DCC decoders advies
DCC decoders advies
Hallo,
Ik heb een probleem. Tot op heden heb ik voor al mijn ombouwprojecten en digitalschnittstellen ESU decoders gebruikt. Echter ik heb mijn aandacht recent verlegt van baanbouw naar het afstellen van al het rollende materieel. Dat betekent ook langzaam rijden en netjes op schaalsnelheid. Maar ik heb nu een handjevol locomotieven die totaal niet blij zijn met die ESU decoders. Die zou ik graag van een alternatief voorzien. Ik heb drie merken voorbij zien komen die beter voor langzaam rijden zouden zijn (geen gestotter of betere instelbare lastregeling). Zimo, Kuhn en D&H. Is er eentje beter van deze drie merken die universeel beter is?
Ik vind een beetje puzzelen overigens helemaal niet erg, maar wel goede instructies graag en geen situaties waarbij geen enkele instelling leidt tot een goede uitkomst. Prioriteiten, Langzaam rijden en stabiel rijdende locomotieven. Min valt wel op dat alle Zimo’s in de fleischmann treinen echt kruipen, daarom voel ik wel iets voor Zimo.
Specifiek was mijn laatste poging een Arnold 18 201 en die reed of heel soepel zachtjes maar stotterend op hoge snelheid of andersom stotterend traag maar soepel op snelheid.
enfin, ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.
Ik heb een probleem. Tot op heden heb ik voor al mijn ombouwprojecten en digitalschnittstellen ESU decoders gebruikt. Echter ik heb mijn aandacht recent verlegt van baanbouw naar het afstellen van al het rollende materieel. Dat betekent ook langzaam rijden en netjes op schaalsnelheid. Maar ik heb nu een handjevol locomotieven die totaal niet blij zijn met die ESU decoders. Die zou ik graag van een alternatief voorzien. Ik heb drie merken voorbij zien komen die beter voor langzaam rijden zouden zijn (geen gestotter of betere instelbare lastregeling). Zimo, Kuhn en D&H. Is er eentje beter van deze drie merken die universeel beter is?
Ik vind een beetje puzzelen overigens helemaal niet erg, maar wel goede instructies graag en geen situaties waarbij geen enkele instelling leidt tot een goede uitkomst. Prioriteiten, Langzaam rijden en stabiel rijdende locomotieven. Min valt wel op dat alle Zimo’s in de fleischmann treinen echt kruipen, daarom voel ik wel iets voor Zimo.
Specifiek was mijn laatste poging een Arnold 18 201 en die reed of heel soepel zachtjes maar stotterend op hoge snelheid of andersom stotterend traag maar soepel op snelheid.
enfin, ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.
-
Re: DCC decoders advies
Ik kan je niet zomaar een advies geven omdat het vaak het samenspel is tussen decoder en loc. Kuhn kun je van je lijstje schrappen, voor zo ver ik weet maakt die geen decoders meer
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Zimo en D&H zijn ook mijn voorkeuren. Modellbahn Union laat bij D&H wat uitgeklede decoders maken met minder functies, maar nog genoeg. Stuk goedkoper. Bijvoorbeeld de PD10MU.
En natuurlijk de decoders van Train-o-matic!
En natuurlijk de decoders van Train-o-matic!
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Ik zou ook gaan voor D&H en/of Zimo.
Ik ben fan van de PD serie bij DMtoys/ModelbahnUnion, voor 20 euro heb je een uitgeklede decoder van D&H voor een spotprijsje.
Zimo decoders zijn ook heel goed, maar het aantal instellingen zijn in mijn ogen te veel, je kan er echter bijna alles meedoen
Koffie zetten doen ze met de huidige firmware nog niet , maar zit misschien in een volgende update
De prijs is er dan ook naar, > 40 euro...
Guus
Ik ben fan van de PD serie bij DMtoys/ModelbahnUnion, voor 20 euro heb je een uitgeklede decoder van D&H voor een spotprijsje.
Zimo decoders zijn ook heel goed, maar het aantal instellingen zijn in mijn ogen te veel, je kan er echter bijna alles meedoen
Koffie zetten doen ze met de huidige firmware nog niet , maar zit misschien in een volgende update

De prijs is er dan ook naar, > 40 euro...
Guus
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Ik reed voorheen ook voornamelijk met Esu, maar nu komt ee enkel Zimo in. Al ben ik wel aan het oriënteren op (goedkopere) alternatieven. De tOm decoders en die van MU wil ik gaan bekijken, al vind ik de D&H dan weer niet fijn..
Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten. Nu moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik mij niet bezig houdt met het fijnafstellen van loks en cv's. Maar default gaan er hier pd10mu decoders in loks die ik ombouw. Ik heb er inmiddels zeker 60 ingebouwd en daarvoor altijd de dh10c decoders (waarvan de pd10mu dus een afgeleide van is met vrijwel dezelfde motoraansturing) en eigenlijk geven die bij 90 procent van de loks direct goede rijeigenschappen. Daarbij moet ik ook vermelden dat je soms ook gewoon tegen beperkingen van de overbrenging aan loopt en dat krijg je er dan simpelweg niet uit.
@OBBinN
waarom zijn de D&H niet fijn volgens jou?
(ik ben oprecht benieuwd)
Guus
waarom zijn de D&H niet fijn volgens jou?
(ik ben oprecht benieuwd)
Guus
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Ja, weet het niet precies. Zimo werk ik veel langer mee dan de d&h, dus waarschijnlijk ook gewoon nog wat onbekender voor mij.
Persoonlijk vind ik Zimo het meest fijne om mee te werken, nagenoeg alle treinen lopen lekker vind ik.
Persoonlijk vind ik Zimo het meest fijne om mee te werken, nagenoeg alle treinen lopen lekker vind ik.
-
Hier bij voorkeur Zimo en vroeger ook Tran. Kuehn was eigenlijk altijd goed, maar die zijn gestopt begreep ik.
Ik heb ook een treinstel met een Rautenhaus decoder, loopt echt heel soepel.
Met ESU heb ik weinig goede ervaringen, maar dat kan ook aan de combi ESU/loc liggen. Met Uhlenbrock en D&H wisselende ervaringen.
Ik heb ook een treinstel met een Rautenhaus decoder, loopt echt heel soepel.
Met ESU heb ik weinig goede ervaringen, maar dat kan ook aan de combi ESU/loc liggen. Met Uhlenbrock en D&H wisselende ervaringen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Dank allen voor de reacties. Ik ga een Zimo bestellen. De MX615, heerlijk klein past overal in.
Is de 0.5A continuous current voldoende voor een standaard fleischmann motor uit 2007?
Is de 0.5A continuous current voldoende voor een standaard fleischmann motor uit 2007?
-
Voor zover k weet vragen alle N-motoren minder dan 0,1A (100mA) 0,5A lijkt mij dus ruim voldoende
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
-
De oudere locomotieven trekken soms veel meer dan 0,1A (100mA). In de reeds gepasseerde testen had ik regelmatig Minitrix locomotieven die 0,3A tot 0,4A (300mA tot 400mA) aan stroom verbruikten. De Arnold Köf heb ik zelfs zover gekregen dat er ruim 900mA en meer, maar dat is een uitzondering en alleen bij meer dan 10 Volt voedingsspanning. Zodra de Arnold Köf aan een decoder zit is de voedingsschakeling gewijzigd en kan dit niet meer voorkomen, er staat dan geen condensator meer parallel aan de spoelen van de motor en opslingering blijft dan uit. Als je onzeker bent over een model, testen gaat heel eenvoudig. Neem een analoge trafo en een baantje. Zet tussen de plus van de trafo en de rails een ampère meter ingesteld op 200mA. Zet de nog analoge locomotief op de baan en rijden maar. Noteer de piekwaarde van het verbruik. Doe dit nog een keer, maar dan met de wagons eraan waarmee je denkt te gaan rijden. Ook nu weer de piekwaarde noteren. Je weet nu wat de locomotief verbruikt in onbelaste en belaste toestand. Neem enige reserve op de gemeten waarde, dus verhoog het verbruik met zeg 25% om aan de veilige grens te zitten. Geen multimeter? Op de beurs in Houten staan diverse leveranciers met multimeters, kosten ergens tussen de 10,= en 20,=.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm