Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Hoi,
Wat is een handige en compacte manier om fleischmann's 22301 en 22303 aan te drijven? Fleischmann beveelt de 10030 aan, maar wat is dat een groot geval zeg. Ik zoek iets compacters, hebben jullie tips?
Dank!
Wat is een handige en compacte manier om fleischmann's 22301 en 22303 aan te drijven? Fleischmann beveelt de 10030 aan, maar wat is dat een groot geval zeg. Ik zoek iets compacters, hebben jullie tips?
Dank!
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
De meest compacte wisselaandrijvingen die ik gezien heb, zijn van minitrix. (een simpele magneetspoel combinatie in een platte en compacte behuizing)
Een minitrix wisselaandrijving past echter niet makkelijk op een roco/fleischmann wissel
Zodra je ook schakelcontacten hebt in je wisselaandrijving, wordt het vanzelf al lomper. Zodra je je wissels ondervloers gaan aandrijven, wordt het ook al lomper.
kanttekening hierbij is weer de minitrix wisselaandrijving. De aandrijving van een rechtswissel, kun je ondersteboven gebruiken bij een links wissel en de wisselaandrijving kan dan verzonken worden ingebouwd, ofwel steekt nauwelijks boven de onderkant van de dwarsliggers uit.
Met dit in gedachten en wat priegelwerk (met risico dat je je wissel vernaggelt) kun je met een roco/fleischmann(zondergrindbed) wissel iets vergelijkbaars doen met een links en rechtswissel. Behalve dat je de linker wisselaandrijving op de rechter wissel gebruikt en er ondersteboven onderschroeft, moet je ook het palletje tussen de wisseltongen van de linker naar de rechterwissel omzetten. Dat is het priegelen met risico op blijvende schade, maar als je het voor elkaar krijgt, heb je ook een roco/fleischmann wisselaandrijving vrijwel vlak met de onderkant van de dwarsliggers. In mijn jonge jaren heb ik dit wel gedaan (en zeker 2 wissels kapot gekregen)
Voor Himbeerenwald heb ik pecowissels en mpt-mp5 aandrijvingen klaarliggen. Voor mijn testbaantje heb ik pecowissels met bemo 4225 wisselmotoren. Die bemo's zijn wel redelijk vlak, maar hebben wel de nodige vierkante centimeters nodig, ongeveer net zoveel als het wissel zelf, en zijn best luidruchtig.
De mpt-mp5's zijn stiller en compacter, ook vlak tegen de onderplaat in te bouwen. Je levert dan wel 2 schakelcontacten in (2 ipv 4 tov bemo en fleischmann/roco.
btw, als er nog spelfoutjes in deze bijdrage zitten, ik heb mijn bril nog niet op en de tekst danst wat wazig voor mijn ogen
Fenna
Een minitrix wisselaandrijving past echter niet makkelijk op een roco/fleischmann wissel
Zodra je ook schakelcontacten hebt in je wisselaandrijving, wordt het vanzelf al lomper. Zodra je je wissels ondervloers gaan aandrijven, wordt het ook al lomper.
kanttekening hierbij is weer de minitrix wisselaandrijving. De aandrijving van een rechtswissel, kun je ondersteboven gebruiken bij een links wissel en de wisselaandrijving kan dan verzonken worden ingebouwd, ofwel steekt nauwelijks boven de onderkant van de dwarsliggers uit.
Met dit in gedachten en wat priegelwerk (met risico dat je je wissel vernaggelt) kun je met een roco/fleischmann(zondergrindbed) wissel iets vergelijkbaars doen met een links en rechtswissel. Behalve dat je de linker wisselaandrijving op de rechter wissel gebruikt en er ondersteboven onderschroeft, moet je ook het palletje tussen de wisseltongen van de linker naar de rechterwissel omzetten. Dat is het priegelen met risico op blijvende schade, maar als je het voor elkaar krijgt, heb je ook een roco/fleischmann wisselaandrijving vrijwel vlak met de onderkant van de dwarsliggers. In mijn jonge jaren heb ik dit wel gedaan (en zeker 2 wissels kapot gekregen)
Voor Himbeerenwald heb ik pecowissels en mpt-mp5 aandrijvingen klaarliggen. Voor mijn testbaantje heb ik pecowissels met bemo 4225 wisselmotoren. Die bemo's zijn wel redelijk vlak, maar hebben wel de nodige vierkante centimeters nodig, ongeveer net zoveel als het wissel zelf, en zijn best luidruchtig.
De mpt-mp5's zijn stiller en compacter, ook vlak tegen de onderplaat in te bouwen. Je levert dan wel 2 schakelcontacten in (2 ipv 4 tov bemo en fleischmann/roco.
btw, als er nog spelfoutjes in deze bijdrage zitten, ik heb mijn bril nog niet op en de tekst danst wat wazig voor mijn ogen

Fenna
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
edit, vergeet het deel uit mijn verhaal dat gaat over wissels ombouwen, had niet goed gekeken naar welk wissel bedoelt werd ...
mijn advies verkort zicht tot : kijk eens naar mpt wisselaandrijvingen
mijn advies verkort zicht tot : kijk eens naar mpt wisselaandrijvingen

Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Dank je wel voor je reactie Fenna,
Toch vreemd dat een bovenvloerse relais-aandrijving niet bij deze wisseltjes kan. Je kunt bij wijze van spreken aan de wissel zien dat ze de bevestigingspunten voor de aandrijving bij 22301/22303 hebben weggelaten. Maar waarom...?
Toch vreemd dat een bovenvloerse relais-aandrijving niet bij deze wisseltjes kan. Je kunt bij wijze van spreken aan de wissel zien dat ze de bevestigingspunten voor de aandrijving bij 22301/22303 hebben weggelaten. Maar waarom...?
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Deze bedoelt Fenna denk ik:
https://www.mtb-model.com/pages/mp5.php?lang=en
Ziet er wel redelijk compact uit.
Is alleen simpel te gebruiken bij Flieischman zonder bedding (Roco) , Peco en soortgelijke wissels denk ik.
De Mintitrix en Flieschmann Piccolo hebben een overbrengingsmechanisme in het wissel wat de installatie bemoeilijkt.
Die ondervloer aandrijving van Roco heb ik ook weleens geprobeerd maar die was prima maar inderdaad veel te groot.
https://www.mtb-model.com/pages/mp5.php?lang=en
Ziet er wel redelijk compact uit.
Is alleen simpel te gebruiken bij Flieischman zonder bedding (Roco) , Peco en soortgelijke wissels denk ik.
De Mintitrix en Flieschmann Piccolo hebben een overbrengingsmechanisme in het wissel wat de installatie bemoeilijkt.
Die ondervloer aandrijving van Roco heb ik ook weleens geprobeerd maar die was prima maar inderdaad veel te groot.
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
De Roco / Fleischmann 22303 en 22303 wissels hebben alleen een klein gaatje in het midden van de stelbalk voor de aandrijving.
Deze wissels zijn zo gemaakt dat ze alleen met een ondervloerse aandrijving gebruikt kunnen worden.
Er zit als ik me goed herinner ook geen mechanisme in die de wisseltongen tegen de rails gedrukt houdt dus de MTB aandrijvingen zijn een uitstekende oplossing. Die houden de wisseltongen dan vastgedrukt.
Servo-aandrijvingen zijn hier ook voor geschikt.
Je zou natuurlijk ook voor een handbediende uitvoering kunnen gaan mbv een schuifschakelaartje onder de wissel als "klikmechanisme" en die bedienen met een M3 stang.
Dit kan ook met een simpel tuimelschakelaartje zoals te zien is in dit filmpje (ongeveer op 1 minuut).
https://www.youtube.com/watch?v=jZRitS6 ... lt&index=1
Dré
Deze wissels zijn zo gemaakt dat ze alleen met een ondervloerse aandrijving gebruikt kunnen worden.
Er zit als ik me goed herinner ook geen mechanisme in die de wisseltongen tegen de rails gedrukt houdt dus de MTB aandrijvingen zijn een uitstekende oplossing. Die houden de wisseltongen dan vastgedrukt.
Servo-aandrijvingen zijn hier ook voor geschikt.
Je zou natuurlijk ook voor een handbediende uitvoering kunnen gaan mbv een schuifschakelaartje onder de wissel als "klikmechanisme" en die bedienen met een M3 stang.
Dit kan ook met een simpel tuimelschakelaartje zoals te zien is in dit filmpje (ongeveer op 1 minuut).
https://www.youtube.com/watch?v=jZRitS6 ... lt&index=1
Dré
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Een vermoedden van mijn kant hieromtrent: het zijn slankere wissels, met mogelijk uitgangspunt een meer realistisch wisselstraatbeeld weergeven dan mogelijk is met de kortere wissels, (aanname: doelgroep modelspoorders die de standaard magneetspoel wisselaandrijving sowieso al niet zouden willen gebruiken)
inderdaad die.bpieters schreef: ↑19 mei 2025 21:35 Deze bedoelt Fenna denk ik:
https://www.mtb-model.com/pages/mp5.php?lang=en
Daarbij gebruik ik 1 schakelcontact voor het hartstuk (ik vertrouw niet op stroomvoorziening van het hartstuk via de wisseltongen) en het andere schakelcontact voor terugmelding
Fenna
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Dat dacht ik ook toen ik ermee bezig was maar dat klopt niet helemaal. De oude wisselaandrijvingen van Roco, met het schuifje aan het einde in plaats van in het midden, hebben twee lipjes die in uitsparingen van deze wissels klikken. Bij de nieuwe versie (en dus ook de Fleischmann) zijn deze lipjes verdwenen. De schroeven die bij de 15 graden wissels worden gebruikt zijn dan niet nodig.
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Leuk ding. Ik kwam ook dit ding tegen: https://www.gaugemasterretail.com/seep- ... witch.html . Is dat wat? En anders gewoon proberen natuurlijk.bpieters schreef: ↑19 mei 2025 21:35 Deze bedoelt Fenna denk ik:
https://www.mtb-model.com/pages/mp5.php?lang=en
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Dat is inderdaad wel een geinige en best compacte oplossing wat ik zo zie.
Als je uit de voeten kunt met het direct omklappen van de wisseltongen en genoeg hebt aan 1 schakelcontact is het een serieuze budget kandidaat.
Een aandachtspuntje is wel dat deze wisselaandrijving geen automatische eind afschakeling heeft. Ofwel, met drukknoppen bedienen.
Als je uit de voeten kunt met het direct omklappen van de wisseltongen en genoeg hebt aan 1 schakelcontact is het een serieuze budget kandidaat.
Een aandachtspuntje is wel dat deze wisselaandrijving geen automatische eind afschakeling heeft. Ofwel, met drukknoppen bedienen.
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Hi,
Heb je toevallig zo'n wissel in huis?
Weet het niet meer zeker maar deze mooie slanke wissels hebben dacht ik geen mechanisme om de wissel in de gewenste stand vast te houden.
Je moet dan een aandrijving hebben die de wisseltongen aangedrukt houden.
De Gaugemaster/Seep PM1 doet dit niet.
Als er wel een klikmechanisme in de wissel zit dan voldoen de PM1 en PM2.
Er zijn meerdere uitvoeringen van deze Seeps.
PM1 - Met schakelcontact
PM2 - Zonder schakelcontact
PM4 - Met vasthoudmechanisme (latching)
https://www.dm-toys.de/en/list/search/s ... motor.html
Deze aandrijvingen heb ik voorheen ook wel eens gebruikt.
Ze werken uitstekend en heel betrouwbaar (mits goed aangelegd) maar het zijn wel herriemakers.
Een duidelijk hoorbare "klak" is te horen bij het schakelen.
Voordeel is wel dat ze heel simpel aan te sluiten zijn op een voeding van 12 tot 25 volt wissel- of gelijkspanning (ik gebruikte 18v dc).
Als schakelaar zou je een simpel tuimelschakelaartje (terugverend) kunnen gebruiken, de Seeps mogen maar kort onder spanning staan anders branden ze door.
Dré
Heb je toevallig zo'n wissel in huis?
Weet het niet meer zeker maar deze mooie slanke wissels hebben dacht ik geen mechanisme om de wissel in de gewenste stand vast te houden.
Je moet dan een aandrijving hebben die de wisseltongen aangedrukt houden.
De Gaugemaster/Seep PM1 doet dit niet.
Als er wel een klikmechanisme in de wissel zit dan voldoen de PM1 en PM2.
Er zijn meerdere uitvoeringen van deze Seeps.
PM1 - Met schakelcontact
PM2 - Zonder schakelcontact
PM4 - Met vasthoudmechanisme (latching)
https://www.dm-toys.de/en/list/search/s ... motor.html
Deze aandrijvingen heb ik voorheen ook wel eens gebruikt.
Ze werken uitstekend en heel betrouwbaar (mits goed aangelegd) maar het zijn wel herriemakers.
Een duidelijk hoorbare "klak" is te horen bij het schakelen.
Voordeel is wel dat ze heel simpel aan te sluiten zijn op een voeding van 12 tot 25 volt wissel- of gelijkspanning (ik gebruikte 18v dc).
Als schakelaar zou je een simpel tuimelschakelaartje (terugverend) kunnen gebruiken, de Seeps mogen maar kort onder spanning staan anders branden ze door.
Dré
Re: Aandrijving wissel fleischmann/roco 22301
Dank Dré. Geen mechanisme in die wisseltjes inderdaad, dus vier maal PM4 gaan op de post naar mij toe
Ik laat weten hoe het afloopt.
