Hallo,
Ik rij een DCC baantje met de Roco Z21 start en ben bezig verlichting in te bouwen in mijn 8 persoonsrijtuigen.
Ik heb een brugcel, een 25 volt elco van 220 uF en een weerstandje naar het LED stripje in elke wagon. Het LED stripje gebruikt bij 18 volt zo'n 10 mA.
Maar als ik voor twee treintjes in totaal 8 wagonnetjes heb rondrijden, geeft dat (geen) problemen als ik de baan na een Z21 stopcommando weer aanzet? Alle Elco's worden dan gelijk opgeladen, wat best wel een piekstroom gaat geven. Gaat dat goed of moet ik tussen de brugcel en elko nog een extra weerstandje aanbrengen? En hoe groot moet dat weerstandje dan zijn?
Groetjes, Bert
8 wagons, elco's en verlichting
Re: 8 wagons, elco's en verlichting
Even een snelle opzet: Als je in elke wagen een weerstand van 100 ohm zet, is de grootste stroom die gaat lopen 0,18A. Keer 8 zit je dan op 1,44 A, wat de voeding vast wel kan trekken. 100 ohm * 10 mA = 1 V spanningsval, wat je leds vast niet erg vinden.
Je kan ook een spoel gebruiken, maar de berekening wordt dan wat lastiger, dus dat heb ik even gelaten.
Je kan ook een spoel gebruiken, maar de berekening wordt dan wat lastiger, dus dat heb ik even gelaten.