Trix 66596 momentschakelaar

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
bart1958

Trix 66596 momentschakelaar

Bericht door bart1958 »

Wellicht een domme vraag maar op het gebied van alles wat met stroom te maken heeft ben ik een absolute nul…….
Ik heb een aantal huisjes waarbij ik individueel de verlichting aan en uit wil kunnen zetten, kan dat met de Trix 66596, zo ja hoe ?. Als dit niet mogelijk is hoe kan ik dat dan analoog regelen met een Marklin trafo 6002….

BramvanLeeuwen

Re: Trix 66596 momentschakelaar

Bericht door BramvanLeeuwen »

Nee dat lukt niet. Dan zou je een relais na de schakelaar moeten plaatsen. Dat is nodeloos duur en ingewikkeld. Je hebt gewoon een aan/uitschakelaar nodig zoals je gebruik om lampen in het huis aan en uit te schakelen. Je zou de Viessmann 5550 of de Fleischmann 6923 kunnen gebruiken.

Met de momentschakelaar zou het lampje weer uit gaan als je het knopje loslaat. Daarom heet hij momentschakelaar. De stroom loopt alleen op het moment dat je ook daadwerkelijk drukt.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
bart1958

Bericht door bart1958 »

Dank je Bram. Daar kan ik mee verder !
Ik kan de 66596 wel gebruiken voor wissels toch ?

Krab

Bericht door Krab »

Voor analoog gebruik is hij zeer zeker te gebruiken voor de wissels waar hij is voor gemaakt .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Zeker Bart. Bij wissels met magneetspoelen hoeft er alleen maar stroom te lopen als de wisseltong moet bewegen. Dat doe je dan met de twee drukknopjes. Als je op het ene knopje drukt gaat er een stroom lopen door de ene magneetspoel en gaat de wissel bijvoorbeeld naar recht. Op het andere knopje drukkend gaat er een stroom door de ander spoel en beweegt de wisseltong naar afbuigend. Als de wissel eenmaal in een stand staat hoeft er geen stroom te lopen. Hij blijft gewoon in de stand staan. Daarvoor dienen dus de momentschakelaars.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie