Er zullen een aantal liefhebbers zijn die zeggen "daar begin je toch niet aan", maar ik heb nu eenmaal materieel om mee te rijden en niet alleen maar om in de vitrine te bewonderen.
Mijn vraag is eigenlijk: is er iemand die ervaringen heeft met de ombouw van deze loc en hier misschien foto's van?
Bij voorkeur zet ik hier niet de frees in
Ik ken de loc niet. Waar zit de motor? In de loc of in de tender?
Maak eens foto van de binnenkant, zowel de behuizing als het onderstel, dan kunnen we zien of je hier zonder te frezen een decoder in kunt plaatsen.
dit is een messing model met de motor en aandrijving in de tender, en heeft een losse koppeling naar de loc.
heb de tender eigenlijk nog nooit opengemaakt.
Zal morgen kijken om hem open te schroeven, misschien is er wel een zee van ruimte
Vroeg mij alleen af of er hier iemand op het forum ook zo'n loc heeft, en deze al heeft omgebouwd.
Goed gekopieerd is beter dan slecht zelf verzonnen.
Ja paul ten eerste zal de tender open moeten dan weet je meer.
Zo te zien is er ruimte genoeg in de tender voor een decoder.
Ik zou de frontverlichting gewoon rechtstreeks op stroomafname aansluiten dus niet schakelbaar.Wil je dat wel dan zul je een extra draadje moeten trekken naar de lamp voor in de lok.
Geen directe ervaring met digitaalinbouw bij dit loktype maar wel met een andere lok van lemaco. De nieuwste generatie loks hebben iig een schnittstelle maar gezien de leeftijd (uitlevering is ca 1990 geweest voor deze serie) zal die er niet inzitten. De kans is erg groot dat de gehele tender is opgevuld met metaal en dat er dus gefreesd moet worden.
Let op, de verzamelwaarde van dit soort modellen daalt met de inbouw van een decoders (soms zeer aanzienlijk) omdat de lok niet meer in originele staat verkeert. Nu was dat voor mij geen bezwaar omdat ik een tweede hands Re 4/4-I kocht (koopje voor een messingmodel) voor modelbaan inzet wilde. Maar realiseer het je wel.
En als je een ombouw voorneemt, doe het netjes cq laat het doen. Een goed omgebouwde lok is veel meer waard als een "rommelwerkje" en herstel (als het fout gaat) hoewel mogelijk kan wel eens kostbaar uitvallen omdat de firma lemaco zelf niet meer bestaat. Lemaco was nl nog coulant heb ik begrepen, in hoeverre z'n opvolger dat is weet ik niet.
Ik heb deze vraag ook gesteld ivm kostbaarheid van deze loc, bij een grootproductie loc ga ik hier ook gemakkelijker mee om. Ga van de week toch de tender eens openen om te kijken of er ruimte is. Wat betreft eventueel om laten bouwen heb ik ook niet altijd even goede ervaringen. Weet er iemand een goed betrouwbaar adres (bedrijf) waar ik dit zou kunnen laten doen?
Ben zelf woonachtig in Rockanje (Zuid-Holland) maar met opsturen heb ik in principe geen probleem.
Ik heb goede ervaring met de firma rokon (http://www.rokon.info). Die gaat tzt m'n lok ombouwen en heeft me altijd prettig te woord gestaan. Als je van tevoren even contact legt dan kan hij je vast wel vertellen hoe of wat. Zeker als je even een foto-tje meestuurt van het binnenleven van de tender.