Nog een Rob

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Robboz

Nog een Rob

Bericht door Robboz »

Hallo iedereen,

Na een aantal maanden op dit forum als gast te hebben rondgedoold en daarvan weer ontzettend veel van genoten en geleerd te hebben, heb ik me vandaag geregistreerd.
Van jongs af aan heb ik me altijd met treinen (1 op 1) beziggehouden, heb daar enorm veel boeken en nu heel veel DVD's van verzameld. Ik heb zelfs heel even -maar dat is wel meer dan 25 jaar geleden- een heel klein N-baantje gehad.
Maar ik denk dat iedereen wel weet hoe dat gaat; huishouden in opbouw, kindertjes, dus de prioriteiten lagen toch heel ergens anders.
Het bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan en nadat mijn werkgever besloot dat hij me wel kon missen (krijgt-ie nog wel spijt van ;-) ) ben ik wat eerder dan gepland met pensioen gegaan. De kinderen zijn bijna het huis uit en over een maand of wat krijg ik de beschikking over een gedeelte van een van de grootste kamers in huis om daar een baan te bouwen.
Met de kennis die ik onder andere hier op het forum heb opgedaan en de mogelijkheid om aan jullie vragen te stellen zou dat allemaal goed moeten lukken.
Ik heb besloten om volkomen analoog te gaan rijden, want dat is techniek die ik volkomen begrijp. Ik heb mijn hele werkzame leven met computers te maken gehad en heb van de digitale techniek even mijn bekomst.....
Ik ga wel het EMS-systeem van Trix gebruiken; zodat ik toch op één stroomkring vier treinen onafhankelijk van elkaar kan laten rijden (met functionele bovenleiding).
Omdat de kamer nog niet beschikbaar is, heb ik een testbaantje op een plaat van 120x60 gelegd om allerlei schakelingen uit te proberen en dat bevalt uitstekend. Ik heb ook al wat ervaring opgedaan met het plaatsen van EMS-bouwstenen in locomotieven, zodat in elk geval op de hoofdbanen die vier treinen ook kunnen rijden.
Als ik zover ben dat ik kan gaan bouwen, zal ik daar natuurlijk het nodige van laten zien. Het plan is verder om een Duitse baan te maken in de jaren 1950.

Voorlopig blijf ik de bouw van de diverse banen volgen op het forum (vooral die van Ron) en hoop nog veel van jullie te leren. Het rollend materieel staat voorlopig in de vitrine samen met nog een afwijking van me, de "Goldies" van Arnold.

Groeten,
Rob (alweer een, dus maar ;) een andere nick gekozen)

Gek op stoom!

Rob Fongers

Re: Nog een Rob

Bericht door Rob Fongers »

Nou naamgenoot Welkom.

Heb je verhaal gelezen en is niks mis mee. Echter EMS is eigenlijk alleen voor Trix geschikt. Als je andere treinen er mee wil laten rijden zal je toch zelf printen met componenten moeten maken want die zijn er niet (meer). Op zich is het een idee maar ik zou ervan af stappen. Zeker met de wetenschap dat een functionele bovenleiding evenzovele problemen veroorzaakt. Andere punt is dat het vrijwel onmogelijk is om 2 treinen in de gaten te houden zonder beveiligingen laat staan 4.

Maar dat zijn mijn kanttekeningen, wens je verder alle plezier toe hier en we zijn gek op foto's ;)

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

henry

Bericht door henry »

welkom op het forum rob

groetjes henry

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Dank Henry ;)

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

henry

Bericht door henry »

ik wor gek, het stikt van de robbies

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Welkom Rob en veel plezier op het forum. We raken de tel kwijt met het aantal Rob's nu :lol:

Fred The Railroader

Krab

Bericht door Krab »

Welkom Rob ,
staat die boz voor bergen op zoom soms .

groetjesss Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Jos

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Robboz.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Robboz

Bericht door Robboz »

@ Rob:
Je kunt nog steeds nieuwbouw EMS-bouwstenen op e-bay kopen. Er is iemand in Duitsland die die dingen gewoon zelf maakt. De afmetingen zijn zo klein dat je ze met een beetje freeswerk in de meeste locs kan bouwen.
Het spreekt vanzelf dat ik natuurlijk wat beveiligingen inbouw zodat ik geen aanrijdingen krijg. Ik heb ook al het een en ander op de testbaan uitgeprobeerd en volgens mij moet het allemaal haalbaar zijn.
Ach, je moet het maar zo zien, het blijft gewoon een hele uitdaging om de zaak goed aan het rijden te krijgen........

@ Krab
Nee, ik woon niet in het Krabbengat; heb daar wel heel lang geleden in dienst gezeten. Was een mooie tijd.
Ik woon in Heerhugowaard en dat is toch wel een tijdje treinen daarvandaan......Zal het nog even wijzigen in mijn profiel.

@ iedereen
Hartelijk dank voor de warme welkomstboodschappen! :)
Groeten
Rob

Gek op stoom!

FidOo

Bericht door FidOo »

ook vanuit hier een warm welkom Rob(boz),

Ik vind het top dat je weer met je treinen gaat beginnen, maar ik wil toch even een kanttekening maken bij je keuze voor EMS,

Ik zie dat een "decoder" voor ems 20 euro kost.. ex verzenden. Voor 5 euro extra kun je al een digitale decoder kopen die erg goed zijn. Daarbij krijg je een hoop extra's die het overwegen waard zijn.

Als eerste een nagenoeg onbeperkte keuze van loks die allemaal gelijktijdig op je baan kunnen staan. Schakelbare verlichting, betere rijeigenschappen. Bovenleiding hoefd niet meer functioneel te zijn om toch meer dan 2 loks tegelijk te kunnen besturen.

Daarnaast is EMS echt heel erg achterhaald en de digitale techniek is echt niet zo moeilijk als je misschien denkt. Ook ik wilde er eigenlijk niet aan vanwege de kosten, maar als je dan gaat investeren in meer-lok-besturing. Dan is dat eigenlijk de beste en mooiste keuze voor wat jij wilt...

Ik ga mijn baan ook aansturing via analoge bediening van de wissels (dus zonder PC) maar de mogelijkheid is er altijd nog om die keuze te maken. en ook dat heb je dus niet met EMS.

Ik zou er toch nog eens heeel heeeeel goed over nadenken en misschien eens met wat mensen gaan praten die digitaal rijden om wat meer informatie op doen. Ook hier kun je heel wat vragen stellen om wat meer informatie te winnen.

Ongeacht welke keuze je maakt wens ik je heeel veel plezier hier en thuis met de treinen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Robboz

Bericht door Robboz »

Hallo FidOo,
Dank je wel voor de goede raad en ik ben mede door het antwoord van Rob Fongers toch even de digitale vraagbaak ingedoken en heb gezien dat er ook bij digitaal rijden hier en daar wat probleempjes zijn.
Neemt niet weg dat ik toch alles eens verder ga bekijken wat ik daarvoor moet gaan doen. Het spreekwoord zeg niet voor niets "onderzoekt alles en behoud het goede".
Ik wist overigens niet dat die decoders al voor 5 euro te krijgen zijn. Kan je mij vertellen waar?

Als het mogelijk is wil ik zeker eens even met iemand die digitaal rijdt praten.
Groeten,
Rob

Gek op stoom!

FidOo

Bericht door FidOo »

Dat doet me deugd.

We willen je graag behouden van de "verkeerde" keuze maken. Die hebben de meeste hier al eens gemaakt en er van geleerd. Vandaar.

en excuus als dat zo overkwam, maar een decoder kost 25 euro minimaal. Dit zijn de goedkoopste maar tevens ook 1 van de betere decoders. Zoek maar eens op de forums op Kuehn en je vind vanzelf de verhalen hierover.

Ik bedoelde een verschil van 5 euro met de EMS print van ebay die ik zo snel kon vinden.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie