scheiding digitaal/analoog

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jan
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:47
Locatie: Hoogeveen

scheiding digitaal/analoog

Bericht door jan »

hallo.

Wie kan mij vertellen hoe een spoor zowel digitaal als analoog kan benutten m.a.w. hoe sluit ik zoiets aan.
heeft er iemand misschien een schema hoe dat kan

mvg Jan



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: scheiding digitaal/analoog

Bericht door Saraan »

Jan,

het is in feite erg simpel. De rails kan je voeden via een booster en centrale, en dan rij je digitaal. Als je de rails aansluit via een klassieke transfo, dan rij je analoog. Je kan steeds wisselen.

Waar je moet op letten:
- vermijd keerlussen, omdat de oplossing hiervoor analoog en digitaal verschillend is.
- de schakeling om de wissels te sturen hou je gescheiden van de rails. Je zal moeten keizen of je de wissels steeds analoog of steeds digitaal gaat bedienen.
- als je een beetje uitkijkt, kan je bezetmelders gebruiken die zowel analoog als digitaal werken; dat geeft ook analoog een paar perspectieven.
- stopsecties worden analoog en digitaal totaal verschillend uitgevoerd, dus dat wordt moeilijk combineren.

Er bastaan hybride-systemen die zowel analoge als digitale treinen op de baan toelaten. Misschien is dat iets voor jou?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
jan
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:47
Locatie: Hoogeveen

Re: scheiding digitaal/analoog

Bericht door jan »

Hallo Michiel.

Dank je voor het antwoord.

het is zo dat ik op mijn station 2 sporen zowel digitaal als analoog wil ga bedienen
dus dat er een trein binnenkomt en dan analoog afrangeren

mvg Jan



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: scheiding digitaal/analoog

Bericht door Saraan »

Hallo Jan,

ik had dus niet begrepen dat je digitaal en analoog gelijktijdig zou willen gebruiken. Als je treinen, en baan al volledig gedigitaliseerd zijn, snap ik niet waarom je je trein nog analoog zou willen wegrangeren. :?

Is je vraag eigenlijk niet, of je automatisch bedrijf (per computer) en handbediening (per handset) zou kunnen mengen, met digitale sturing? :roll:

groetjes, ;)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
jan
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:47
Locatie: Hoogeveen

Re: scheiding digitaal/analoog

Bericht door jan »

Hallo Michiel,

Het feit is dat ik een aantal rangeer lokjes heb die niet digitaal te maken zijn vanwege de ruimte.

Mvg Jan



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: scheiding digitaal/analoog

Bericht door Saraan »

Hoi Jan,

Nu snap ik wat je wilt bereiken en waarom! 8-)

Er zijn 2 oplossingen:
- een dubbelpolige schakelaar (of dmv een meerpolige relais) het spoor omgeschakelen tussen digitaal en analoog. Je zal best nog een paar voorzorgmaatregelen treffen opdat de 2 stroomgroepen niet met elkaar in contact kunnen komen (bij isolatielassen).

- maar ik zou de moete steken in het digitaliseren van die kleinere locomotiefjes. De meeste locomotieven zijn mits wat moete en geduld te digitaliseren. Dan ben je ook meteen veel vrijer in je rangeerbewegingen. Om welke rangeerlocjes gaat het? Misschien hebben er hier collega's alvast tips voor de ombouw. ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
jan
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:47
Locatie: Hoogeveen

Re: scheiding digitaal/analoog

Bericht door jan »

Hallo michiel,

de locjes zijn een klein dieseltje en een klein zwart stoomlokje , beide afkomstig uit een startset

Mvg Jan



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: scheiding digitaal/analoog

Bericht door Chris83 »

er zijn miniscule locjes die te digitaliseren zijn kijk hier maar eens naar.
http://www.tacomodels.nl/default.asp?contentID=558
Das de Sik digitaal in N spoor!


Groeten Chris

Wim Ros

Re: scheiding digitaal/analoog

Bericht door Wim Ros »

jan schreef:Hallo michiel,

de locjes zijn een klein dieseltje en een klein zwart stoomlokje , beide afkomstig uit een startset

Mvg Jan
Overal past en decoder in. En zeker in die begindoos lokjes b.v. de zwarte Anna.

Mvg
Wim.


Plaats reactie