend materieel en bouwmaterialen kunnen verzamelen. In ons nieuwe huis heb ik een kamer mogen innemen voor het bouwen van een modelbaan. Deze kamer is vrij groot en ik kan een oppervlakte gebruiken van 3,8 x 3,0 m. Het ontwerp heb ik reeds gemaakt met de pc met het simpele en gratis Trackplanner. Een en ander aan aanpassingen volgen uiteraard tijdens de bouwwerkzaamheden, dat houdt het boeiend. Ik verwacht pas ergens eind zomer met de bouw te kunnen starten, dus vanaf dan zal ik zo nu en dan verslag doen inclusief foto's plaatsen van de vorderingen. Ik kan wel zeggen dat ik in mijn jeugd aardig wat ervaring heb opgedaan en wil die graag delen. Andersom heb ik reeds flink veel nuttige informatie van jullie mogen lezen en ik hoop met jullie ervaring mijn eigen plannen en ideeën te verbeteren. Mijn baanontwerp is een U-vorm die bebouwd zal worden met voornamelijk Duitse stijl huizen en stations. Bergen en tunnels zullen ook ruim aanwezig zijn. Bij mijn baan zullen allerlei maatschappijen uit verschillende landen door elkaar heen rijden, ik combineer alles wat ik mooi vind. Hele series materieel heb ik reeds verzameld waarbij de kernwoorden zijn:
NS e-locs, personenrijtuigen en treinstellen - Tijdperk III, IV, V
DB stoomlocs en klassieke personenwagens - Tijdperk I, II, III
DB e-locs, diesellocs, personen- en goederenwagens - Tijdperk II, III, IV, V
SNCF e-locs, personenrijtuigen en TGV's - Tijdperk IV,V
FS e-loc, personenrijtuigen - Tijdperk V
Fleischmann profi rails en trafo's
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Roco, Mehano, Tomix, Ibertren, THS, LS Models, Piko SAI
De baanbesturing zal volledig analoog gebeuren omdat het mij het grootste plezier geeft om volledig zelf, zonder tussenkomst van elektronica, de treinen te besturen. Ik weet dat er veel voordelen en mogelijkheden zijn d.m.v. digitale besturing en ik vind het zeer knap en mooi dat dat mogelijk is in deze hobby. Maar om eerdergenoemde reden ga ik aan de slag met schakelaars, zware componenten en ongeveer 20 Fleischmann 6755 en 6735 trafo's.
Nu weten jullie een beetje wie ik ben en hoe ik deze hobby invul.