shaduwstation ontwerp

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
rower

shaduwstation ontwerp

Bericht door rower »

Nog even wachten dan begin ik aan me baan.
Ik heb al wat materiaal aangeschaft, en zelfs mijn eerste trein bre10/110 met 4 pers wagons incl stuurwagen gescoord op ebay.
Nu moet ik helaas nog even wachten met bouwen vanwege leeghalen van zolder.
Natuurlijk heb ik al heel wat baanplannen getekent en bedacht, en ik denk dat ik er nu ook wel uit ben.
Ik heb alleen nog steeds geen idee hoe ik mijn schaduwstation ga maken tenminste de uiteindelijke opstelsporen dat weet ik wel maar hoe kom ik er dat is de vraag.
Nu zie ik dat de meeste van jullie een helix klimspiraal gebruiken, maar ik zit er aan te denken om dit dus niet te doen.
Ik wil op mijn hoofdtafel zeg maar waar ook het grote station opkomt een baan naar beneden maken die zeg maar rond om de tafel gaat en dan zo daalt naar de gewenste hoogte.
Mijn hoofdtafel word 3,50 bij 0,80 als ik rond ga dan kan ik dus een lengte van 8,6m gebruiken dat betekent dus als ik 2,5 procent aanhoud ik na een ronde al 21,5cm gedaald ben, ik ben dan van plan om 2 rondes te maken zodat ik op ongeveer 40 cm onder mijn baan uitkom waar dan het het uiteindelijke schaduwstation komt.
Nu natuurlijk mijn vraag aan de meer ervaren personen hier op het forum of dit betrouwbaar is.

Rob Fongers

Re: shaduwstation ontwerp

Bericht door Rob Fongers »

En dan is de ham vraag :geek: :geek: Hoe kom je dan met je handen bij de opstelsporen :roll: :roll:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

rene_k

Bericht door rene_k »

Een helix (klimspiraal) is eigenlijk niets anders maar dan op een beperkte ruimte.
Het betrouwbare krijg je door het zuiver verleggen van de rails. Het grote voordeel dat je krijgt met jouw oplossing is dat je veel minder wrijving krijgt van de wielen doordat er minder bochten in zitten. Als je deze kans hebt, zeker doen.

Gr. René

Groet,

René

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ik heb een ruimte van ongeveer 2,70 bij 4,70 dus best wel ruimte.
Hoe ik bij de de opstelsporen kom ja dat is natuurlijk wat lastiger maar je zit ook met de poten van de tafel dus lijkt mij 2 neergaande banen niet echt in de weg te zitten.
Kan ze natuurlijk ook kruislings plaatsen om meer ruimte te maken is dan alleen moeilijker om het te bevestigen.

Hookies

Bericht door Hookies »

Als jer vanuit gaat dat je opstelsporen in het midden liggen, dus tussen al die neergaande banen in, dan kom je met 21 cm tussenruimte niet erg ver. Tenzij je makkelijk onder de baan kunt komen en je zaagt bijvoorbeeld het middelste deel van je schaduwstation uit. Maar zelfs dan is het nog geen pretje. Wie zegt dat je over 10 jaar (of langer) nog zo makkelijk overal onderdoor kruipt?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Dus eigenlijk met andere woorden is het een slecht plan, onder de baan kan ik niet komen de baan komt op 65 cm hoogte als ik 40 cm eronder ga hou ik 25 cm over tot de grond.
Dan ga ik maar eens kijken hoe ik een helix kan zagen wel iets meer werk als dit plan.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Valt wel mee hoor, links en rechts zijn er simpele beschrijvingen van.

tlijkt mij veel beter als wat je nu voor ogen hebt ;) ;)

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ik heb gezien dat ze ook compleet te koop zijn voor niet al te hoge prijzen.

shoven

Bericht door shoven »

rower schreef:Ik heb gezien dat ze ook compleet te koop zijn voor niet al te hoge prijzen.
Ze vragen er toch al snel 50 tot 75 euro voor en dan heb je meestal een stuk of 2 omwentelingen voor R1+R2. Zelf een paar plaatjes halen met wat draadeinden en wat moertjes is een stuk goedkoper. Uurtje zagen, dagje prutsen en je hebt hem.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Dat zou ik er ook niet voor betalen 25 euro er 5 lagen lijkt me al beter.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Is hem toch niet geworden en naderhand gezien maar beter ook.
Ik had er nl eentje gevonden op ebay werd net een paar seconden voor einde overboden met 0,50 cent haha.
Dus de eigenaar heeft hem voor 25,50 gewonnen, bij nader inzien bestond de helix inderdaad uit 2,5 ronde r1 en r2.
Het plaatje liet wat anders zien maar na goed de beschrijving doorgelezen te hebben was in het duits en mijn duits is wel redelijk maar nu ook weer niet super goed.
Dus met andere woorden we gaan zelf aan de slag, rond de kerst ben ik een paar dagen vrij dus kan dan best wel een dagje gebruiken om het zaakje in mekaar te zetten.

Jerome

Bericht door Jerome »

Hallo,

Verstandig besluit.

Je kan een helix maken zoals ik heb gedaan. zie mijn draadje: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2078 en de uitleg http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Of je kan Rob zijn methode gebruiken http://fantasia.nordkappe.nl/helix-a.html en http://fantasia.nordkappe.nl/de_bouw_van_een_helix.html

Ik zou voor de manier van Rob gaan, zou ik nu ook doen.

Suc6

Groet, Jeroen

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Inderdaad de manier van Rob is wel makkelijker, ik was eerst ook van plan het te maken zoals jij het hebt gedaan had ik nl gezien op nproject.
Bedankt voor de link de manier van Rob is nog veel makkelijker.

nico42

Bericht door nico42 »

Ik blijf je bouwverslag ook volgen mijn eerste helix was een beetje mislukt :D ;)

Veel succes met de bouw van je helix.

Plaats reactie