Geleidende koppeling in ouder model houder met veertje

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen

Geleidende koppeling in ouder model houder met veertje

Bericht door BramvanLeeuwen »

Beste modelspoorders.

ik heb een aantal Arnold coupérijtuigen die ik van verlichting wil voorzien, met wat ledjes condensator en gelijkrichtcel. Ik moet de elementen echter over verschillende wagens verdelen. Daarvoor moet ik geleidende koppelingen inbouwen. Dat zou makkelijk zijn de wagens voorzien waren van moderne NEM-koppelingen waren Dat zijn ze echter niet. Er zijn wel geleidende koppelingen die in de oude houders, met veertje, passen.
Hoe ik ze er in zou moeten passen is me echter een raadsel. De koppeling ligt vast in een rechthoekige ruimte, waarin ook het veertje zit. Hoe ik die ruimte open kan buigen is me echter niet duidelijk. Breken is makkelijk, maar dan?
Hierbij zit een foto van de oude koppeling.
Afbeelding

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Zaunkönigs Bahn

Re: Geleidende koppeling in ouder model houder met veertje

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hoi Bram, heb je de koppeling al eens helemaal uitgebouwd? Dat is dus inclusief behuizing ed., vaak komt het voor dat aan die niet zichtbare kant een verwijderbare afdichting zit.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen

Nee, dat heb ik nu wel gedaan zie de foto van de achterkant van de koppeling
Afbeelding
Je ziet dat het doosje daar inderdaad gesloten is, zoals ik had verwacht.
De kunststof van het doosje is bepaald niet erg buigzaam en de spleet aan de onderkant moet wel erg ver uitgebogen worden om de oude koppeling er uit te wurmen. Dat durf ik eigenlijk niet zo maar aan.
Op de foto lijkt het erop dat Arnold de houder gesloten heeft door hem dicht de smelten. Maar met het blote oog of met een loep zie ik dat niet.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Zaunkönigs Bahn

Nee, het is geen gesloten doosje. Ik zie aan de details aan de zijkant dat het uit twee delen bestaat. Je moet nu even zoeken welk deel je moet hebben om de twee delen los te maken.

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen

Aan de wagonzijde (2e-foto) is het wel één geheel. Ik dacht toen ik hem aan de railzijde bekeek dat ik misschien 2 delen uit elkaar zou kunnen buigen maar de wagonzijde is daarvoor te stevig. Het doosje is beslist wel één geheel, weliswaar met een spleet aan de onderkant.
Ik vrees fat ok het moet opgeven.
Misschien kan ik gewoon twee draden laten lopen tussen twee wagons, maar dat is geen mooie oplossing, zo'n Siamese tweelingwagon. Als het rijdt lijkt het vrij netjes, maar opbergen wordt dan wel erg lastig.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Heb je ook een foto van de zijkant, dat we die eens kunnen bestuderen?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo

Bericht door FidOo »

Meestal kun je die koppelingen er uit krijgen door ze naar een zijde te bewegen er dan uit te wippen. Dus naar links of naar rechts, niet naar boven of beneden. Je zult dan misschien een klein beetje moeten buigen om het randje door de opening te krijgen.

Ik weet even niet hoe ik het duidelijker kan omschrijven.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen

Tja, een foto van de zijkant heb ik niet. Maar daar zie je echt een volkomen glimmende gladde vlakke zwarte vierkant. Daarnaast aan de voor/achterzijde van de wagon een rechthoekig gat waardoor je het driehoekige zijbalkje van de koppeling zelf ziet+ het het uiteinde van het veertje dat daartegen aan drukt. Massief gegoten of gespoten. Ik heb het uitgebreid bekeken. Ik ga nog eens kijken of ik door wurmen de dwarsbalk die achter aan de koppeling tegen het veertje zit eruit kan krijgen, maar die is best lang t.o.v. het gat en de kunststof geeft bepaald niet mee. Ik zal het een flink stukje moeten uitbuigen.

Aan de andere kant. die zichtbare spleet aan de onderzijde van het koppelingshuis is er niet voor niks.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Zaunkönigs Bahn

Vlak achter de Arnold koppeling zelf zie ik in de foto een "spleet", een "vierkant gat" en verder naar onderen weer een "spleet". Dit zou kunnen betekenen dat je dit deel voorzichtig naar buiten kunt bewegen waarmee de twee delen los komen.

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
BramvanLeeuwen

Dank je,
Ik heb bij Paul een tiental koppelingshouders besteld. Daar ga ik wat mee experimenteren. Kijken of ok ze toch open krijg.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie