draaistel Arnold Traxx losmaken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ChrisNL

draaistel Arnold Traxx losmaken

Bericht door ChrisNL »

Dag allen,

Ik heb hier een Arnold NS Traxx op de werkbank liggen. Eén van de vier draadjes voor de stroomafname is losgeraakte van het sleepcontact achter de wielen. Zie foto. Nu probeer ik het draaistel los te maken zodat ik met de soldeerbout achter de wielen kan komen, maar rara hoe moet dat?
Als ik naar de service sheet kijk dan vermoed ik dat je de 'bodemplaat' van het draaistel moet kunnen klikken maar ik zie geen nokjes of ander aangrijpingspunt. Ook het draaistel als geheel uit het chassis halen, lukt me niet. Een voor mij onbekende ophanging in vergelijking met mijn andere Minitrix/Fleischmann-materieel.
Internet al afgegraven maar geen clue... Wie weet meer?

Dank en groet.
1.jpg
1.jpg (96.5 KiB) 493 keer bekeken

Rick

Re: draaistel Arnold Traxx losmaken

Bericht door Rick »

De nokjes zitten aan de voor- en achterzijde van het draaistel, voorzichtig met een schroevendraaiertje tussen het wiel en het draaistelframe en dan klik je het zo los. Het draaistel zelf zit vastgeklikt, hiervoor moet je eerst de printplaat verwijderen en dan de klemmen naar binnen duwen.
Ik zou eerst het draaistel eruit halen, de nieuwe draad daaraan solderen en na het terugbouwen de draad weer aan de print bevestigen.

Onderwerp starter
ChrisNL

Bericht door ChrisNL »

Dag Rick,

Dank voor je antwoord! Kun je het nog wat verder verduidelijken? Ik kan de lok namelijk maar 1 keer de vernieling in helpen...
Je adviseert om eerst het draaistel te verwijderen 'door de klemmen naar binnen te duwen'.
Wat zijn de klemmen? De rood omcirkelde delen? (A) En bedoel je dan misschien 'naar buiten'?
Ik twijfel want op de service sheet lijkt dat een soort kapje te zijn wat ook weer met nokjes vastzit op onderdeel 12.

De nokjes voor de 'bodemplaat'van het wielstel heb ik gespot. (B) als ik het goed heb?
En daar kan ik inderdaad veel beter bij als het wielstel eruit ligt.
2.jpg
2.jpg (77.58 KiB) 182 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (77.27 KiB) 182 keer bekeken

FidOo

Bericht door FidOo »

Van onderdeel A moet je de onderste rand losduwen (dus naar buiten zoals je in foto 1 inderdaad laat zien) en dan over de nokjes van het draaistel wippen.

Is niet zo spannend hoor. Die heb je zo los.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
ChrisNL

Bericht door ChrisNL »

Gelukt! Wielstel is los en bodemplaatje ook.
Inderdaad als je het effe weet dan is het niet zo spannend... :-)

Dank!

Plaats reactie