modelbaan industriespoor

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4631
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door Hoontje »

heel gaaf. Ik heb bij mijn straatspoor en spoorwegovergangen ook behoorlijk geklungeld en het blijven punten waar treinen snel stil vallen. Wat bij mij goed werkte was dat de kop van de spoorstaaf een fractie boven het wegdek uit blijft steken en aan de binnenzijde spoorstaaf er 0,8 tot 1 mm ruimte is voor de wielflens.

Hopelijk krijg je het allemaal naar je zin!

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Goedemiddag,
nu ik toch met een haventje bezig ben en ik zag dat ik nog een hoekje vrij had, kwam ineens de gedachte bij me op dat er nog wel een plekje vrij was om iets anders te verladen dan kolen om op deze manier een beetje variatie te krijgen in de haven. Aangezien ik nog een paar open wagons heb zat ik te denken om daar iets mee te gaan doen en ik kwam uit op; schroot! Schroot kan verladen worden in de haven en open wagons zijn geschikt voor schroot te laden. Ik heb 3 sporen in mijn haven waarvan er 2 bestemd zijn voor kolen en waarover de trechter geplaatst is, dus de derde kan zeker gebruikt worden voor schroot. Nu heb ik zo bedacht dat feitelijk gezien alle 3 de sporen voor kolen te laden bedoeld zijn, dan wel als opstelspoor maar in dit geval zijn de schrootboer en het overslagbedrijf beste buren en heeft de schrootboer voor de paar wagons die per dag geladen worden recht van ''overpad''.

Hoontje nog bedankt voor de tip betreft de spoorstaven, ik heb wat gips weggehaald zodat de spoorstaven inderdaad iets boven het wegdek uitsteken en de Loks rijden er veel beter dan voorheen!



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Meteen nog even een vraag aan de vakmensen hier, hoe kan ik het best het water van de haven na(maken)? Ik bedoel vooral qua kleur en structuur.
Ik heb nu al een lager gedeelte en de ondergrond is multiplex. Ook is het de bedoeling dat er een binnenvaartschip komt te liggen.

b.v.d.
Niels



erik-n-fan
Berichten: 1042
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door erik-n-fan »

N_iels schreef: 02 mei 2020 15:45 ...Nu heb ik zo bedacht dat feitelijk gezien alle 3 de sporen voor kolen te laden bedoeld zijn, dan wel als opstelspoor maar in dit geval zijn de schrootboer en het overslagbedrijf beste buren en heeft de schrootboer voor de paar wagons die per dag geladen worden recht van ''overpad''.
En vergeet niet: Jouw baan, jouw regels! :D

Knutsel snel verder, ik ben benieuwd naar het resultaat!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5109
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Behang bevalt me voor de structuur van het water nog steeds het beste. De kleur hangt een beetje af van wat je wil nabootsen, maar als je mijn diorama's Ösch Hafen en Südportal Uhu tunnel bekijkt krijg je een aardig idee denk ik.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

erik-n-fan
Berichten: 1042
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door erik-n-fan »

Ik ga hier met Woodland Scenics aan de slag met olive drab en yellow silt. Gevolgd door laagje Deep pour water “murky” en dan de water ripples voor de water effecten van wind / golfjes.

Hoop dat de klauwen met geld voor dit systeem het waard zijn.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door shoven »

N_iels schreef: 02 mei 2020 15:50 Meteen nog even een vraag aan de vakmensen hier, hoe kan ik het best het water van de haven na(maken)? Ik bedoel vooral qua kleur en structuur.
Ik heb nu al een lager gedeelte en de ondergrond is multiplex. Ook is het de bedoeling dat er een binnenvaartschip komt te liggen.

b.v.d.
Niels
Niels, kijk even in mijn draadje, ik heb net water gemaakt, kost echt drie keer niks, die dure producten heb je echt niet nodig.
En hier een filmpje met dezelfde methode.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Thx voor de reacties mannen!
Steven, ik heb je draadje bekeken, ziet er top uit man! Vraagje, welke kleur jachtlak gebruik jij en waar kan ik die kopen?
Ik vind de kleur ideaal en is precies wat ik zoek.



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Hier alvast even een impressie van mijn haven en hoe die er nu voor staat.
Afbeelding
Hier zie je ''het schroothoekje'' wat buiten beeld uiteraard nog doorloopt. Het schroot is afval van de (ijzer)zaagmachine en de kolomboormachine
van de werkplaats op de zaak. Dat ongeveer 24 uur in een azijn en wateroplossing gelegd en het daarna eruit gehaald. Laten drogen en de zuurstof in de lucht deed daarna de rest en zette het roestproces in gang. De roestvlek op de betonvloer (net als ''het kolenstof'' zwart) heb ik gemaakt met artitec
weathering poeder.



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Hier nog een paar foto's van de haven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op de foto's zijn ook de kademuren te zien die ik wil gaan plaatsen. Op dit moment daar nog mee bezig om die te schilderen.



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Note;
de kademuur moet inderdaad nog wat hoger geplaatst worden zodat de bolders boven het wegdek uitsteken :)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door shoven »

De (blanke) jachtlak is gewoon huismerk van de Praxis (Sencys). De kleur wordt verkregen door eerst de ondergrond te schilderen, dat kun je naar eigen smaak/inzicht doen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Goedemorgen iedereen.

Lang geleden dat ik iets heb gepost. De afgelopen periode ben ik hier minder online geweest dan ik gewild zou hebben maar alles gaat goed en ik hoop dat het met jullie ook goed gaat en nog wat verlaat wil ik jullie het allerbeste wensen voor 2021 en een goede gezondheid voor allen.

Vorig jaar heb ik veel minder kunnen doen aan mijn spoorbaan door wat financiele tegenvallers. Oa cv ketel die stukging en vervangen moest worden en een onverwachte reparatie aan de auto die veel duurder werd dan aanvankelijk werd gedacht..
Maar goed ik heb hierdoor meer tijd kunnen besteden aan mijn baanontwerp. De planning was om geen verhogingen in het spoor te creëren, NL landschap alles plat dus. Echter speelde het idee van een spoordijkje al een tijdje door mijn gedachten. Dat past in een NL landschap. Als ik de rails achterin op een spoordijk zou leggen zou dat meer diepte geven aan het geheel...
Ik ben een tijd aan het experimenteren geweest met verschillende materialen waaruit ik het dijkje zou maken. Na een aantal pogingen van oa. hout, piepschuim en kurk kwam ik uit bij styrodur wat ik bij een lokale dakdekker vond.

Aan het baanplan is er verder niks veranderd. Het is een grote ovaal (hoofdspoor) die achterin gedeeltelijk op een spoordijk ligt. Achterin is er 1 wissel
waar het spoor aftakt van het hoofdspoor naar een losput voor kolen. Hier wil ik nog een weegbrug in verwerken zodat de kolenwagens kunnen worden gewogen voordat ze gelost worden. Binnenkort volgen er foto's.



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

De havenactiviteiten liggen even stil omdat deze op de voorgrond is gesitueerd. Het is nu makkelijker werken om eerst alles achterin zoveel mogelijk af te werken zodat beschadigingen voorin worden voorkomen.

groet
Niels


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4631
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door Hoontje »

Klinkt allemaal goed qua plannen! Gewoon rustig aan. Tis hobby :D



erik-n-fan
Berichten: 1042
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door erik-n-fan »

Leuk dat er weer plannen zijn. Succes!

PS:
Hoontje schreef: 07 feb 2021 17:13 Gewoon rustig aan. Tis hobby :D
... dat had ik ook even nodig om te lezen :D


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Goedenavond.

Een update van de vorderingen tot zover mét foto's.
Voor de losput van de kolen heb ik gekozen om de inspectiekuilen van Faller te gebruiken en deze te verbouwen. Aangezien de kolenwagons aan de zijkant lossen heb ik gaten gemaakt in de vloerplaat naast het spoor.
Afbeelding

Ik heb hem daarna matzwart gespoten en nadat de verf gedroogd was heb ik de spoorstaven uitgelijnd en bevestigd.

Afbeelding
Later zal ik hem nog een betonlook geven.



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Het spoordijkje heb ik uit styrodur platen gesneden. Ik begon met het spoor uit te lijnen en heb het daarna vastgezet met spelden.
Afbeelding

In het begin had ik er redelijk wat werk aan maar na een tijdje kreeg ik de slag te pakken. Ik heb zelfs een bocht gemaakt met stijging én verkanting (min of meer).


Afbeelding


Afbeelding

De rechte stukken van het dijkje heb ik ook al klaar en de grootste ongelijkheden werk ik bij met polymax.


Afbeelding



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Het lijkt misschien niet zo op de foto maar de verkanting ligt naar de goede kant ;)

De plek waar de losput moet komen + zicht op de teen van het spoordijkje.
Afbeelding

Binnenkort het dijkje schilderen rails er op, ballasten en begrassen in die volgorde denk ik :)

Groetjes iedereen en tot de volgende.



erik-n-fan
Berichten: 1042
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door erik-n-fan »

Leuk weer wat voortgang! Dat foam blijft ideaal spul - vooral om snel door mesjes heen te gaan tijdens het snijden! Binnen no-time zijn de stanleys hier bot. Succes gewenst!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Goedemiddag,
Intussen ben ik ook al begonnen met de bouw van de weegbrug. Deze heb ik besteld bij Markenburg of liever gezegd 2x. Eén weegbrug bleek namelijk te kort voor de kolenwagons dus heb ik er 2 achter elkaar gelegd.
Afbeelding

Achter de weegbrug in aanbouw kun je het spoordijkje zien liggen dat inmiddels voorzien is van een groene kleur en ballast.
Het huisje van de weegbrug is ook al klaar en zal er later bij geplaatst worden.
Afbeelding

Ik heb ook al een paar filmpjes van testritten over de in aanbouw zijnde weegbrug en losplaats. Helaas heb ik geen youtube dus zou even niet weten hoe die te uploaden. Wel al kan ik een foto laten zien van de 2454 die een sleep kolenwagens over de losplaats trekt.
Afbeelding

Fijn weekend!



Onderwerp starter
N_iels

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door N_iels »

Goedenavond,
De afgelopen tijd weer wat vorderingen gemaakt aan de baan. Begin deze week heb ik een paar NL seinen ontvangen van N-spoorstore.
Meteen maar al 1 een plaatsje gegeven aan het einde van de spoordijk met hiervan het resultaat.
Afbeelding
En jawel hij werkt prima!
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de puntjes op de i zetten betreft de scenery.



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door Raymond (UK) »

Die betonvloer is echt goed gelukt. Dat wil ik ook op mijn volgende baan waar vrachtwagens de trein op moeten. Mooi gedaan.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4631
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: modelbaan industriespoor

Bericht door Hoontje »

Heel tof allemaal! Dat schuim lijkt me ideaal inderdaad. Ik bouw vooral op hout. Maar dit oogt mooi en handig!

Ik blijf volgen!


Plaats reactie