In de achterliggende periode heb ook ik weer één en ander beproefd met het DCC-EX Commandstation (incl. WIFI-board). Resulterend in een proefopstelling met:
- een rijdend digitaal locje en een rijdend analoog locje (via het nieuwe Trackmanager), beiden kan ik via RocRail of Engine Driver aansturen;
- een schakelbare LED en een bedienbaar 3-lichtsein, via RocRail.
Allemaal leuk natuurlijk, maar nu merk ik wat twijfels en dilemma's hoe eventueel te integreren in bestaande baan (in opbouw). Ten eerste is dat in principe een analoge baan, inclusief via schakelaars bediende wissels en secties die ik apart schakel qua stroom. Oftewel, met meerdere treinen op de baan is in principe volledig handmatig mogelijk (maar wel met één rijdende trein tegelijk

Daarbij had ik al eens een 2-tal Digikeijs DK50018 toegevoegd, waarop de verlichting én vooral een aantal seinen is aangesloten waardoor ik deze van Nederlandse seinbeelden (als 'knipperen') kan voorzien. Voor mij zat (en zit) het voordeel er in dat ik mn. voor de seinen niets ingewikkelds hoefde te doen om deze met allerlei schakelingen te bedienen en via de app (met wifi) kon aansturen. Maar ik had het ook wel aangeschaft met oog op toekomstige functies zoals aanpassen van CV's via die app, bijvoorbeeld om verlichting te kunnen dimmen/faden/andere effecten. Maar goed...dat zit er niet meer in nu hun einde gekomen is.
Des te leuker dat ik nu via de Arduino en DCC-EX juist ook op gebied van verlichting, effecten en seinen één en ander zelf kan doen. Maar zover ik nu weet moet ik dan wel naar een (gedeeltelijke) computer-bediening gaan, maar juist vanwege mijn kleinschalige baan (en niet alleen omdat het N-spoor is, maar ook in absolute maten

Daarom een aantal vragen of dilemma's waarvan ik hoop dat iemand uit ervaring of kennis eens op wil reageren, mij helpend keuzes te maken! Alvast bedankt voor het meedenken!
* Het is dus gelukt om een 3-lichtsein en een LED via RocRail en Commandstation te bedienen/schakelen. Zover mij bekend is er geen ondersteuning in apps als Engine Driver om dit te doen (zodat ik hiervoor geen computer nodig zou hebben)?
* Het sein in RocRail kan ik via DCC-EX niet laten 'knipperen' (er staat ook in documentatie dat die values niet ondersteund worden voor DCC-EX). Zijn er manieren om wel naar (meer) Nederlandse seinbeelden te gaan bij gebruik van DCC-EX Commandstation?
Waarschijnlijk kan ik gewoon niet alles tegelijk of via dezelfde interface zonder over te gaan naar een computer...maar tot die conclusie moet ik dan nog komen.