Wielstel (As houder) repareren

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
BartenThomas

Wielstel (As houder) repareren

Bericht door BartenThomas »

Van een 2e hands aangeschafte wagon blijken 2 van de 4 assen er zeer gemakkelijk uit te vallen. Dit komt, denk ik, doordat de assen er meermaals onzorgvuldig uit en in zijn gezet. Hierdoor is vanuit het kuiltje waar de as normaal in draait een geultje onstaan. Dit is aan beide zijden van de wielstellen. Ik heb gebrobeerd hier een knappe foto van te maken, beter krijg ik het niet.
Heeft iemand een tip hoe dit te repareren is?
Ik denk zelf aan opvullen met secondenlijm(gel) of modelbouwplamuur en dan de askuiltjes weer netjes rond vormen met een boortje o.i.d.

Afbeelding

Afbeelding

neudalhausenstadbahn

Re: Wielstel (As houder) repareren

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dun strookje papier of behang er onderlijmen die dat groefje afdicht, of groefje vullen met secondelijm en meel en dan goed glad schuren met een nagelvijl.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Als de andere oplossing niet (goed) lukt kun je er ook messing busjes van Peho in zetten voor het puntlager. Zie http://peho-kkk.de/mshop/index.php/spur-n.html
Afbeelding
Vergeet niet een peho-boortje mee te bestellen om het gat passend te maken. Ik vind dit zelf een hele mooie oplossing.
Volgens mij te bestellen bij DTS

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Met die ashoudertjes kun je (met aangepaste assen) ook stroom afnemen voor een sluitlicht. ;-) Aan het randje van de cup kun je een (lak)draadje solderen. Heb ik wel eens gedaan bij een caboose.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ja, nou herinner ik me dat ik soms ook wel iets kortere assen moest bestellen. Dat vertelde PeHo er geloof ik niet bij. Weet ik niet meer precies. Heb ook busjes met aangesoldeerd draad gekocht voor stroomafname. Details weet ik niet meer precies, maar de wagons rijden nu prime (met stroomafname via het wielstel).

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
BartenThomas

Bericht door BartenThomas »

Bedankt voor de tips.
Ga denk ik eerst de secondelijm methode proberen.

Die Peho cups zijn ook mooi, ook handig idd voor inbouwen van stroomafname, wat ik nog al eens doe.
Mijn doel is om alles met binnenverlichting te rijden.
Ik zie dat je ze ook met een al aangesoldeerd draadje kunt bestellen.

Plaats reactie