Minitrix BR50 (12369) motor uitbouwen
Minitrix BR50 (12369) motor uitbouwen
Ik ben bezig met een Minitrix BR50 met een probleem in de aandrijving en ben tot de conclusie gekomen dat het probleem in de motor/massa combinatie zit. Nu zit deze in de ketel bij deze dame.
Nu geeft de handleiding geen enkel uitsluitsel over hoe de motor uit de ketel te halen is.
Heeft iemand hier een hint, beschrijving of YT filmpje voor het uitbouwen van deze motor?
Nu geeft de handleiding geen enkel uitsluitsel over hoe de motor uit de ketel te halen is.
Heeft iemand hier een hint, beschrijving of YT filmpje voor het uitbouwen van deze motor?
Groet,
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Rico (momfer)
Re: Minitrix BR50 (12369) motor uitbouwen
Hallo Jo,
Bedankt voor je reactie!
De uitbouw volgens de handleiding levert uiteindelijk een samenstel van de ketel+omloop+ketelhuis op (ergo: het bovenste deel van de tekening in de handleiding), waar de motor in zit met het massagewicht. Hoe je daarbij komt, staat er nu juist NIET in, vandaar mijn vraag.
Om bij de motor te kunnen komen, moet op de een of andere manier het ketelhuis worden verwijderd en aan de andere kant de toegangsdeur van de ketel.
Ik ben dus op zoek naar hoe ik echt bij de motor kan komen, zonder de omloop te slopen of het ketelhuis te beschadigen.
Bedankt voor je reactie!
De uitbouw volgens de handleiding levert uiteindelijk een samenstel van de ketel+omloop+ketelhuis op (ergo: het bovenste deel van de tekening in de handleiding), waar de motor in zit met het massagewicht. Hoe je daarbij komt, staat er nu juist NIET in, vandaar mijn vraag.
Om bij de motor te kunnen komen, moet op de een of andere manier het ketelhuis worden verwijderd en aan de andere kant de toegangsdeur van de ketel.
Ik ben dus op zoek naar hoe ik echt bij de motor kan komen, zonder de omloop te slopen of het ketelhuis te beschadigen.
Het is even geleden, maar volgens mij is de constructie redelijk gelijk aan de br52 uit deze tijd. Ik heb er ooit 1 gehad waar de motor problemen gaf. Ook deze heb ik uitgebouwd. Volgens mij door gehele ketel te verwijderen en de motor in ieder geval aan de achterkant (dus cabine zijde) te verwijderen. Hoe ik die motor precies er uit gekregen heb weet ik niet meer helaas. Weet wel dat het een gedoe was.
Hallo Joost,
Dank voor het meedenken!
Ik kan dus niet vinden hoe ik de cabine los kan krijgen. Zonder dat kan de omloopplaat niet verwijderd worden en kom ik ook niet bij de motor.
Groet,
Rico
Dank voor het meedenken!
Ik kan dus niet vinden hoe ik de cabine los kan krijgen. Zonder dat kan de omloopplaat niet verwijderd worden en kom ik ook niet bij de motor.
Groet,
Rico
Nou, ik ben eruit!
De uitbouw komt het meest overeen met een BR44, waarvan de exploded view hieronder staat. Er zijn wel wat verschillen, maar de motor en het vliegwiel zitten op dezelfde manier in de ketel verwerkt.

Foto's van de inhoud na het uitbouwen van de motor, hoe e.e.a. te (de-) monteren zal ik binnenkort plaatsen, uiteraard met wat foto's.
Het is geen klusje voor mensen met een zwak gestel in elk geval.
De uitbouw komt het meest overeen met een BR44, waarvan de exploded view hieronder staat. Er zijn wel wat verschillen, maar de motor en het vliegwiel zitten op dezelfde manier in de ketel verwerkt.

Foto's van de inhoud na het uitbouwen van de motor, hoe e.e.a. te (de-) monteren zal ik binnenkort plaatsen, uiteraard met wat foto's.
Het is geen klusje voor mensen met een zwak gestel in elk geval.
Groet,
Rico (momfer)
Rico (momfer)
Held !!!!
Ik durf mijn 44er's niet open te schroeven hoor ....
Guus
Ik durf mijn 44er's niet open te schroeven hoor ....
Guus
Tsja, als het beestje niet meer fatsoenlijk rijdt, rest er weinig meer dan dit om het weer normaal te krijgen.
Niettemin snap ik je helemaal. Ik heb er ook lang tegenaan lopen hikken.
Hier nog het filmpje van "Analoge Gerd" die het ook heeft aangedurfd met een BR44:
Helaas laat hij de demontage zelf niet zien.
Niettemin snap ik je helemaal. Ik heb er ook lang tegenaan lopen hikken.
Hier nog het filmpje van "Analoge Gerd" die het ook heeft aangedurfd met een BR44:
Helaas laat hij de demontage zelf niet zien.
Gerd is ook een held, 'leer' ik ook veel van
Hij haalt ook het drijfstangen spul los .... en krijgt het weer goed ... brrrr
Guus
Hij haalt ook het drijfstangen spul los .... en krijgt het weer goed ... brrrr
Guus
He wat goed dat het gelukt is man! De constructie is het zelfde als die 52er. Alleen wist ik echt neit meer hoe de cabine er af moest.
Hallo Joost,
Ja, het is fijn dat het uiteindelijk gelukt is. Hopelijk gaat de lok na het samenbouwen weer trouw zijn rondjes rijden!
Ik heb de handleidingen van een aantal 52-ers bekeken, maar daar zat de motor anders in de lok. Kun je mij vertellen welke 52-er jij bedoeld?
Groet,
Rico
Ja, het is fijn dat het uiteindelijk gelukt is. Hopelijk gaat de lok na het samenbouwen weer trouw zijn rondjes rijden!
Ik heb de handleidingen van een aantal 52-ers bekeken, maar daar zat de motor anders in de lok. Kun je mij vertellen welke 52-er jij bedoeld?
Groet,
Rico
Ik heb de 12409 van minitrix. En volgens mij zat die constructie vrijwel hetzelfde in elkaar. De reden daartoe zou ook simpel moeten zijn. Minitrix heeft voor zijn class 52ers het onderstel van de 44er gebruikt met de gedachte.. ach het zijn allebei 1E as-opstellingen...
Hieronder een deel van de exploded view van de minitrix 12409 (BR52)

In vergelijk met de tekening van de 44-er eerder in dit draadje (en ook de opbouw van de ketel met motor en vliegwiel van de 50-er), heeft deze uitvoering de motor dus niet in de ketel verwerkt.
Voor zover ik kan nagaan, delen al deze varianten wél hetzelfde onderstel.

In vergelijk met de tekening van de 44-er eerder in dit draadje (en ook de opbouw van de ketel met motor en vliegwiel van de 50-er), heeft deze uitvoering de motor dus niet in de ketel verwerkt.
Voor zover ik kan nagaan, delen al deze varianten wél hetzelfde onderstel.
Ik ben bang dat je gelijk hebt, ik ben denk ik in de war geweest. het zou dan de BR18 kunnen zijn van minitrix die een gelijke contructie had.
De BR 18 heeft inderdaad een soortgelijke opbouw als de BR 50 en de BR 44. Hieronder het relevante deel van de exploded view van de MINITRIX 12237 (br 18.4)