Ik heb nu voor het eerst(....) 40 twee assige wagons op de baan achter elkaar in een trein, lengte ruim 2,57mtr. Veel locomotieven hebben hier niet van terug, maar een paar trekken dat op mijn testbaan rond. Echter daarbij blijkt niet alles vlekkeloos te gaan, dit keer niet bij de locomotief, maar nu in de sleep van 40 wagons. Het is zoals ik elders heb beschreven een allegaartje uit oude dagen toen ik nog niet exact wist wat ik wilde gaan doen. Dus periode 3 en verder, wagons van voornamelijk de DB. Het zijn platte wagons, open bak wagons met soms een plastic inzet als belading, gesloten wagons, klapdeksel wagons. Alle wagons rijden "soepel", maar kan dat nog eens een keer nameten met de rol weerstandsmeter of er een moeilijke tussen zit. De problemen die ik tegenkom is dat met name de lichtere wagons uit de rails worden getrokken in het gebogen deel van mijn trekkracht testbaan.

de uit Kato Unitrack opgebouwde trekkracht testbaan
De plaats waar dit gebeurt is heel divers. De trekkracht testbaan is opgebouwd uit Kato Unitrack rail en de gebogen delen zijn allemaal de kleinste radius van Kato, maar dit is ruim R2 bij de andere merken. Een veel gebruikte boog op de banen. Mijn vraag aan jullie is of jullie wel eens een trein laten rijden met meer dan 20 wagons, meer dan 30 wagons en 40 wagons of nog langer. Wat voor bogen komt deze trein dan tegen en uit wat voor wagons bestaat dan de trein. Ben benieuwd.