Workshop Koeien verven.

Volgende week tijdens onze Noviteiten presentatie 2019 zal Geke van Petegem een workshop koeien verven geven.
https://www.n-spoorstore.nl/events/events/blog

1e ronde: ca. 11:00 tot ongeveer 11:45 eerste ronde a 5-8 mensen.
Elk 5 koeien en/ of paarden.
N of H0, alles mag

2e ronde: ca. 13:00-13:45

3e ronde: ca. 14:00-14:45

Bij voldoende belangstelling nog een 4e ronde

Kosten 0,00

Graag even aanmelden via info@freebit.nl

Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
tv_man

Békaháza - Hongaarse segmentenbaan tijdperk IV

Bericht door tv_man » 23 okt 2016 19:25

update 20 augustus:
De titel van de topic bijgewerkt, de baan heet al sinds jaar en dag Békaháza. Iets informatiever zo.

--

Beste forumgenoten!
Een aantal jaar geleden deed ik hier op dit forum al verslag van m'n toenmalige baanproject:
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=1691

Die werd op een gegeven moment afgebroken maar een jaartje terug begon ik aan een nieuwe baan, voor het baanplan zie onderstaand onderwerp. Aan het eind van dat onderwerp werd al gesuggereerd dat het verhaal naar afdeling mijn n-baan zou moeten verhuizen.
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... 7&start=20

Nu is na een zomer noeste arbeid de baan in de fase beland dat er al het een en het ander kan rondrijden. Sterker nog, vandaag is hij voor het eerst uitgelaten op een lokale beurs. Ik woon in Finland, in het geval jullie je verwonderen waarom jullie de baan nergens hebben zien staan dit weekend.

Zoals het onderwerp al suggereert is deze baan qua thema gesitueerd in Hongarije, ergens in het westen van het land, misschien ergens tegen Oostenrijk aan om misschien ook hier en daar wat Oostenrijks materieel langs te laten rijden. En daar heb je wat meer bergen dan op de poesta dat ongeveer net zo vlak is als een Oudhollands polderlandschap. Het tijdperk is ergens rond 1980, waardoor de plaatsnaam Úttörőtelep 'pioniersnederzetting' bij het verhaal past (zie voor de verwijzing úttörő de kinderspoorweg in Boedapest https://en.wikipedia.org/wiki/Gyermekvas%C3%BAt )

Een kleine plaats aan een nevenlijn in de eerste plaats, een stationnetje waar zo nu en dan een trein stopt, een deel van de treinen rijdt door. Beperkt goederenverkeer. Er zijn echter wel plannen om het traject op termijn van bovenleiding te voorzien (wanneer de rest van het landschap af is..)

De techniek van de baan is analoog met natuurlijk de mogelijkheid om 'm ooit te digitaliseren. Er hangt nu een oude Fleischmann trafo aan. Het spoor is Trix/Roco. Deels flexspoor, rondom en rechts van de wissels niet.

De baan bestaat uit twee modules van 80x20cm en twee schaduwstations aan beide uiteinden van ongeveer een halve meter voor een totale lengte van pakweg 270cm. De schaduwstations bestaan momenteel uit niet meer dan een recht stukje spoor wat genoeg is om een trein op te laten 'verdwijnen' wanneer die het toneel verlaat.

Wat zeker binnenkort gebeuren moet:
- het spoor moet hier en daar opnieuw gelegd of bijgevijld worden want vooral langere rijtuigen plegen hier en daar te ontsporen.
- gebouwen moeten vervangen worden met wat authentiekers dan de huidige dertien-in-een-dozijn Fallers.
- bedrading zoals de wisselaandrijvingen functioneel maken.

Commentaar, zowel constructief als destructief, en zowel positief als negatief wordt gewaardeerd.

"Maar meneer, maar meneer, waar zijn de foto's?" hoor ik u al denken. Wel hier is een selectie, de 'baan in aanbouw'-plaatjes zullen volgen.
Bijlagen
DSC_0032_01.JPG
DSC_0032_01.JPG (99.08 KiB) 6144 keer bekeken
DSC_0034_01.JPG
DSC_0034_01.JPG (92.59 KiB) 6144 keer bekeken
DSC_0039_01.JPG
DSC_0039_01.JPG (104.63 KiB) 6144 keer bekeken
DSC_0079_01.JPG
DSC_0079_01.JPG (71.51 KiB) 6144 keer bekeken
Laatst gewijzigd door tv_man op 20 aug 2018 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

groet,
Norman

m'n knutselwerkje: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=10401

Traibergen

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Traibergen » 23 okt 2016 19:31

Dat ziet er tof uit!

Hans

Bericht door Hans » 24 okt 2016 12:32

Hallo Norm,

ik sluit mij aan bij de woorden van Abel.

m.vr.gr.

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, Anyrail, iTrain
De bouw van mijn baan op het forum: Schwarzburgerwald

rc.amsterdam

Bericht door rc.amsterdam » 24 okt 2016 12:57

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat een boekenplank niets voor hen is....................................Mooi man.

vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man » 24 okt 2016 14:26

Dankuzeer. Updates zullen op termijn volgen.

groet,
Norman

Ron

Bericht door Ron » 24 okt 2016 16:43

Leuk joh :!: :D

Wat je kan maken op zo'n smal stukje.
Echt een gevalletje less is more.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

derieve

Bericht door derieve » 24 okt 2016 19:58

Mooi en overzichtelijk om te maken. Het materieel is eigenbouw?

neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 24 okt 2016 22:10

Gaaf baantje, vertel als je wil wat meer over je materieel, enkele rijtuigen herken ik als (OSShD type B) rijtuigen van Piko, maar de rest heb geen idee of het fabrieksmodellen, ombouw of zelfbouw zijn.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Ik ben mijn foto's naar hosting via neudalhausenstadbahn.nl aan het over zetten.

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man » 27 okt 2016 10:30

Hartelijk dank voor de reacties.

Het materieel is inderdaad grotendeels eigenbouw. Grotendeels shapewayskappen op onderstellen van tomytec. Enkele (deels omgebouwde) rijtuigen van Piko (met nieuwe assen bijvoorbeeld) en eentje uit styreen in elkaar gefröbeld (op een oud Fleischmann onderstel waar geen leven meer in zit) Het is de bedoeling om de modellen nog eens te herzien, vooral de rode die wat wegheeft van de DB V160 zou wat netter mogen. En er zijn nog wat plannen voor een stuurstandrijtuig en dergelijke wanneer er weer tijd is om aan het 3d-tekenen te gaan.

groet,
Norman

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man » 15 jul 2017 21:18

Dacht dit onderwerpje wat leven in te blazen. Het project vordert gestaag, het elektrische deel moet nog het een en ander aan gebeuren. Er moet nog een net controlepaneel gebouwd worden met schakelaars voor de spoorsecties en verlichting van de gebouwen. Momenteel kan er dus eigenlijk nog steeds niet gereden worden.

Te zien op het spoor zijn wat aanwinsten uit Houten, inmiddels overgeverfd in autentiekere kleuren. (zowel de gesloten goederenwagens als de ketelwagens waren geel) Ze missen nog wat details hier en daar. De huisjes zijn inmiddels van het type dat in het landschap hoort.
Bijlagen
v43_klein.jpg
v43_klein.jpg (92.85 KiB) 4899 keer bekeken
ketelwagens_klein.jpg
ketelwagens_klein.jpg (86.16 KiB) 4899 keer bekeken

groet,
Norman

Plaats reactie