Perronoverkapping 3d print FDM in kleur

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Perronoverkapping 3d print FDM in kleur

Bericht door Paul_DMV »

Hier even een apart verslagje van mijn 3d geprinte perron overkapping, geen exacte kopie van iets, maar geinspireerd op meerdere stationsoverkappingen in NL, grootste invloed van zwolle, maar wat andere dingetjes die je ook bij andere kappen weer ziet. Uniek dus.

Ooit begonnen met idee om te snijplotten, meerdere lagen op elkaar, werd slap, ontwerp was niet naar mijn zin.
Afbeelding

Toen kwam Petr bij de club en hielp me een 3d print model te maken.
Afbeelding

De verschillende boven schuiven over Märklin spoor 1 bovenleidingdraad profiel.

Al een heel eind, maar nog niet helemaal naar mijn wens, de portalen wou ik niet zichtbaar tussen de grijze dakdelen, omdat de dakbedekking daarover heen ligt, en meer witte ramen tussen de dakpanelen. Bovendien bleek het ontwerp toch nog wat te breed en kwamen de palen in de blinde geleide strook van het perron uit.

Toen zelf op eigen laptop het 3d model van Petr (extrusie van een zelfgemaakt fonts, ja aparte manier), overgetekend in fusion360 en de maten aangepast. De dak delen in wit geprint omdat de binnenkant van de kap vaak wit is en de ramen ook. Daaroverheen dan donkergrijze plakken dakbedekking lijmen, speciaal haaks de toplaag geprint zodat je geen storende lijnen ziet.

Zicht van onderen:
Afbeelding

Portalen ook in 3 kleuren geprint, iets meer detail op de bambulabs printer mogelijk dan op de prusa van Petr.
Afbeelding

Dakdelen geprint in wit, met gleufje om 3mm COB led strip te monteren (sommige vergeten en opnieuw gedaan)
Afbeelding

Na loshalen zien de support er heel vreemd uit..
Afbeelding

De delen zwarte boven over de messing profielen geschoven en de witten delen er op geklikt.
Afbeelding

Dan de delen beleggen met donkergrijze plakken als dakbedekking, op de nok komt ook nog. Een deel blijft open om de treinen en dubbele kruiswissel nog te zien en de kap makkelijk op te kunnen tillen.
Afbeelding

De huidige status, nog niet af natuurlijk. Er komt nog wat op om het zichtbare messing te verbergen met zwart en ook verlichting en raampartijen in de onderste laag.
Afbeelding

Binnenkort nog een vervolg

Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

ChrisNL

Re: Perronoverkapping 3d print FDM in kleur

Bericht door ChrisNL »

Wat een mooi ding!
De Kibri's en Fallers kunnen binnenkort inpakken... :-)

Plaats reactie