NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix

Plaats reactie

Onderwerp starter
rsl
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2008 11:53

NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix

Bericht door rsl »

Naar aanleiding van de Olympische Spelen in Peking 2008 presenteren de modeltreinfabrikanten Märklin en Trix het model van het Nederlandse treinstel de “Koploper” in het “Olympia” design. Van het 4-delige Märklin-model in de schaal H0 (1:87) worden 888 exemplaren eenmalig geproduceerd en medio december 2008 uitsluitend aan de Nederlandse Märklin Sops en Stores geleverd. Prijs: € 379,95.
Voor de ‘gelijkstromers’ onder alle modelspoorliefhebbers wordt, ook exclusief voor de Nederlandse Märklin Stores en Shops, het model van de “Olympia Koploper” in schaal H0 door Trix uitgebracht oplage 444 exemplaren voor € 329,95 en in schaal N (1:160) door Minitrix voor € 399,95.
Het voorbeeld: Vierdelig elektrisch treinstel van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Serie EDL4, "Koploper" als Intercity-treinstel ICM-4 in de actuele uitvoering. 1 eindrijtuig mBDk 2de klasse, 1 middenrijtuig mB 2de klasse, 1 middenrijtuig A 1ste klasse, 1 eindrijtuig sBFk 2de klasse.
Het Minitrix model: 4-delige uitvoering. Lichtwisseling wit/rood. Motor met vliegwiel. 2 assen aangedreven. 2 antislipbanden. L.o.k. 508 mm. Met stekkerverbinding voor digitale decoder.
Het type: voor de modernisering van het snelle reizigersverkeer had de Nederlandse Spoorwegen midden jaren ‘70 nieuw materieel nodig. In het dichtbevolkte land zijn flexibel inzetbare treinen noodzakelijk om het verkeer in de agglomeraties aan te kunnen. Daarom worden van 1977 tot 1994 in totaal 144 treinstellen in dienst gesteld die bij stations snel en gemakkelijk te scheiden en te koppelen zijn. Ze worden de “Koploper” genoemd. Belangrijk bleek ook het de reizigers mogelijk te maken tijdens het rijden van de ene eenheid naar de andere te gaan. Daarom werd de cabine een etage naar boven verplaatst en de motorstellen werden met overgangen in de fronten voorzien. Deze inrichting verleent de “Koplopers” een stoere, buitengewone verschijning. De “Koplopers” werden door de firma's Talbot, CEM Oerlikon en Holec gebouwd en werden door de Nederlandse Spoorwegen als serie 4000 en 4200 opgenomen. Nog niet lang geleden werden de “Koplopers” gemoderniseerd waarbij ze met airco en inrichtingen voor gehandicapten werden uitgerust. De treinstellen, die maximaal 160 km/h kunnen halen, zijn in de klassieke kleurenschema's van de N.S. onderweg (afbeelding bovenaan de pagina), maar worden ook als reclame-oppervlak gebruikt, zoals nu voor de Olympische Spelen 2008 in Peking. De “Koplopers” zijn stellig een succesvolle ontwikkeling in de railvoertuigtechnologie en met hun ongewone uiterlijk bepalen ze duidelijk het reizigersverkeer in Nederland.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix

Bericht door martinb »

Wel een tikkie prijzig naar mijn idee, maar wel erg mooi zo op de foto te zien.



Yoshi
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:42

Re: NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix

Bericht door Yoshi »

mooi is hij zeker en ik heb hem gisteren besteld, de prijs was inderdaad aan de hoge kant (ondanks de korting van modeltreinexpress vlaardingen €383,00) maar ik zou hem voor geen goud gemist hebben ;)
Laatst gewijzigd door Yoshi op 05 sep 2008 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

RaceDuck
Berichten: 275
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:34
Locatie: Ergens tussen spoor 1 en 13 in

Re: NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix

Bericht door RaceDuck »

Prijzig?? wat nou prijzig...

een 3 delige koploper ging met gemak voor 329 euro over de toonbank.
en zoals velen weten kon je dit model eerder al laten spuiten door een ns in n fanaat. en dan was
je veel meer kwijt, en kon je zelf nog zorg dragen voor een extra tussenwagen..


Als voordeel dat alleen de echte MaTrix dealers mogen deze leveren in nederland.
En daar geldt een vastgestelde prijs voor of je nou in Groningen of Maastricht dit model koopt
overal MOET de prijs gelijk zijn!



Retep68
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:21

Re: NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix

Bericht door Retep68 »

Yoshi, ga je mij nu vertellen dat je bij Modeltreinexpress "maar" € 216 voor dit geweldige set betaald ? Dus echt € 183,- korting ??


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix

Bericht door mmhajvth »

Ik mag hopen dat het een foutje in de tekst is, die Minitrix over het hoofd ziet, want een 4 delige koploper van 50.8 cm L.O.B. is toch wel een hele vreemde verschijning. ;)

Even voor de N spoorders onder ons :mrgreen: Dat plaatje hierboven betreft de H0 versie, gezien de korte kopbakken.
Bij de N versie zullen de kopbakken naar alle waarschijnlijkheid wel gewoon de juiste lengte hebben.

Hopelijk zal Minitrix later de 4 delige koploper ook nog in de gewone geel/blauwe kleurstelling uitbrengen, want daar heb ik dan weer wel oren naar :D

m.v.g.

Mark



Yoshi
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:42

Re: NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix

Bericht door Yoshi »

sorry heren ik heb inderdaad een typefoutje gemaakt en dit inmiddels veranderd het moet dus 383,00 zijn


Plaats reactie