Bezet spoor detectie

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
BartenThomas

Bezet spoor detectie

Bericht door BartenThomas »

Onze baan gaat een schaduwstation van 2 opstelsporen krijgen. Biediening is analoog. Dus een knoppenpaneel met een ledje voor bezetmelding. Een stopstuk aan het eind.
We zijn aan het bepalen hoe we de detectie gaan doen.
Het zou fijn zijn om eventeel losgeraakte wagons te detecteren. Ik vind het niet praktisch om alle wagons van een weerstand te voorzien ( dan zou stroomdetectie een optie zijn). Nu vraag ik mij af of er iemand ervaring heeft met optische detectie over grotere afstand. Ik denk b.v. aan een zig-zag lichtpad over de rails m.b.v. spiegels.

Afbeelding

Onderwerp starter
BartenThomas

Re: Bezet spoor detectie

Niemand?

Momfer

Bericht door Momfer »

Optische detectie over grotere afstand (en met spiegeltjes) zou ik uitvoeren met een laser ipv IR-led De verstrooiing van IR-leds is denk ik te groot voor deze toepassing.

Zelf zou ik voor een oplossing gaan met een wagon- of assenteller. een bij de ingang, 1 bij de uitgang. Betrouwbaarder bij wisselende samenstelling van de lengte ook.

Groet,
Rico

Onderwerp starter
BartenThomas

Rico,
Dank voor je reactie. Verstrooing ben ik ook bang voor.
Laser is dan wel een idee, maar hoe je daarmee een lichtsluis maakt?
Wagonteller is een leuk idee, maar waarschijnlijk heb je daar weer een computer bij nodig.
Misschien moet ik maar een goedkoop actiecameraatje uit elkaar halen en het cameradeel in het schaduwstation hangen en de display bij het bedieningspaneel.
En dan dus gewoon op een of twee punten een reedcontact of IR sluis.

Plaats reactie