Indelen in blokken????

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Indelen in blokken????

Bericht door dany »

Goede morgen,
ik heb een vraag over bloksystemen. Mijn treinen worden digitaal bestuurd met een Fleischmann Lok-boss. Wissels worden manueel aangestuurd via een synoptisch bord. De verbindingsstukken, die tamelijk lang zijn, wil ik in blokken indelen. Alleen kan ik door het bos de bomen niet meer vinden. Alles wat ik over deze materie kan vinden, maakt gebruik van meer gesofistikeerde treinbesturingen en daar ben ik nog niet aan toe.
Vraag is: Bestaat er een blokmodule (en zo ja, welke?), die ik in mijn baan kan inbouwen, zodat deze door de blokindeling beveiligd is, en treinen elkaar niet kunnen oplopen?
Groetjes en bedankt voor de info.
Dany


Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: Indelen in blokken????

Bericht door Dirk »

Je kan deze van conrad gebruiken en is nog voordelig in prijs ook. Ik geloof dat die blokbeveiligingen van FL********* ongeveer 50 euro per stuk kosten.


Tot op de trein.

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Indelen in blokken????

Bericht door dany »

Goede morgen Dirk, ik heb eens rondgekeken op de site van Conrad en ben niet zeker over welke je bedoelt. Kun je eens een productcode opgeven, zodat ik de weg kan vinden?
Groetjes en bedankt,
Dany


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Indelen in blokken????

Bericht door Rob Fongers »

Dany,

Kan je niet gewoon gebruik maken van denkende wissels?

Je sluit dan die sporen af waar de wissels onveilig staan. Heb je helemaal geen elektronica voor nodig.


Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Indelen in blokken????

Bericht door dany »

Goede middag,
met die "denkende" wissels is reeds een deel beveiligd. Alleen heb ik wel een paar lange rijvakken die ik in blokken zou willen indelen om zo meerdere treinen op hetzelfde traject te zetten, en ze toch te beveiligen.
Groetjes,
Dany


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Indelen in blokken????

Bericht door Rob Fongers »

Dany,

Hoe ver wil je gaan? zelf iets maken of kant en klaar kopen. Je kan electronisch bezetmelden en ook via een Reedkontakt. of iets bij Conrad halen natuurlijk.

Echter als je plannen voor de toekomst digitaal is zou ik eens in die richting zoeken. Ik neem aan dat je op je schakelbord ook wil weten of een beppaald blok bezet is.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Indelen in blokken????

Bericht door Saraan »

Dany,

als je elektromechanisch wat onderlegt bent kan je een heel respectabel bloksysteem met controlepaneel bouwen met louter reedrelais, telefoonrelais, lampjes en weerstanden. Ik heb ooit zo mijn volledige baan beveiligd met een automatisch bloksysteem, en dat werkt schitterend. En terwijl de treinen reden, waren de dozijnen klapperende relais zelfs indrukwekkend om horen. En! Het kost bijna niets!

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Indelen in blokken????

Bericht door Jeroen »

Dany,

ik heb voornamelijk een 'rijbaan', dus weinig gelul met moeilijke wisselstraten enzo. Ik heb de beveiliging geregeld via de bekende Fleischmann-kastjes. Overigens, allemaal 2e hands en via aanbiedingen verkregen, want die dingen zijn inderdaad tegen normale (nieuw)prijzen niet te betalen. En bij conrad hebben ze hetzelfde idee, voor veel minder poen.

Mijn schaduwstations werken via het principe van de zgn. denkende wissels van Fleischmann.

En: ik rijd ook digitaal, maar in de toekomst zou ik alles graag willen regelen via progamma's als Koploper.

Succes d'rmee!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: Indelen in blokken????

Bericht door Dirk »

@Danny, het Bestelnummer is 212717 - 89 en kost 17.99 euro.
Je kan het ook in bouwpakket verkrijgen onder het nummer 212716 - 89 en kost 13,99 euro.


Tot op de trein.

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Indelen in blokken????

Bericht door dany »

Aan Michiel,

jou idee lijkt me wel wat. Kun je echter eens een schema geven?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Indelen in blokken????

Bericht door Rob Fongers »

FF googlen en je weet niet wat er op je af komt


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Indelen in blokken????

Bericht door Saraan »

Dany,

hoe is je kennis betreffende:
- een schakelaars met maak en/of breekcontact, drukschakelaars, tuimelschakelaars en aansluiting ervan?
- een reedcontact; de montage, aansluiting en plaatsing van magneten?
- de aansluiting en gebruik van relais met maak en/of breekcontacten, en de bekrachtiging ervan?
- aansluiting van lampjes op controlepaneel?
- gebruik van een weerstanden voor vertragen van een trein, berekening van Ohm en Watt?
- je soldeerkust?
- je logisch inzicht en analyse?

Een schema is moeilijk te maken want die is specifiek voor de baan natuurlijk, maar er zijn een paar type-schemas die steeds terugkeren, zoals een relais dat zichzelf bekrachtigd houdt bij een impuls. Dit wordt je basis blokeenheid, bekrachtigt door een reedcontact, en gebroken bij bekrachtiging van de volgende blokeenheid. De logica wordt ook volledig elektromechanisch uitgewerkt (AND/OR schakelingen bij splitsingen of samenkomst van sporen of kruisingen).

Dus, Dany, ik vraag je gewoon op de man af (want ik ken je tenslotte niet), heb je de basiskennis van bovenstaande elementen? Zo ja, dan ben je al zo goed als vertrokken. ;)

groetjes,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie