3D printen voor dummies

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

3DJake heeft 35 soorten Elegoo resins, hier de link. Is momenteel alleen niet leverbaar.
https://www.3djake.nl/elegoo/8k-standar ... space-grey


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Timtrein85 »

Hoi Paul,

Dank voor je waardevolle tip om van oude rails portalen te maken, dat is inderdaad ook nog een optie!

Maar toch ben ik ook nog wel benieuwd naar de mogelijkheden van het 3d printen van portalen en welk type printer / resolutie je hier voor 1:160 minimaal nodig hebt. Iemand ervaringen?


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Timtrein85 schreef: 30 okt 2023 10:10 Maar toch ben ik ook nog wel benieuwd naar de mogelijkheden van het 3d printen van portalen en welk type printer / resolutie je hier voor 1:160 minimaal nodig hebt. Iemand ervaringen?
Als je 1:160 werk dan valt de filament 3D printer al heel snel af, je spuit "gesmolten plastic" met een nozzle van 0,4 of 0,3 mm in vorm
En daar zit meteen je bottle neck, dit is meteen de beperkende factor bij N spoor

Dus kom je bij de resin printers terecht, nadeel dat resin (afhankelijk hoe je werkt) een zooitje kan geven, is het ook erg gevoelig voor breken vanwege de kleine details
Ook al wordt de resin steed beter een "taaier" voor de mensen met een wat grovere grip :P

Er zijn ook verschillende soorten resin, zoals "ABS Like" of zelfs transparant
Het nadeel van dit soort resins is dat je meteen inlevert op de detail wat de resin kan (zie minder fijn / gedetailleerd)
Sommige zijn niet eens geschikt om werkstukken te maken op 1:160

Het is dus bij het maken van items zoals portalen zoeken naar de meest geschikte resin en wat je verder gaat aanvullen met bijvoorbeeld heel fijn nieuw zilver rond van bijv.0,3 of 0,2 mm? :ugeek:
Dus ja, portalen maken kan, met de aantekening dat de portalen erg gevoelig kunnen zijn afhankelijk welke resin je gebruik of erg mooi kunnen zijn maar breekbaar

Dus concreet, het maken van concessies hoe grof je "iets" wil accepteren
Daar komt ook het dilemma van de designer, de kunst van het weglaten of concessies willen doen en waar "wat grover" of gaan voor 100% accuraat?
Filament 3d printers groot en grof (bijvoorbeeld H0 en max 0,3 mm), Resin printers voor N 1:160 met de fijnheid van bijvoorbeeld 0,02 mm
En daarbij erg gevoelig voor rond springende details :lol:

Ow, reken eens uit hoe dik de rijdraad op 1:160 zou moeten zijn :mrgreen:

Pfff wat een lap text :lol:

Mvg,
Ad

Voorbeeld van een combinatie met 0,3 en 0,2 mm nieuwzilver en 3D printen
Afbeelding


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Hoontje »

@Timtrein85 er zijn verschillende aanbieders van bovenleiding portalen in N-spoor. Ook resin geprinte. Zelf heb ik ze ook in het assortiment. Maar wat Ad terecht opmerkt. De stevigheid is erg afhankelijk van de gekozen resin. Zelf mix ik twee soorten waardoor er een soort flexibel portaal ontstaat.
Je kunt ook vragen aan een ontwerper of die portalen voor je tekent en print. Of als je zelf kunt ontwerpen, ze ergens laten printen?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Timtrein85 »

Hartelijk dank voor jullie reacties @Ad_M en @Hoontje :Thumb :Thumb :Thumb


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door OBBinN »

Heb het topic enig sinds doorgekeken, maar kan zo snel even niet vinden wat een ieder voor programma gebruikt om de dingen te tekenen. Ik heb nog geen plannen voor het zelf aanschaffen van een printer, maar vind het wel leuk om wat te rommelen om zo wat te tekenen voor mijzelf. Printen komt wel ergens.. (Of niet :P )
Ik zoek dus eigenlijk een programma die makkelijk te leren is en zeker niet te veel kost, liefst gratis (niet omdat ik niet wil betalen, maar ga het te weinig gebruiken denk ik).

In eerste instantie wil ik gewoon het programma leren kennen, tekenen van een container of iets dergelijks. Lekker simpel :P
Iemand een programma die 'simpel' te leren is en gratis is, bij voorbaat dank!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Zou ik gaan voor Fusion 360, daar is een gratis versie van te downloaden voor niet commercieel gebruik.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door OBBinN »

Tnx! Bezig met downloaden. Even snel kijken straks en van de week wat meer tijd in steken.. =)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

En als je er niet uitkomt U-buis is je vriend, of een kwartje in de google-o-matic. Veel succes en plezier met het programma.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Free cad, gratis en je kan er echt veel mee!!

Ik gebruik naast freecad Autocad, maar dat is niet te betalen als particulier...
Dus zo lang ik er legaal toegang tot hebt, gebruik ik het maar wat graag

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

Er zijn verschillende opties wat gratis tekensoftware betreft. Fusion360 is een goede, maar de gratis optie zit tegenwoordig wel een beetje verstopt. OnShape is ook serieuze software, onder bepaalde voorwaarden kun je dat ook gratis gebruiken. Weliswaar niet uitputtend, maar all3DP heeft onlangs een artikel gepubliceerd met wat opties.

Ik gebruik zelf al jaren een oude versie van SketchUp. Dat is niet ideaal maar voor mij werkt het nog wel. Ik moet eigenlijk Fusion360 leren maar dat wil maar niet vlotten. Tijdgebrek en te weinig noodzaak om te switchen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Blender blijft ook erg goed! Wel even oefenen, maar dat moet je met Fusion ook.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door OBBinN »

Bedankt voor de opties die gegeven zijn. Ik zal het eens op mn gemak gaan bekijken. Bedankt allen!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

walberg
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 okt 2012 19:23

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door walberg »

Inmiddels bijna 10 euro.


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

walberg schreef: 12 apr 2024 12:30
Inmiddels bijna 10 euro.
12 liter voor 60 euro. 5 euro de liter is oké.



walberg
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 okt 2012 19:23

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door walberg »

Ja okay, was even een sneer naar de inflatie, niet persoonlijk bedoeld hoor. ;-) het viel mij op dat het bijna 2 keer zo duur was geworden in drie jaar.


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Het is niet goedkoper geworden nee! Maar ik denk niet dat het 3 jaar geleden zoveel goedkoper was hoor. 5 euro de liter is echt niet slecht, in de BTW nog wel. Misschien dat het een paar jaar geleden 4 euro was, maar zeker geen 2,50 :)


Plaats reactie