Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Arnold is de fabrikant.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

De dag is weer voorbij. Wagons zijn weggehaald dus de Reihe 2070 is ook uitgerangeerd!

Afbeelding

Fijne avond!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Jolliegirl
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2024 09:21

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Jolliegirl »

Meld ik me hier ook maar even om te volgen 😁


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Van de week wat gerommeld aan de nieuwe dieselstellen. Voorzien van een decoder etc. Het had nogal wat voeten in aarde om goed te krijgen. De dummy was zo geregeld, maar de bak met de motor minder snel. Op de Kuehn decoder was het net een koffiemolen, terwijl het met een Zimo een discotheek was :lol: Na hulp op het forum alles gefikst! (susi uitschakelen) Bij de SETG V100 trouwens hetzelfde!

Afbeelding

Afbeelding

De onderstaande loc heeft trouwens best veel lichtfuncties;
- Frontseinen wisselend op rijrichting
- Rangeerseinen (frontseinen beide kanten gelijktijdig aan)
- Sluitseinen apart en per kant te schakelen
- Cabine verlichting
- Noodverlichting (1x Wit op top en 2x rood onder)

Afbeelding

Een tijdje terug bij DM-Toys dit kleine ik denk handige dingetje mee besteld. :shock: Loopt tenminste niet zo te krassen over het werkblad dan..
Afbeelding

Gister ook begonnen met de perronranden van de kleine eindhalte achter het stoomdepot. De plek waar ik momenteel ook veel bezig ben met de brug en de muur (zie de foto van de SETG) De perronranden zijn 'Oostenrijks' en 3D-geprint in Oostenrijk door KasteNbahner! Zelf heb ik ze met de airbrush in betongrijs gespoten met verf van Elite-Modell.
Afbeelding

Afbeelding

Vanwege de 3D print zijn ze wat krom getrokken, vandaar de spelden die alles even recht houden terwijl de lijm droogt. Het wordt dus een randje voor randje klus om alles een beetje sociaal netjes te kunnen plaatsen!
Afbeelding

Gisteren het bovenstaande geplaatst, vanmorgen gelijk weer even een randje bijgezet! Er lijkt kleurverschil in te zitten, maar dat komt door het licht wat van het houtje weerkaatst. Alles is in 1 keer gespoten, kleurverschil zit er uiteindelijk dus niet in!
Afbeelding

Hier gewoon nog even 2 plaatsjes van bij de muur. Nu nog redelijk kaal, maar ik heb gezien hoe ik dit netjes kan opvullen met bosjes en begroeiing! Nog genoeg werk aan de winkel! :)
Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Hans »

Hallo Jolanda en Wouter,

Mooie voortgang. Ik ben benieuwd naar het vervolg, vooral ook de begroeiing.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Jolliegirl
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2024 09:21

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Jolliegirl »

Een verlaten boerderijtje.

Wees een beetje mild voor me..ik verzin dit zelf, bekijk eigenlijk geen tutorials en kloot maar wat aan.
Afbeelding


En mijn stukje berg welke ik aan het begroeien ben.



Afbeelding



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door tv_man »

Ik weet niet of de geschilderde achtergrond achter de berg zo bedoeld is maar het ziet er eigenlijk al uit als een Alpenlandschap met bergen in de verte. Heel overtuigend!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

tv_man schreef: 16 mar 2024 14:16 Ik weet niet of de geschilderde achtergrond achter de berg zo bedoeld is maar het ziet er eigenlijk al uit als een Alpenlandschap met bergen in de verte. Heel overtuigend!
Haha! Heeft vrouwlief gewoon verf tegenaan gemieterd. Niet tevreden, verf er tegen aan.. Nog niet tevreden dus nog meer verf er tegen aan. Dit is het resultaat! Inderdaad lijkt het nu op bergen in de verte.. Moest in eerste instantie gewoon de lucht worden, maar komt per ongeluk redelijk uit de verf ja! _o_

Ondertussen zelf aan 'mijn' kant van de baan ook rustig verder aan het rommelen! Naar aanleiding van het 'Klimop!' topic van @Folkert van Wijk zelf ook wat geprobeerd als hangplant of klimop idee. De setjes met loof van Noch (loof en herfst loof) zijn ook binnen en ga ik er nog tegen aan prakken. Rechts op de muur naar beneden (en langs de gehele bovenrand) al wat groen aangebracht met Woodland Scenics Fine turf burnt grass (T1344) en earth (T1342) (gemixed om het groene wat te breken). Dit is al goed aan het drogen en ga ik straks beginnen met het 'stapelen' van de dingen. Dit ga ik dan doen met de Loof van Noch, ook de kleuren wat mixen om niet 1 strakke groene bedoeling te krijgen. De 'Herfst loof' set ga ik ook gebruiken, maar dan voor een plant die dood is ofzo.. De baan wordt verder niet echt in een bepaald seizoen gebouwd.

Afbeelding
Per ongeluk bleven de Br86 en Br64 kleven in het winkelmandje, geen idee waarom.. 8)7
De Br86 gelijk voorzien van een (meebestelde) Zimo MN180N18 decoder en even een kort stukje laten rijden over het ijk spoor. Blijft toch machtig mooi om dat drijfwerk te zien bewegen.. Had ik maar in het stoomtijdperk gebouwd.. Ach, museum moet ook een mooie collectie hebben natuurlijk!! De Br64 is het analoge model en in niet digitaal voorbereid verder. Die zal ik zelf gaan ombouwen, een Zimo MN170 zal in het machinistenhuis geprakt worden, plaats is er verder niet.. :lol: Komt het aantal stomers toch al weer op 8 te staan..

* Doet mij nu bedenken dat ik een ringloods van 6 sporen in de planning heb zitten.. Nog even verder uit denken dan maar.. |:( 7(8)7 7(8)7 :mrgreen:

Omdat ik in de (overvolle) vitrine even ging schuiven om de stomers erbij te prakken, deze dikke Vectron even uit het vet gepakt om gelijk maar op de plaat te zetten bij de inmiddels bekende muur! Deze heb ik al wel een tijd in de verzameling zitten, maar stond nog niet in de catalogus op m'n website. Nu dus wel! (Catalogus is bij lange na nog niet compleet. Maar zo af en toe heb ik weer een loc, wagon of rijtuig in mijn handen die ik er dan gelijk maar aan toe voeg!)
Afbeelding

Nu weer even een perronrand erbij plakken als de andere al goed zit en dan geloof plakken, denk ik..! :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Om hier ook even verder in te haken op de klimop, de eerste proefjes gedaan!

Onderstaande foto van de andere kant af gemaakt in verband met het licht. Duidelijk zichtbaar dat de linker variant beter zal gaan uitpakken!!
Afbeelding

Het strooisel is van Noch, Loof set 07167 en de 3 lichtste kleuren wat gemixt op gevoel. Kom wel aardig goed over denk ik! Ik zou er eventueel van Woodland Scenics nog wat Fine Turf door kunnen doen.. Nu de blauw achtige kleur van het gebruikte materiaal nog bruin spuiten en dan gaan we een eind komen denk ik!! :)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Ik heb mijzelf ook maar eens gestort op het maken van klimop en struiken of bomen. Moet zeggen dat het best grappig is om te doen en het resultaat mag er best wezen voor een professioneel amateur.. :lol:
Foto's 1 en 2 zijn tijdens het maken, van de klimop. Het moet nog verfijnt worden en er valt nog veel te leren en te doen. Maar goed, iedereen is ergens begonnen, dit is mijn begin :Thumb

Afbeelding

Afbeelding

Foto's 3 en 4 zijn de klimop tegen de muur geparkeerd. Rechts van de klimop was mosaangroei probeersel achtig ding.. Voor mijn gevoel is de klimop 'te dik' en komt dus te ver van het muurtje af.. En er zit te weinig blad aan. Als je een beetje gemiddelde klimop gaat bekijken zie je alleen maar groen en weinig van de takken, wortels of wat het ook is waar die bladeren doorgaans aan groeien..

Afbeelding

Afbeelding

Foto 5 zijn wat struik achtige dingen die ook zelf gemaakt zijn. Ik heb van Noch zo een set waar al dat dooie spul in zit om zelf bomen en zo te maken. Daar komen de takjes vandaan. Groene spul is LOOF, ook van Noch. Trouwens de blaadjes van de klimop zijn ook dat loof spul van Noch, kleuren een beetje zitten mixen om er wat verschil in te kunnen geven kwa kleur. Moet zeggen dat de struikjes ook wel aardig grappig geworden zijn voor zo een eerste keer rommelen.

Afbeelding

Foto 6, overview vanaf de andere kant. Maak eigenlijk nooit echt foto's vanuit deze hoek. Net even wat lijm bovenop gekwast, de greenkeeper volgepropt met die grassprieten en lekker aan het schieten geweest. Geeft weer een nieuwe dimensie aan dit verfkleurige gebied :lol:

Afbeelding

Foto 7, 8 en 9, hoekje van de fotomuur, nog zonder de struikgroei boven de muur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto 10, de fotomuur, met klimop en struiken erboven..

Afbeelding

Foto 11, overview vanaf de vast kant. Zie nu dat ik aan de andeere kant van het spoor een stukje vergeten ben in te zaaien.. 7(8)7 Komt de volgende keer wel ofzo.. Geen haast, als het maar wel snel gaat.. :lol:
Ook het stukje langs de foto muur, met klimop en struiken!
Perronranden voor de kleine eindhalte gaan ook goed! Onderste spoor staan ze nu, achterste spoor (tegen de bergwand aan, daar waar al die spelden staan) er net weer bij geplakt. Het houtje zorgt voor de juiste afstand (vind ik) en dat de perronrand recht blijft staan.

Afbeelding

Achja, zo rommelen we lekker door.. _o_


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 196
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door leon1965 »

De baan wordt met iedere update mooier.
Heel inspirerend


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

De eerste bomen die een bos moeten gaan vormen! Hier staan ze nog niet vast (weet niet of ik dat wel moet doen, zo staan ze prima, vallen niet om..), ben nog met de ondergrond bezig deze een beetje bos achtig te krijgen. Heb nog heel veel spullen van mijn vader en opa van vroeger (toen mijn vader 15 was ofzo) liggen waar ik mee bezig ben. Zo zat er een zakje bruin strooisel van HEKI bij, geloof het of niet, FL0,55 !!!! ofwel 55 gulden cent.. Moet je nu proberen in de winkel, krijg je niet eens een leeg zakje mee.. 7(8)7

Maar goed. De foto's zijn vanuit dezelfde hoek gemaakt, alleen ene originele kleuren, de ander lichter om zo de bomen er even 'uit' te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 307
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door sik234 »

Wat een vette baan was me nooit opgevallen maar tof


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Tnx! Ben ook pas sinds kort geleden (weer) updates aan het brengen.. ;-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Voor het bos waar ik een soort van mee bezig ben, is het een en ander aan het drogen waardoor ik daar niet verder kan. Toen bedacht ik mij dat ik nog zo een laser-cut-priegel-kit van Noch had liggen met zo een jagers of spotters hutje. Zou wel een mooie plek kunnen krijgen ergens bij het bos! Dus priegelwerk doen:

1x1 cm vakjes..
Afbeelding

Het is al een oud hutje, dus die staat inmiddels wat scheef.. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zal een open stuk komen in het bos, een gebied waar dus veel te spotten gaat zijn. Inclusief de treinen over de toekomstige brug!! Het is nu nog grijs en rotsig, dit moet ik nog gaan omtoveren naar Alm achtig iets.. :lol:
Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 196
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door leon1965 »

een perfect plekje voor deze, wordt een heel leuk detail op je baan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Vandaag weer aan het rommelen onder de brug! Nu een hoop (prik)struiken gaan fabriceren! Er is daar geen wandelpad dus het moet lekker overwoekerd uit gaan zien.. Eens zien of het mij gaat lukken :lol:

Afbeelding

Er staan ook geen spelden meer bij het perron. De laatste perronrand heb ik net gelijmd en is een kort stukje wat ook recht was. Wel een klein foutje gemaakt, maar dat is straks niet meer zichtbaar hoop ik.. 8)7

Draaischijf heeft trouwens een tweede functie bij mij.. :lol: :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door traiNiac »

Mooie vorderingen Wouter!

Mijn tip voor de lange muur: een paar steunberen maken (zie ook mijn draadje metboekenkastsegmenten). Zo te zien heb je daar wel ruimte voor. De muur bij de draaischijf heeft ook steunberen en ziet er daardoor beter uit (vind ik).


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3600
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Schachbrett »

Begint er goed uit te zien Wouter.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Krab »

Is mooi groen en grijs van de rotsen Wouter het witte is niet veel aanwezig meer :Thumb


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door tv_man »

Goed bezig! Dat hoogzitje is een mooi detail, hoort gelijk ook wat wild bij (Tenzij de jagers alles hebben afgeschoten natuurlijk!)

Misschien dat die klimoppen gewoon te doen zijn door alleen maar bladeren op de wand te plakken (mogelijk eerst de wand een beetje groen verven voor dieptewerking), wordt ie in ieder geval niet te dik. Al hebben ze geloof ik soms wel de neiging om los te gaan hangen zodat ze wél een stuk dikker zijn.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Sky »

Bosgebieden zijn altijd erg leuk om te maken. Mooie vorderingen so far en leuk om te volgen ook. Je zou voor klimop en begroeiing noch naar woodlands matjes kunnen kijken. die kun je uitrekken en geven een heel mooi effect en blijven plat, of je knipt de onderkant van de takkenboel eraf (is beetje behelpen maar is niet onmogelijk)


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Ja, wild gaat er wel komen. Alleen zo ver ben ik nog niet!

Ik zal eens kijken naar die matjes!!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Vandaag nieuw binnen komen rollen, de nieuwe Rh 2016 'Hercules' van Fleischmann. Gekozen voor de digitale sound versie! 8-)
De 3e Hercules in de verzameling :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Naast deze dikke diesel ook nog een aantal zakken met flink veel bomen en een zimo decoder om de V60 om te gaan bouwen binnenkort. De decals heb ik ook binnen inmiddels (nogmaals dank! ;) ) dus tijd om er wat mee te gaan doen! :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Plaats reactie