Hollentalbahn baanplan..
Re: Hollentalbahn baanplan..
Ik zou het uithaalspoor van de rangeerbundel aansluiten op het eerste spoor, anders is dat eerste spoor niet te gebruiken zonder op de hoofdbaan te komen.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Hollentalbahn baanplan..
Dat ziet er bekend uit.
Is dit een bestaand baanplan?
Is dit een bestaand baanplan?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hollentalbahn baanplan..
Hoi Bert,
hier is mijn bescheiden bijdrage betreffende je baanplan:
- voor en na het station zou ik 2 extra overlopen aanleggen, want anders liggen je opstelesporen (kopsporen) helemaal ingesloten (of je moet helemaal in tegenspoor terugrijden)
- Ik zou je bovenste kopspoor niet vanop het hoofdspoor laten vertrekken. Met hield doorgaans het aantal wissel op het hoofdspoor tot een minimum.
- Een wissel zou je beter met de rechte stand in het hoofdas leggen en de aftakking naar de opstelsporen. (zie omcirkelde wissel).
- Misschien toch overwegen om je schaduwstation nog iets groter te maken. Daar kan je gewoonweg nooit voldoende sporen hebben liggen, naar mijn mening.
- de tip van dentheo is naar mijn idee ook beter.
Voor de rest ziet het er prima uit.

hier is mijn bescheiden bijdrage betreffende je baanplan:
- voor en na het station zou ik 2 extra overlopen aanleggen, want anders liggen je opstelesporen (kopsporen) helemaal ingesloten (of je moet helemaal in tegenspoor terugrijden)
- Ik zou je bovenste kopspoor niet vanop het hoofdspoor laten vertrekken. Met hield doorgaans het aantal wissel op het hoofdspoor tot een minimum.
- Een wissel zou je beter met de rechte stand in het hoofdas leggen en de aftakking naar de opstelsporen. (zie omcirkelde wissel).
- Misschien toch overwegen om je schaduwstation nog iets groter te maken. Daar kan je gewoonweg nooit voldoende sporen hebben liggen, naar mijn mening.

- de tip van dentheo is naar mijn idee ook beter.
Voor de rest ziet het er prima uit.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn baanplan..
Het gaat hier om een klein provinciaal station. Ik zou de wisselstraten enkelvoudig houden. 

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn baanplan..
Ik vermoed dat het zoiets is:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn baanplan..
Nee, dat spoortje loopt dood op een stootblok. De totale lengte van het uittrekspoor is minstens zo lang als het langste opstelspoor. Dan heb je alle vrijheid om met de opgestelde wagons te gaan rangeren, zonder dat je het verkeer op de hoofdbaan hinderd. Als je niet voldoende lengte hebt, dan is een stukje om je langste loc comfortabel op te stellen ook al goed. De rangeerloc gebruikt dan het opstelspoortje, maar de treinbewegingen met sleep gebeuren dan via het hoofdspoor.
Als je de ruimte hebt (ik weet niet hoe je de scenery hebt gepland) zou ik de opstelsporen onmiddellijk van de overloopwissel laten beginnen. Dan win je een hoop opstellengte. Maar echt belangrijk is het ook weer niet. kwestie van smaak en keuze.
groetjes,
Michiel
Als je de ruimte hebt (ik weet niet hoe je de scenery hebt gepland) zou ik de opstelsporen onmiddellijk van de overloopwissel laten beginnen. Dan win je een hoop opstellengte. Maar echt belangrijk is het ook weer niet. kwestie van smaak en keuze.
groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn baanplan..
verhoeks schreef:en ook de tweede oplossing links van de baan....waar je het station verlaat kan je ook van de binnen naar de buiten-spoor.
oplossing 2 na het station....
Bert,
Een mooie overloop combinatie waarmee je van af beide sporen naar de peroons kunt en andersom,
alleen zou ik dus het losse kopspoortje niet zo plaatsen vanaf de hoofdbaan.
Doordat hij nu tussen jouw kruiswissel en wissel in ligt, op de binnenste hoofdbaan, is hij dus alleen maar via deze te berijken en ook weer te verlaten.
om nu op de buitenste baan te komen zul je dus altijd op de hoofdbaan moeten steken/rangeren.
Beter is om het wissel te verplaatsten naar de boog net achter het kruiswissel zodat het kospoortje dus begint net voor jouw binnenste perronspoor.
Je kunt dan vanaf dat kopspoortje beide hoofdsporen aan doen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2