Licht sterkte - Fleischmann dcc locs

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Licht sterkte - Fleischmann dcc locs

Bericht door JohanBR64 »

Ik heb dus net een Fleischmann 706484 - Dampflok 64 518 DB DCC aangeschaft. Loopt mooi, maar ik vind het licht net even te zwak. (heeft alleen werkend front sein trouwens) Bij de BR140 uit de startset vind ik het dan weer te fel. Nu ben ik gewend aan de Massoth decoders in mijn LGB locs. Daarin heb je een waslijst aan CV waardes waaronder dim factor voor verlichting. Echter op het bijgeleverde lijstje bij de Fleischmann locs zie ik hiervoor geen waarde staan. Er staat wel op dat er een Zimo decoder in zit. Dus het lijkt mij sterk dat de mogelijkheid er niet is. Dus wie weet de CV voor regeling licht sterkte? Of moeten deze decoders zo klein dat die functie er gewoon niet op zit?


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

u43hvs
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Licht sterkte - Fleischmann dcc locs

Bericht door u43hvs »



Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: Licht sterkte - Fleischmann dcc locs

Bericht door JohanBR64 »

Helaas geen resultaat. Dat is denk ik ook vanaf F1, enz. Frontsein is uit mijn hoofd F0. (Tenminste bij het grote spul)


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

RaymondWesterman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:12

Re: Licht sterkte - Fleischmann dcc locs

Bericht door RaymondWesterman »

@JohanBR64 zoek op internet naar DecoderPro van JMRI. Dat is een op Java gebaseerd programmaatje waar je je decoder mee kan uitlezen en alles op tabbladen gesorteerd terug te vinden is. Geen gedoe met cijfertjes bij elkaar optellen en die dan bij de juiste cv invoeren.

Lijkt mij stug dat je daar niet de juiste instelling voor de helderheid kan vinden.

Groet, Raymond.



Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: Licht sterkte - Fleischmann dcc locs

Bericht door JohanBR64 »

Bedankt voor de tip, ik heb echter naast Traincontroller ook TrainProgrammer. https://www.freiwald.com/pages/trainprogrammer.htm Daar kan je het zelfde mee. Ik moet alleen eerst een vrijgave code hebben voor mijn z21 wil ik daar iets mee kunnen. Dat moet natuurlijk weer op de omslachtige manier op z’n Duits met een papiertje. Dus daar moet je dan op wachten voor het binnen is. Roco had natuurlijk ook gewoon op de website een betaling met een creditcard kunnen accepteren. (Wat je nodig hebt is een controlegetal op het serienummer) Andere optie is het uitlezen via de Massoth centrale. Maar die staat op een hoger voltage met iets meer vermogen er achter. Om nu te voorkomen dat er iets in rook opgaat hou ik de twee schalen op hun eigen centrale.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Licht sterkte - Fleischmann dcc locs

Bericht door FidOo »

De juiste spanning aanhouden en de juiste centrale dus gebruiken is heel verstandig.

Maar even terug naar de basis:

Verlichting die te zwak brand: Vaak niets aan te doen, enige uitzondering zou zijn digitale loks waarvan de verlichting toevallig gedimt is en dat is vrijwel nooit.
Oorzaak: Model is vanaf fabriek al ruk, slechte lichtgeleiders etc... of lok is digitaal met gloeilampjes/leds die vanaf 1 zijde aan de rails zijn verbonden.

Groot nadeel bij digitaal maken is dat gloeilampjes vaak met 1 zijde (behuizing) aan het chassis liggen en daarmee dus ook aan de rail liggen. Gevolg hiervan (door eigenschap van digitale spanning) is dat het lampje maar met de helft van de spanning gevoed wordt en dus zwakker brandt.
Oplossing: technisch eigenlijk niet uitvoerbaar maar je zou het lampje dan moeten isoleren en aansluiten op de blauwe draad (VS of + ) van de decoder.

Verlichting die te sterk brand: Deze is (vaak) te dimmen met de decoder, hiervoor moet je weten welke decoder er in je lok zit, lees hiervoor CV8 en CV7 uit, Hiermee achterhaal je de fabrikant en meestal het type. Vanuit daar kun je dan de juiste CV's opzoeken voor het dimmen van de uitgangen. Deze zijn niet vastgelegd in een norm en kunnen dus per fabrikant verschillen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: Licht sterkte - Fleischmann dcc locs

Bericht door JohanBR64 »

Ah, ik ben dus verpest door mijn LGB materieel. Die dingen zijn immers zo groot dat het gloeilampje daadwerkelijk in het armatuur zit. En deze zijn dan ook met de decoder verbonden. Iets waarmee je op moet passen als het 5v lampjes zijn. Want je kan inderdaad de volledige railspanning er op zetten. (bij mij 22 volt) Dus eerst programmeren voor je F0 aanzet. :mrgreen:

Dat CV waardes niet alleen van de fabrikant, maar zelfs ook de firmware in de decoder afhangen is mij bekend. Ik wacht dus wel even tot ik de vrijgave code heb, dat kan ik er uitgebreider in duiken. Als het meezit staat het dan in de database van TrainProgrammer.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Plaats reactie