Gezocht hulp/mentor

Heeft u iets te verkopen of zoekt u juist iets. Plaats hier uw advertentie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
beagle

Gezocht hulp/mentor

Bericht door beagle »

Ik wil al jaren een modelspoorbaan in schaal-N maken . De baan is bestuurt door iTrain, via een Z21, via een raspberry. Zelf ben ik 82 jr. en i.p.v. braaf in de zetel te zitten met mijn krantje, wil ik nog actief wat bezig zijn. Ik ben gestopt, tijdens corona ;met scheepsmodelbouw en wou een hobby, waar ik niet buitenhuis moet voor gaan. Zit ook in de thuiszorg. Met gevolg dat ik niet kan aansluiten bij een club,( ik kan niet buitenhuis voor lange tijd).

Ik bots telkens tegen problemen , die probeer ik op te lossen, doch meestal lukt dat niet zo goed. Na 5 jaar rijd er nog steeds geen loc!

Ik zoek dus iemand, die eens wil langskomen, zuidkant Antwerpen, die kan luisten waar de problemen zitten, ze eventueel mee wil oplossen en/of nog tips geven of mij begeleiden in dit project.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Hube

Re: Gezocht hulp/mentor

Bericht door Hube »

Hallo Erik,
Ik heb je berichten, ook op het andere forum, grotendeels gelezen en ook als eens gereageerd.
Ik woon zelf in het oosten van Nederland en dus te ver af om je “on site” te kunnen helpen als ik dat al zou willen doen.
Maar even mij Hollandse directheid; naar mijn mening pak je het voor een beginneling (!) veel te groots aan. Dat maakt het ondersteunen op afstand of via een forum erg lastig.
Mijn advies: maak een eenvoudig ovaaltje met 2 wissels voor een inhaalspoor. Maak dit compleet aan de praat incl. wissels, puntstuk polarisatie, 1 trein, iTrain etc. Dan kun jij het stap voor stap leren en dit maakt het voor mensen die jou kunnen/willen ondersteunen heel overzichtelijk.
Laat ook stap voor stap op dit forum zien wat je doet en waar je tegen aan loopt. Dan komen er wel tips en suggesties.

Met vriendelijk groeten,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Als er na 5 jaar nog niets kan rijden en je maar blijft stoeien met de digitale aansturing zou je ook kunnen overwegen om over te stappen op de oude vertrouwde analoge aansturing.
Dat is in de meeste gevallen toch wat eenvoudiger en overzichtelijker en voor niet al te ingewikkelde baanplannen werkt dat uitstekend.
Bovendien staat het internet vol met voorbeelden van analoge schakelingen met jarenlange expertise.
Hierdoor ben je ook minder afhankelijk van hulp van buitenaf omdat je als er een storing is je dat meestal zelf kan traceren en herstellen.
In mijn geval van 50 jaar analog rijden is dat meestal beperkt tot een kapot schakelaartje of een slechte soldering bijv.
Op electronisch gebied kun je je bovendien uitleven qua analoge automatiseringsschakelingen.
Je zou hier eens kunnen kijken :
http://k.f.geering.info/modellbahn/tech ... altung.htm
Dit was ook mijn leidraad.
De overtuiging dat de stap voor een beginner naar digitaal toch vaak ingewikkelder is dan vooraf gedacht heeft het vasrhouden aan analoog voor mij ook op mijn nieuwe baan de doorslag gegeven.

Arjuna

Bericht door Arjuna »

Ik heb ook eens een hulp vraag uitgezet en zins dien heb ik een klank bord op afstand en ben daar heel blij mee
Mijn spiegel heeft zaken geregeld en zet me wel eens subtiel weer op de aarde .
Of het nou een forum is of een persoon dat is wel een verschil
Er vinden ook regelmatig beeld gespreken plaats maar het bouwen en schakelen kom ik uit ,de vraag dit ik stel komt altijd vanuit een antwoord dwz ergens gelezen niet begrepen maar wel herkend maar het hoofd gaat er dan mee aan de gang en dan komt de vraag
Ik weet dit klinkt vaag maar zo werkt het bij mij .
Dus zuider buur herken je beperking en vertrouw er op dat er ergens een oplossing komt
En nog belangrijker heel veel geld uitgeven en tijd spenderen is niet altijd een oplossing maar kan ook een zorg worden .
Ik kan wel denken dat ik zo goed als Klaas knot kan rekenen maar dat gaat het nooit worden

Arjuna
De schutter op de wagen van Krishna

Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Plaats reactie