Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Hallo,
Weer een adviesvraag: ik heb een klein baantje 120*60, rangeer idee, met een klein dorpje en een industrie/rangeer deel.
Nederlandse Markenburg bebouwing is het plan.
Nu moet er natuurlijk een beperkte dienstregeling van het dorpje naar het industrie terrein gereden worden om personeel te vervoeren. Ik zoek nu een idee voor een ENIGSZINS realistisch personenrijtuig wat op een lokaal dieselspoortje gereden zou kunnen hebben. Jaren 60-90. Een Duitse of Zwitserse railbus (zonder extra rijtuig) vindt ik niet erg passen in een NL landschap, maar geeft wel het goede idee van het formaat.
Tips welkom!
Merci, Maarten
Weer een adviesvraag: ik heb een klein baantje 120*60, rangeer idee, met een klein dorpje en een industrie/rangeer deel.
Nederlandse Markenburg bebouwing is het plan.
Nu moet er natuurlijk een beperkte dienstregeling van het dorpje naar het industrie terrein gereden worden om personeel te vervoeren. Ik zoek nu een idee voor een ENIGSZINS realistisch personenrijtuig wat op een lokaal dieselspoortje gereden zou kunnen hebben. Jaren 60-90. Een Duitse of Zwitserse railbus (zonder extra rijtuig) vindt ik niet erg passen in een NL landschap, maar geeft wel het goede idee van het formaat.
Tips welkom!
Merci, Maarten
FLM Profi N rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en een Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Hoi,
In schaal N is het antwoord op jouw vraag heel overzichtelijk.
Locomotieven 2200 of 2400 van Piko, stokoude rijtuigen plan E van Minitrix en treinstel wadloper van Fleischmann.
Daarnaast hier en daar nog wat groentewagens en VAM wagens van Roco (nu Fleischmann), binnenkort wat bollenwagens van de forumsponsor en verschillende vernederlandse goederenwagens.
Dat is het wel zo'n beetje.
In schaal N is het antwoord op jouw vraag heel overzichtelijk.
Locomotieven 2200 of 2400 van Piko, stokoude rijtuigen plan E van Minitrix en treinstel wadloper van Fleischmann.
Daarnaast hier en daar nog wat groentewagens en VAM wagens van Roco (nu Fleischmann), binnenkort wat bollenwagens van de forumsponsor en verschillende vernederlandse goederenwagens.
Dat is het wel zo'n beetje.
Groet^n,
Jeroen.
Jeroen.
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Tussen Nijmegen en Kleef reed in de jaren 80/90 een 218 met een Silberling stuurstand. Soms overigens met een gewoon rijtuig, waardoor er omgelopen moest worden. Zie b.v.
https://www.geschiedenisgroesbeek.nl/ni ... enis9b.htm
Kennelijk soms met een 212 (wat mooi uitkomt, want die heb je al):
https://www.geschiedenisgroesbeek.nl/ni ... enis9g.htm
https://www.geschiedenisgroesbeek.nl/ni ... enis9b.htm
Kennelijk soms met een 212 (wat mooi uitkomt, want die heb je al):
https://www.geschiedenisgroesbeek.nl/ni ... enis9g.htm
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Hallo Maarten,
Je kunt voor je personenvervoer ook denken aan een DE1 van Bisschop.
gr. Fenna
Je kunt voor je personenvervoer ook denken aan een DE1 van Bisschop.
gr. Fenna
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Je kan ook een aantal minitrix plan e wagons nemen met een DB BR216. Dit heeft zo rond 1980 gereden. Zowel die wagons als loks zijn ruim beschikbaar, en makkelijker samen te stellen dan de klompen trein (plan e met een 2200 zowel voor als achter)
Met vriendelijke groet,
Sander
NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen 😄)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain
Sander
NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen 😄)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Die de-1 is leuk https://youtu.be/IBzmo1RfdNM
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Dank voor alle input : ik heb een kleine baan en dus deels R1 rails: dus de de-1 (gaaf ding), de wadloper en de plan e wagons zijn LANG en gaan niet echt mooi door de bochten. Heb mijn hoop op iets korters voor passagiers wat niet helemaal een misaanpassing is.
Die Groesbeek site is erg leuk om te lezen !
Maarten
Die Groesbeek site is erg leuk om te lezen !
Maarten
FLM Profi N rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en een Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Hoi Maarten,
Als de plan E wagons te lang zijn dan word het lastig. De enige andere NL optie er dan overblijft zijn plan D wagons van Arnold. Die zijn er alleen 2e hands, worden weinig aangeboden en kosten een godsvermogen.
Ik vrees dat je ergens concessies zal moeten maken…. Success met de verdere zoektocht.
Als de plan E wagons te lang zijn dan word het lastig. De enige andere NL optie er dan overblijft zijn plan D wagons van Arnold. Die zijn er alleen 2e hands, worden weinig aangeboden en kosten een godsvermogen.
Ik vrees dat je ergens concessies zal moeten maken…. Success met de verdere zoektocht.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen 😄)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain
Sander
NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen 😄)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Vond een 2e-hands Arnold D set, 4 stuks, maar auw aan de prijs, ik heb er maar eentje nodig, dus dat gaat hem niet worden.Sibbesuisje schreef: ↑11 dec 2022 13:38 Als de plan E wagons te lang zijn dan word het lastig. De enige andere NL optie er dan overblijft zijn plan D wagons van Arnold. Die zijn er alleen 2e hands, worden weinig aangeboden en kosten een godsvermogen.
Compromis: Tram rijtuigen, maar zijn eigenlijk ook geen gezicht ….
Maarten
FLM Profi N rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en een Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Die de-1 van Rob bisschop ik kleiner dan een plan e rijtuig van minitrix
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Anders voor een schienenbus gaan https://www.dm-toys.de/de/produktdetail ... 27004.html die is klein, maar niet voor Nederland. Alleen verkrijgbaar via betreffende site
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Een 212 met 2 drie-assige umbauers zou misschien kunnen voor grensoverschrijdend verkeer.
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
OK, dank, ga daar eens naar kijken (toch nog een keer naar Houten denk ik?)
FLM Profi N rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en een Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Euh, mijn DE1, kap van Shapeways, is ruim 16 cm. Een plan e rijtuig van Minitrix is bij mij 14 cm.
Groetjes,
Gerard
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Wim, dank, dat klinkt als een betaalbaar plan.
FLM Profi N rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en een Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Die vlieger gaat niet helemaal op, een plan E heeft een lengte van 145 mm en een DE1 heeft een lengte van 170 mm, verder hebben beide ook wel enige moeite om door een R1 bocht te gaan. Die moet je echt vergeten die R1 bochten, is hier als vloeken in de kerk.u43hvs schreef: ↑11 dec 2022 14:50
Die de-1 van Rob bisschop ik kleiner dan een plan e rijtuig van minitrix
OK, dank, ga daar eens naar kijken (toch nog een keer naar Houten denk ik?)

Aan de linkerkant staan ze gelijk, de DE1 echt wel wat langer.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Tja, zoals geschreven: ik heb ruimte voor 120*60, en z-spoor vond ik net te klein, iets met roeien en riemen dus.
Jammer dat dat hier blijkbaar niet in het forum gezelschap past.
Maarten
Laatst gewijzigd door deBult op 11 dec 2022 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
FLM Profi N rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en een Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
mijn geheugen is stuk.Ipharra schreef: ↑11 dec 2022 18:45Die vlieger gaat niet helemaal op, een plan E heeft een lengte van 145 mm en een DE1 heeft een lengte van 170 mm, verder hebben beide ook wel enige moeite om door een R1 bocht te gaan. Die moet je echt vergeten die R1 bochten, is hier als vloeken in de kerk.u43hvs schreef: ↑11 dec 2022 14:50
Die de-1 van Rob bisschop ik kleiner dan een plan e rijtuig van minitrix
OK, dank, ga daar eens naar kijken (toch nog een keer naar Houten denk ik?)
Aan de linkerkant staan ze gelijk, de DE1 echt wel wat langer.
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Je zou kunnen kiezen voor een museumbaantje met korte kleine rijtuigen
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Veel nieuwe termen voor een nieuwkomer: wat is een “museumbaantje”?
FLM Profi N rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en een Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
-
- Berichten: 5523
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Een museumlijn als thema voor je modelbaan.
Als het om korte treinen met Duits materieel in Nederland gaat kan er wel wat ETA150/BR515 kwam zowel in Maastricht als Enschede. Railbussen VT95/Br795 kwamen in het begin in Nijmegen. Zoalss gemeld reden de pendel treinen Nijmegen-Kleve de laatste jaren met een Br212 of Br215 en een silberling stuurstandrijtuig BDnf735( karlsruhe kop) of 738( hasenkasten). Br218( en de Br215 030 t/m 032) reden planmatig alleen D treinen met electrische treinverwarming waar de pendeltreinen in de laatste jaren met rijtuigen met stoomverwarming reden en daarom dus met een Br212 of serie Br215.
Wat umbau rijtuigen betreft, de 4assers kwamen wel in Nederland( met strandtreinen), de 3assers waren volgens mij alleen in Duitsland toegelaten.
@Maarten/deBult, je schrijft over zwitserse railbussen en tramrijtuigen?, Zwitserse railbussen bestaan zover ik weet niet dus ik denk dat je iets anders bedoelt. Waar vind jij Nederlandse tramrijtuigen?, die heb ik in model nog niet gezien.
Groetjes Michiel
Als het om korte treinen met Duits materieel in Nederland gaat kan er wel wat ETA150/BR515 kwam zowel in Maastricht als Enschede. Railbussen VT95/Br795 kwamen in het begin in Nijmegen. Zoalss gemeld reden de pendel treinen Nijmegen-Kleve de laatste jaren met een Br212 of Br215 en een silberling stuurstandrijtuig BDnf735( karlsruhe kop) of 738( hasenkasten). Br218( en de Br215 030 t/m 032) reden planmatig alleen D treinen met electrische treinverwarming waar de pendeltreinen in de laatste jaren met rijtuigen met stoomverwarming reden en daarom dus met een Br212 of serie Br215.
Wat umbau rijtuigen betreft, de 4assers kwamen wel in Nederland( met strandtreinen), de 3assers waren volgens mij alleen in Duitsland toegelaten.
@Maarten/deBult, je schrijft over zwitserse railbussen en tramrijtuigen?, Zwitserse railbussen bestaan zover ik weet niet dus ik denk dat je iets anders bedoelt. Waar vind jij Nederlandse tramrijtuigen?, die heb ik in model nog niet gezien.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 11 dec 2022 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Inderdaad een museumlijn als thema. Vaak kan je hier kiezen stoom- en diesel locomotieven die korte rijtuigen op twee assen trekken en oudere twee- assige goederenwagens. Kan ook een heel leuk thema zijn op een kleinere baan en je kan eigenlijk allerlei materieel kiezen wat je zelf leukt vind. Jij bent immers je eigen museumdirecteur. Zoek met Google bijvoorbeeld maar eens op afbeeldingen van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Merci, michel.
Bijna een setje 3 ass umbau gekocht op MP… , maar als die niet hier gereden hebben, verder zoeken dus.
De silberlingen heb ik bekeken, maar hebben ook een grote lengte voor mijn baantje.
Veel is nieuw, de trams : https://n-tram.de/de/produkte/n
Bijna een setje 3 ass umbau gekocht op MP… , maar als die niet hier gereden hebben, verder zoeken dus.
De silberlingen heb ik bekeken, maar hebben ook een grote lengte voor mijn baantje.
Veel is nieuw, de trams : https://n-tram.de/de/produkte/n
FLM Profi N rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en een Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
-
- Berichten: 5523
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel
Dat zijn treinen geen trams
en ja dat reed nog vorrbij München dus niet in( de buurt) van Nederland.
Groetjes Michiel

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.