Hallo N-fans,
n.a.v. een nieuwe aanwinst hier wat wetenswaardigheden over de railbussen van MAN. Althans voor zover ze werden ingezet door de
Mittelbadische Eisenbahnen AG (MEG). De railbussen die door de
Hohenzollerische Landesbahn (HzL) werden gebruikt, zijn al eerder in dit draadje langsgekomen.
Deze railbussen werden vervaardigd door de
Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN) en voornamelijk afgenomen door private spoorwegmaatschappijen in heel Duitsland. Mijn spoorse interesse ligt in het zuidwesten van Duitsland en daarmee ook in de MEG. Deze spoorwegmaatschappij werd opgericht in 1953, als rechtsopvolger van de in 1897 opgerichte
Süddeutsche Eisenbahn-Gesellschaft (SEG). De MEG exploiteerde 2 nevenlijnen, de
Bregtalbahn (1892) en de
Kaiserstuhlbahn (1894). Voor inzet op de laatstgenoemde lijn werd in 1956 een eerste railbus bij MAN besteld. Deze VT 23 werd geleverd in groen/creme kleurstelling:

model Hobbytrain H2675
Deze VT23 werd altijd ingezet op de
Kaiserstuhlbahn, ook na de fusie van MEG met de
Südwestdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft (SWEG) in 1972. Wel kreeg de railbus in 1965 dezelfde kleurstelling als de vanaf 1960 door de MEG nieuw bestelde MAN-railbussen, het in de jaren '60 gebruikelijke rood:

model Brekina 69100
Behalve de VT 23 bestelde de MEG nog een aantal railbussen, die nagenoeg gelijk zijn. Deze railbussen hadden zwaardere motoren en een zichtbaar verschil zijn bovendien de overgangsdeuren in de kopeinden van de railbus. Dat geldt ook voor de VT 26, de railbus die vanaf aanschaf als enige werd ingezet op de
Bregtalbahn. Na de fusie met de SWEG en het stil leggen van het verkeer op
Bregtalbahn in 1973, werd de VT 26 voortaan ook op de
Kaiserstuhlbahn ingezet.

model Hobbytrain H2670
Een aardig detail nog: de railbussen van de
Kaiserstuhlbahn werden conform dienstregeling ook ingezet in het areaal van de DB en reden door tot Freiburg. Voor wie meer wil weten over deze fraaie railbussen is onderstaand boek een aanrader:
