Even de uitleg dan maar:
Op het gele spoor 1 (1.62 meter) rijden de treinen alleen van E naar D.
Op het groene spoor 3 (1.72 meter) gaan de treinen van D naar E. Op deze sporen wordt dus rechts gereden.
Spoor 2 (1.84 meter) is het doorrijspoor voor containertreinen en een sneltrein als de Thalys die niet altijd hier mag stoppen. Dit spoor wordt in beide richtingen bereden.
Spoor 4 (1.40 meter) is bestemd voor personentreinen, maar ook in twee richtingen berijdbaar.
Spoor 5 is aanrijspoor voor goederentreinen vanaf D (achterwaarts terug rangeren naar links) en E (voorwaarts naar links doorrijden). Het zijn geen enorm lange sporen, want het kortste spoor rechts is 78 cm, het langere spoor is 89 cm. Je moet hier ook geen grote containertreinen verwachten, maar korte goederentreinen, zoals de post en iets voor DHL/Van Gend & Loos. Heel af en toe wordt er ook een container uitgeladen en opgeladen, vandaar dat ik toch nog een kraan hier wil hebben. Het uithaalspoor is ook 89 cm. Beide goederensporen kunnen bezet zijn en dan kan er toch nog een kleine goederentrein naar het uithaalspoor rijden. In die situatie kunnen beide treinen nog steeds vanaf de goederensporen wegrijden.
Op spoor is dus geen stopfunctie.
Bijkomend voordeel is dat als als er een trein van/naar het kopspoor gaat, dat de wissel naar/van spoor 1 dan weliswaar bezet is (en een trein vanaf spoor 1 eerst niet kan vertrekken), maar nu kan deze trein door middel van een wissel naar spoor 2 rijden en toch vertrekken. Buiten het station maakt het mij niet uit of een trein rechts of links rijdt.
Ik laat de autotrein nu inderdaad vallen, maar handhaaf toch het kleine goederenvervoer en heb bovendien vier sporen waar passagierstreinen kunnen stoppen en nog een doorgaand spoor voor container/passagierstreinen.
De afstand tussen spoor 4 en de goederensporen heb ik iets groter gemaakt, zodat ik deze sporen ook mooi kan afscheiden met een hekwerk of een verdwaalde boom.
Het oude stadsdeel van Hookyvillen (vakwerkhuisjes) gaat zich rechts op de baan bevinden, tegen de bergen aan. Want de drie sporen rechts (bij F en I) komen uit het zicht te liggen. Spoor CY is een stijgend spoor wat min of meer door de stad heengaat en via een brug in de berg verdwijnt en daar naar de stijgende buitenbaan van de spiraal doorgaat.
Mvg,
Martin