DR4018 seindecoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

DR4018 seindecoder

Bericht door Peter Ruifrok »

Is de DR4018 nog steeds verkrijgbaar? Ik zoek een goede sein decoder en gebruikte voorheen altijd de DR4018. Of wordt die nu onder een andere naam geleverd? Ik heb dit al een paar jaar niet meer gevolgd.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

deBult

Re: DR4018 seindecoder

Bericht door deBult »

Volgens mij is het bedrijf gestopt.

MVG deBult
Laatst gewijzigd door deBult op 24 mei 2025 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Rangeerbaantje met Kato Unitrack rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en 2 Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Digikeijs bestaat idd niet meer na hun faillissement.

het alternatief voor jou is, zo te zien, de YaMorc YD8116, of de YD8008, al naar de toepassing voor jou.
maar de winkeliers die het verkopen, zoals b.v. DTS in Ermelo, zullen jou vast en zeker precies kunnen vertellen welke geschikt is voor jou.

YaMorc is van de zelfde ontwikkelaar als die destijds de DR serie voor Digikeijs heeft ontwikkeld.

mvg
Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Dank beiden voor de hulp. Ik ga me beraden 👍😊🙏

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Kijk ook even naar Arcomora (arsigdec). Stukje goedkoper.

spoor65

Bericht door spoor65 »

kan best dat het goedkoper is, maar moet je alleen wel zin en kennis hebben van het zelf bouwen van de modules.

het goedkoper, zou voor mij de laatste reden zijn om te gaan, voor iets anders, dan voor een artikel van een ontwerper, die zijn sporen al heel veel jaren heeft verdient in modelspoor en waarvan vele mensen al jaren met vertrouwen op/mee (kunnen) bouwen.

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

spoor65 schreef: 22 mei 2025 13:21 kan best dat het goedkoper is, maar moet je alleen wel zin en kennis hebben van het zelf bouwen van de modules.

het goedkoper, zou voor mij de laatste reden zijn om te gaan, voor iets anders, dan voor een artikel van een ontwerper, die zijn sporen al heel veel jaren heeft verdient in modelspoor en waarvan vele mensen al jaren met vertrouwen op/mee (kunnen) bouwen.
Je kunt ze ook gewoon kant en klaar kopen. En het scheelt dan alsnog een factor 3 of zo.
En een beetje modelspoorder zal toch echt niet bang zijn voor een uurtje solderen? Zeker als de beurs smal is.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Inderdaad, zoveel stelt ook niet voor. Makkelijker dan een decoder in een loc solderen. En Arcomora/Nico Teering draait ook al een flinke tijd mee.

Maar, ieder zijn ding. Ik ben blij met mijn z21 en 4 yamorcs maar ook met mijn 2 okkies, 6 dccnext etc van Arcomora. En ook met de Dcc-ex arduino mega met motorschild.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ik durf van mij zelf rustig te zeggen, dat ik solderen tot zo min mogelijk reduceer, draadjes trekken en solderen aan de rails, ok, maar aan locjes en andere dingen als priintplaten .e.d., dus het fijnere werk, zeg maar, heb ik toch echt meer moeite mee, vaste hand ontbreekt helaas daarvoor alsmede ook mijn kennis op dat elektronica gebied.

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Ik zie niets over kant en klaar kopen van een Arsigdec op de site. En als ik al zou willen solderen (mijn handen trillen gauw) dan zou ik nog niet weten wat ik zou moeten bestellen uit de lijst met voor mij onduidelijke benamingen. 🤨

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Sorry heren, te vroeg gevraagd, een gevalletje RTFM 😊. Ik heb een kant en klare DCCnext nodig. Nu nog uitvogelen of dat alles is. Een behuizing?

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Je hebt inderdaad de behuizing nodig, en om aan te sluiten via usb op de pc, wat nodig is om te configureren heb je de usb interface nodig (CH340). Of die kant en klaar te bestellen is dacht ik niet maar dat is een stekkertje solderen.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Ik heb een kant en klare DCCNext besteld en gevraagd wat ik nog meer nodig heb. Gaat vast goed komen. Een mooie manier om eens met een Arduino in contact te komen en wat te experimenteren. Ben een computer gebruiker van het eerste uur (Acorn Atom voor de bejaarden onder ons 😊), en heb heel lang geleden ook wel geprogrammeerd. Alleen het solderen gaat met een tremor niet zo lekker meer 🤨

jeemka

Bericht door jeemka »

De Acorn Atom was een fijne computer in een toetsenbord. Er was ook een club van, die de software helemaal uitgevlooid had. Daar heb ik veel van geleerd. Niet alleen programmeren in Basic, maar ook in machinetaal veranderingen gemaakt in het tekstverwerkertje, zodat ik uitgevuld schrift kreeg op een teletype. Aansturing op 1 pootje van de parallelle poort.
Programmeren blijft leuk, vroeger in Cobol, nu is het C taaltje van de Arduino leuk. Zie mijn projecten op mijn website.

Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Ik verheug me op het experimenteren. Moest idd nog een behuizing en een usb poortje er bij hebben. Allemaal op voorraad. Vlotte service ook van Nico Teering.
@Jaap, ik ben zelfs nog lid van die club geweest 😀

shoven

Bericht door shoven »

Ja, voor die paar centen kun je nog eens wat proberen. Die DCC Next kan best veel.
Die behuizing staat netjes, maar is niet echt nodig. En zo'n interface dingetje, daar heb je er maar 1 van nodig.

Maar als je handen niet zo vast zijn wordt het inderdaad een flinke uitdaging om zelf te solderen. Best vervelend in deze hobby.

Leuk dat er nog wat oude programmeerders hier zitten. Ik ben zelf ooit begonnen met een ZX81 en daarna een Acorn Electron. Daarna zelfs informatica gaan studeren (en ja, ook nog afgemaakt). Lang vervlogen tijden... :geek:

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

We worden allemaal een jaartje ouder 😊

shoven

Bericht door shoven »

Dat zeker, Peter. 7(8)7

Maar wat me telkens verbaast is dat kleine spelers als Arcomora erin slagen om een kwalitatief leuk product neer te zetten dat in een aantal gevallen niet onder doet voor de gevestigde namen. En dat voor een fractie van de prijs, terwijl de grote jongens ook nog voordeliger kunnen inkopen.

Maar goed, ook de marketing en de directeurensalarissen bij de grote spelers moeten betaald worden.... :roll:

Bottom line: ik ben blij met de kleine spelers die ons wat extra keuzevrijheid bieden.

Steven

>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie