Op dit moment rijd ik analoog. Het plan was om op langere termijn ( ~5 jaar vanaf nu) eens over te stappen op digitaal, maar ik heb daar geen haast mee. Mijn kennis van digitaal is dan ook erg beperkt (alleen wat ik her en der mondjesmaat heb gelezen op internet).
Echter, tijdens wat rondsurfen viel mijn oog op een startset van Fleischmann (nr 931881) vanwege de 4 rijtuigen (DB Tp IV Popfarben) die er in zitten. Ik ben al een tijdje op zoek naar dit soort rijtuigen, maar momenteel maakt geen enkele fabrikant ze. Behalve nu Fleischmann, maar dan wel in een startset. Een digitale startset nog wel dus behalve de rijtuigen en wat rails krijg ik er dus ook een digitale lok (V200) bij. EN een digitaal systeem; de Z21 start.
Nu zit ik te twijfelen om toch deze startset te kopen. De vraag is of het Z21 start systeem voor mij geschikt is. Ik vermoed het wel omdat ik erg weinig wil automatiseren.
De belangrijkste reden voor mij om digitaal te gaan rijden, is het betere rijgedrag van de treinen, en de eenvoud om met meerdere treinen onafhankelijk te kunnen rijden (geen gedoe met stroomloze secties meer). Daarnaast de extra funkties als bv schakelbare verlichting en geluid al is dat veel minder belangrijk.
Het rijden met de treinen wil ik zelf blijven doen (mbv een handregelaar). Een automatisch treinverkeer wil ik niet. Ik wil dus ook geen pc oid aan de baan hangen. De meegeleverde multimaus in de startset lijkt me dan meer dan voldoende. Bediening mbv smartphone of tablet is voor mij ook niet nodig.
Wissels en seinen zal ik ook met de hand blijven omzetten via een simpel analoog schakelpaneeltje. Ik heb geen behoefte om dat via een pc of handregelaar te doen, ik vind een paneeltje veel leuker

Nu heb ik her en der (op diverse fora en ook op de Fleischmann website) over het Z21 systeem gelezen. De meeste mensen willen echter veel meer dan ik, en hebben dan ook andere vragen. Nu vermoed ik dat de Z21 start + multimaus uit de startset voor mij meer dan voldoende zijn, maar misschien (waarschijnlijk) zie ik nog dingen over het hoofd.
Ter info: ik heb een klein baantje waar maximaal 3 treinen tegelijk zouden kunnen rijden. Met alle stilstaande treinen in het schaduwstation er bij, is er plaats voor 16 treinen op de hele baan. Met de vitrine er bij kom ik op totaal ~40 loks/treinstellen (al heb ik die nu bij lange na nog niet, maar je koopt er natuurlijk soms wel wat bij).
Nog iets anders: ik heb een jaar of 7 geleden een Intellibox van iemand overgenomen voor weinig geld. De reden was destijds om "ergens" in de toekomst digitaal te gaan en toen leek de IB een goede keuze (ik reed toen nog 3rail h0). Hij is nooit door mij gebruikt, en ik vermoed dat het ding inmiddels niet meer de beste keus is. Of kan ik hem toch nog nuttig gebruiken?
Wie kan mij wat tips /adviezen geven?
Alvast bedankt!
Groet, Wim