Goedenavond.
Ik ben bezig met mijn baanplan waarbij ik nog twijfel tussen peco en Fleischmann met bedding.
Van flm kan ik alle rails overzichtelijk bijelkaar vinden met alle afmetingen/ radia, maar heeft iemand een mooi overzicht met afmetingen/ radia van peco code 55?
Peco code 55 catalogus
Re: Peco code 55 catalogus
Marcel,
Zoals Ben al zegt; alleen flex. Zie hier voor een overzicht:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... co-code-55
Ben
Zoals Ben al zegt; alleen flex. Zie hier voor een overzicht:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... co-code-55
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
-
Als ik de vraag van de topic starter lees dan betwijfel ik of hij überhaupt bekend is met de opbouw van de Peco geometrie en dus waarschijnlijk ook de term flex. Peco maakt dus geen gebruik van vaste boogstralen bij code 55 maar gebruikt hiervoor flexibele rails van 914 mm lengte. Het grote voordeel van deze "flex" rails is dat je zelf kunt bepalen hoe krap of hoe ruim je de bochten kunt maken. Je bent dus niet afhankelijk van de in mijn ogen onlogische radia van de fabrikant.

Hier zie je dus de radia van Fleischmann. R3 sluit niet netjes aan naast R2 maar is ineens een stuk groter
Daar komt dus het grote voordeel van flexrails te voorschijn.

Ik heb de stralen niet 100% juist getekend maar het is duidelijk dat met flex de gaten worden opgevuld.
Peco gaat een stap verder en laat dus alle radia aan de gebruiker over door alleen flexrails te leveren
Dit is dus ook een van de reden dat velen liever voor Peco kiezen ( en natuurlijk vanwege de wissels)
Sowieso advies om R1 niet te gebruiken en R2 als absoluut minimum aan te houden

Hier zie je dus de radia van Fleischmann. R3 sluit niet netjes aan naast R2 maar is ineens een stuk groter

Daar komt dus het grote voordeel van flexrails te voorschijn.

Ik heb de stralen niet 100% juist getekend maar het is duidelijk dat met flex de gaten worden opgevuld.
Peco gaat een stap verder en laat dus alle radia aan de gebruiker over door alleen flexrails te leveren
Dit is dus ook een van de reden dat velen liever voor Peco kiezen ( en natuurlijk vanwege de wissels)
Sowieso advies om R1 niet te gebruiken en R2 als absoluut minimum aan te houden
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Late reactie van mij.
Had inderdaad gezien dat peco geen bochten heeft en dus alles met flex gedaan moet worden.
Maar wat ik bedoel is dat bij bijvoorbeeld Fleischmann( waar ik vorige banen meegemaakt had) duidelijk in hun documentatie duidelijk laat zien wat de afmetingen zijn van de diverse wissels en hoeveel graden ze zijn.
Van peco weet ik dat ze “flauwe” en “scherpere” wissels hebben maar dat ik niet zo hoelang die zijn en hoeveel graden.
Hoop dat ik het zo duidelijker mijn probleem heb uitgelegd
Had inderdaad gezien dat peco geen bochten heeft en dus alles met flex gedaan moet worden.
Maar wat ik bedoel is dat bij bijvoorbeeld Fleischmann( waar ik vorige banen meegemaakt had) duidelijk in hun documentatie duidelijk laat zien wat de afmetingen zijn van de diverse wissels en hoeveel graden ze zijn.
Van peco weet ik dat ze “flauwe” en “scherpere” wissels hebben maar dat ik niet zo hoelang die zijn en hoeveel graden.
Hoop dat ik het zo duidelijker mijn probleem heb uitgelegd
-
Dan moet je hier eens kijken.
https://peco-uk.com/collections/product ... e+2mm-n+55
Daar is van iedere wissel informatie te vinden en eventueel een tekening op ware grootte te downloaden.
https://peco-uk.com/collections/product ... e+2mm-n+55
Daar is van iedere wissel informatie te vinden en eventueel een tekening op ware grootte te downloaden.
Vriendelijke groetjes Nico.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders