PAN-bedrijfsvoering

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
bpieters
Contacteer:

PAN-bedrijfsvoering

Bericht door bpieters »

Laatst eea gelezen over de PAN-bedrijfsvoering.
PAN betekent Principe Absolute Nabijheid.
Dit houdt in de trein liefst op ooghoogte van heel dichtbij te volgen gedurende het rangeren en trajectrijden dus over de gehele baan.
Je bent dan eigenlijk een beetje machinist cq treindienstlleider.
Nu is dat denk ik meer voor de grotere schalen en de niet al te grote banen maar er zijn op dit forum ook projecten met bijv. alleen een kopstation met fiddleyard.
Het volgen van de trein zou niet altijd simpel kunnen zijn ivm gebouwen,bomen etc maar een kleine onderbreking is niet zo'n probleem.
Ik ben benieuwd of er N-spoorders zijn die hier ervaring mee hebben
wie er meer over wil lezen bijvoorbeeld deze link:
.https://modellbahning.de/modellbahn-pan ... und-bauen/

neudalhausenstadbahn

Re: PAN-bedrijfsvoering

Bericht door neudalhausenstadbahn »

bpieters schreef: 11 sep 2023 11:54 Je bent dan eigenlijk een beetje machinist cq treindienstlleider.
De gemiddelde treindienstleider zit tegenwoordig vaak op 50km afstand ofzo dus ziet de treinen alleen op z'n scherm ;) .

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Als treindienstleider van mijn spoorbaan ben ik soms nog niet eens een meter ervan verwijderd en al helemaal niet op een computerscherm😀
Op zich een leuk antwoord maar de vraag ging dan ook niet over zoals het in het echt is maar heeft betrekking op het modelspoor.
Ik ken niemand die zijn modelspoorbaan van 50 km afstand bestuurd.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Er zullen ook niet veel mensen zijn die hun baan op ooghoogte hebben Bert. ;-)

Zelf vind ik dat altijd wel een boeiend perspectief! Toen ik vroeger (als begin tiener) nog een baan had, ging ik ook vaak door de knieën om naar mijn trein te kijken.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Een baan op ooghoogte is idd niet voor de hand liggend meestal.
Dat ooghoogte is natuurlijjk variaibel:waar de een op de tenen moet staan moet de ander buigen.
Mijn baan is op ca.90 cm hoogte en niet dieper dan een cm.of 40.
Dus zittend kan ik wel ongeveer op ooghoogte rangeren maar de trein over de gehele baan volgen lukt niet zonder me te verplaatsen.
Dat ziitend de trein kunnen bedienen is een bewuste keus aangezien ikvde jongse niet meer ben.
Vooral de diepte is van belang wil je zittend ovral bij kunnen.
Op 40cm diepte bij N kun je nog redelijk wat neerleggen.
En zoals ik al eerder zei is de scenery vaak een probleem.
Voor een uitbeelding van een simpel kopstationnetje zou het nog kunnen masr zelfs voor een simpel baantje zoals ik heb is het niet te doen.
In de link wordt zelfs een diepte van 70cm aangegeven als maximum en dat is denk ik op ooghoogte een onbereikbaar gedoe.
Dit geeft aan dat wat in zo'n artikel van modelspoorexperts beschreven staat niet altijd praktisch is.

HST
Contacteer:

Bericht door HST »

Dat principe ken ik wel degelijk. Ik heb een poging gedaan om het zo goed mogelijk door te voeren op mijn "Nordbahn". Vanwege een schuine wand en een dakraam moest ik een concessie doen aan de hoogte: het spoor ligt nu op 115 cm vanaf de vloer.
De baan is langs vier wanden van de kamer gebouwd en maximaal 35 cm diep. Fiddleyard naar doorgangsstation met industriële aansluiting naar eindstation.
Een trein kan met de multimaus vanaf de binnenkant gevolgd worden. Per emplacement zijn er aansluitingen om de multimaus in te pluggen, want je moet wel meelopen. Met de hand worden wissels bediend en als "machinist" worden op elk emplacement rangeeropdrachten uitgevoerd.
Zitten kan ook, dan rijdt de trein echt op ooghoogte. Het ontkoppelen is dan wat lastig, maar dat ligt vooral aan de koppelingen en niet aan de diepte van de baan. De trein zelf zie je altijd van een zijde en niet plotseling de andere kant een richting op gaan.
Mij bevalt het concept wel, maar ik ben geen purist en veroorloofd mij veel vrijheden. In principe kan de baan drie mensen bezighouden, maar dat is nog nooit gebeurd omdat de kamer te klein is (3x3m).

Een diepte van 70cm lijkt mij ook niet echt aan te bevelen als je dit concept toepast, ook al blijf je erbij staan.

Groet, Erwin

Onderwerp starter
bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Heel mooi dat je het rangeren op die wijze doet,Erwin
Die werkwijze met handbediende wissels,niet al te diepe baan en de bediening dichtbij het gebeuren is ook mijn concept.
Elk eind~en tussenstation heeft bij mij zijn eigen bedieningspaneel om als analoog-rijder baangedeelten aan-of uit te schakelen.
Elk baandeel kan ik dmv de z-schakeling op 3 trafo’s schakelen dus bij mij kunnen ook meer mensen in theorie de baan bedienen wat eigenlijk nooit gebeurt.
Het zitten doe ik alleen als ik op 1 deel aan het rangeren oid ben want voor de rest moet je idd wel meelopen of met de bureaustoel meerollen.

Pas onlangs over PAN gelezen en dus dat dat principe deels gevolgd kan worden is bij mij louter toeval maar wel een leuke toevoeging.

HST
Contacteer:

Bericht door HST »

Het begrip PAN komt, voorzover ik weet, van Otto Kurbjuweit. In eerste instantie was ik na diverse banen met een traditioneel sporenplan steeds meer geïnteresseerd in de manier van bedrijfsvoering zoals ze dat bij Fremo doen. Zo is het idee voor mijn modelbaan ontstaan en verder gegroeid. Later, toen ik 'Anlagen-plannung für vorbild gerechten anlagen betrieb' van diezelfde Otto in handen kreeg ontdekte ik dat er dus een naam voor was.

Bij grotere schalen werkt het vermoed ik wat beter omdat je er qua beleving wat meer bovenop zit/ staat maar in 1 op 160 kan het dus ook. Ik sta echter wel regelmatig met een leesbril op....

Maar ja, we kunnen er heel gewichtig en interessant (of bijna wetenschappelijk zoals Otto) over doen, uiteindelijk moet eenieder doen wat hij het leukste vind in deze hobby en daar van genieten (en een beetje delen op dit forum zodat iedereen met dezelfde hobby kan meegenieten)!

Heb jij nog een methode om treinen c.q. opdrachten samen te stellen? Of rijd je met een dienstregeling oid?

Groet, Erwin

Onderwerp starter
bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Mijn baan zit eigenlijk nog in de testfase.
Ik ben ook al een beetje bezig om voor de personentreinen een soort dienstregeling te maken.
Dat zal meer op volgorde ,traject en samenstelling zijn dan met een tijdschema.
Een strak tijdschema is niet echt miijn ding.
Dus bijv. beginnen met een treinstel dat begint als stoptrein in het ene kopstation en op alle stations stopt en na het bereiken van het eindstation weer retour gaat.
En daarna bijv. een lok met rijtuigen voor de sneldienst.
De twee kruisen elkaar dan op het tussenstation.
Het omlopen van de lok in het kopstation is ook een rangeerhandeliing die ik moet coordineren met het rangeren van de goederentreinen want beperkt aantal sporen.
Voor de goederendienst wil ik voor elke spoooraansluiting een behoefteschema maken en daar de rangeerhandeling op aanpassen.
De goederentrein schuift dan ergens in de dienstregeling van de personentrein.
Als eenmansbediening heb je dan toch wel redelijk je handen vol.
Het grootste probleem wat ik tot nu toe tegenkom is hef aan-en afkoppelen,wat soms wat meer moeite kost.
En dat wil ik zeker niet ondrr tijdsdruk doen.
Omdat ik een simpel P2P baan heb is dit voor mij de methode om zingevend te rijden ook als hij uitejndelijk in feite klaar is.
Otto Kurbjuweit ken ik van het Mapud-forum maar volg niet strak zijn visie maar probeer wel een aantal dingen toe te passen.
Ik heb ook de mogelijjkheid om een keer rond te rijden en dat mag eigenlijk niet van OOK.☺
Op die site kwam ik ook het PAN-bedrijfsvoering tegen en dat leek me wel interessant.
Daarvandaan mijn vraag hier op het forum.

Ik heb jouw draadje nog eens doorgelezen maar wat een leuk baanconcept is dat.👍👍

Plaats reactie