Binnenverlichting met condensator
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
Binnenverlichting met condensator
Heb sinds kort diverse rijtuigen ICR van minitrix in mijn bezit.
Tevens heb ik de originele minitrix binnenverlichting (66656) erin gebouwd. De verlichting knippert echter behoorlijk.
Ziet er erg onprofessioneel uit.
Ik heb gelezen dat na schoonmaken van het spoor het resultaat beter wordt. Dit geprobeerd echter weinig resultaat.
Nu heb ik een condensator ingebouwd (470 uF, 25 V) om het knipperen te voorkomen. De condensator past precies in het wc compartiment. Alleen geeft krijg ik kortsluiting als ik het rijtuig op de baan zet.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik zoiets moet aansluiten. Ik neem aan dat meer mensen hier problemen mee heeft.
Hoop op jullie reactie,
Daniel.
Tevens heb ik de originele minitrix binnenverlichting (66656) erin gebouwd. De verlichting knippert echter behoorlijk.
Ziet er erg onprofessioneel uit.
Ik heb gelezen dat na schoonmaken van het spoor het resultaat beter wordt. Dit geprobeerd echter weinig resultaat.
Nu heb ik een condensator ingebouwd (470 uF, 25 V) om het knipperen te voorkomen. De condensator past precies in het wc compartiment. Alleen geeft krijg ik kortsluiting als ik het rijtuig op de baan zet.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik zoiets moet aansluiten. Ik neem aan dat meer mensen hier problemen mee heeft.
Hoop op jullie reactie,
Daniel.
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Binnenverlichting met condensator
Je moet tussen de stroomopname van de rails en de verlichting de spanning gelijkrichten met een diodebrug, zodat de condensator (en de verlichting) alleen maar gelijkspanning ziet met altijd dezelfde polariteit.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
-
Ok,
kan je mij ook vertellen welke diodes ik dan moet gebruiken.
Is dit nog wel realistisch om in te bouwen in het rijtuig? Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Daniel.
kan je mij ook vertellen welke diodes ik dan moet gebruiken.
Is dit nog wel realistisch om in te bouwen in het rijtuig? Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Daniel.
4x 1N4148, deze zijn erg klein.
Evt kun je SMD gebruiken als je nog kleiner wilt.
Evt kun je SMD gebruiken als je nog kleiner wilt.
Groeten,
Edwin
Edwin
Er zijn toch ook gelijkrichters in 1 component te verkrijgen?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
zeker, alleen is de vraag of je die makkelijk kwijt kunt. 4 losse diode's kun je makkelijker kwijt wellicht. Koop gewoon wat van die dingen (kost maar een paar centen) en probeer het gewoon eens.
Volgens mij heeft een condensator plaatsen niet veel nut met orginele binnenverlichting.
Wel in combinatie met ledverlichting omdat die veel minder stroom verbruiken.
Orginele binnenverlichting zijn toch gloeilampjes?
Groetjes marco
Wel in combinatie met ledverlichting omdat die veel minder stroom verbruiken.
Orginele binnenverlichting zijn toch gloeilampjes?
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
-
Kan iemand misschien een elektrisch schema op het forum zetten hoe je de gelijkrichter (4 diodes) + condensator + de binnenverlichting moet aan sluiten?
Groet,
Daniel.
Groet,
Daniel.
Een voorbeeld waarbij de "golfjes langs de kant van de rails wordt aangesloten, en de led/lamp tussen + en -. Let wel op de eventuele polariteit van de condensator en led, en vergeet de voorschakelweerstand niet bij gebruik van een led.

De 1N4148 diodes zullen wat zwak blijken, zelfs met een led. 1N4001 zijn misschien wat groter, maar die kan je meteen goedkoop met 100 tegelijk kopen, en voor veel toepassingen gebruiken, zoals ook voor de diodeschakeling bij niet-gedetecteerde secties.

De 1N4148 diodes zullen wat zwak blijken, zelfs met een led. 1N4001 zijn misschien wat groter, maar die kan je meteen goedkoop met 100 tegelijk kopen, en voor veel toepassingen gebruiken, zoals ook voor de diodeschakeling bij niet-gedetecteerde secties.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Bedankt voor de info.
Ik ga de schakeling uittesten en zal mijn bevindingen laten weten.
Groet,
Daniel.
Ik ga de schakeling uittesten en zal mijn bevindingen laten weten.
Groet,
Daniel.
-
Ha,
heb een schakeling gemaakt met 4 diodes (400v 1 A) en een condensator.
Verlichting brand wel maar als de spanning eraf gaat gaat de verlichting direct uit.
De condensator heeft dus niet het beoogde effect.
Weet iemand wat ik verkeerd doe.
Gr,
Daniel.
heb een schakeling gemaakt met 4 diodes (400v 1 A) en een condensator.
Verlichting brand wel maar als de spanning eraf gaat gaat de verlichting direct uit.
De condensator heeft dus niet het beoogde effect.
Weet iemand wat ik verkeerd doe.
Gr,
Daniel.
-
Hai Daniel,
Ik heb het vermoeden, dat jouw condensator “te licht” is. Jij gebruikt er een van 470 µF. Een leverancier als ESU bijv. gebruikt, als antiknippercondensator, een condensator van 0,1 F, 5,5 Volt.
Ter vergelijk jouw condensator: 470 µF = 0,00047 F. een factor 10.000 kleiner.
Met rekenwerk aan de “ontlaadtijd” (de RC-tijd) leert, dat bij dezelfde ontlaadstroom als jouw condensator, die van ESU 10.000 langer blijft branden. Als je daarnaast weet, dat de ontlaadtijd van ESU tussen de 30 en 50 seconden kan zijn, begrijp je, dat bij jouw condensator de tijd dan ongeveer, 0,03 sec is. En dat effect zie je echt niet.
Dus een zwaardere condensator is nodig. Als je eem SMD uitvoering neemt, dan heeft een condensator van 0,1 F een afmeting van 10 x 5 mm. En dat past prima in N-spoor materieel.
Wel een gelijkrichtbrug gebruiken bij digitale voeding. En even rekenen aan de weerstand voor ontlading, anders wordt de stroom erg groot.
Groeten,
Barry
Ik heb het vermoeden, dat jouw condensator “te licht” is. Jij gebruikt er een van 470 µF. Een leverancier als ESU bijv. gebruikt, als antiknippercondensator, een condensator van 0,1 F, 5,5 Volt.
Ter vergelijk jouw condensator: 470 µF = 0,00047 F. een factor 10.000 kleiner.
Met rekenwerk aan de “ontlaadtijd” (de RC-tijd) leert, dat bij dezelfde ontlaadstroom als jouw condensator, die van ESU 10.000 langer blijft branden. Als je daarnaast weet, dat de ontlaadtijd van ESU tussen de 30 en 50 seconden kan zijn, begrijp je, dat bij jouw condensator de tijd dan ongeveer, 0,03 sec is. En dat effect zie je echt niet.
Dus een zwaardere condensator is nodig. Als je eem SMD uitvoering neemt, dan heeft een condensator van 0,1 F een afmeting van 10 x 5 mm. En dat past prima in N-spoor materieel.
Wel een gelijkrichtbrug gebruiken bij digitale voeding. En even rekenen aan de weerstand voor ontlading, anders wordt de stroom erg groot.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Behalve dat de factor maar 200 is is dit verhaal zeer juist.
(0,00047 ~ 0,0005. maal twee is 0.001. maal honderd is 0.1F. Dus iets meer dan 200.)
(0,00047 ~ 0,0005. maal twee is 0.001. maal honderd is 0.1F. Dus iets meer dan 200.)
-
Ha,
zal het is proberen met een condensator met grotere capaciteit.
Heeft iemand thuis een werkende schakeling, dus geen knipperende binnenverlichting?
Gr,
Daniel.
zal het is proberen met een condensator met grotere capaciteit.
Heeft iemand thuis een werkende schakeling, dus geen knipperende binnenverlichting?
Gr,
Daniel.
-
Hai Detlev,
Ik begrijp je verwarring, maar je slaat een stap over: van µF (micro) maar mF (milli) is en factor 1.000. Van mF naar F is ook een factor 1.000.
De berekening is anders dan jij zegt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microfarad
Groeten,
Barry
Ik begrijp je verwarring, maar je slaat een stap over: van µF (micro) maar mF (milli) is en factor 1.000. Van mF naar F is ook een factor 1.000.
De berekening is anders dan jij zegt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microfarad
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
Hai Detlev,
Was even in de war. Jouw berekening is correct.
Groeten,
Barry
Was even in de war. Jouw berekening is correct.
Groeten,
Barry
Ha Barry,
Is ook snel gemaakt zo'n fout, en inderdaad is het wiki artikel geldig. Maar ja, 0.1 F is ook maar 1/5000ste van 500 F... en die 5000 is waar het mis ging. Heb vaak genoeg een onvoldoende gehad om dat niet te zien
Is ook snel gemaakt zo'n fout, en inderdaad is het wiki artikel geldig. Maar ja, 0.1 F is ook maar 1/5000ste van 500 F... en die 5000 is waar het mis ging. Heb vaak genoeg een onvoldoende gehad om dat niet te zien

-
Ha,
bij Conrad heb ik een elco gevonden van 0,1F 5,5V
Deze heeft ook de acceptabele afmeting.
Echter mijn vraag is: is voltage van 5,5 V niet te weinig?
Gr,
Daniel.
bij Conrad heb ik een elco gevonden van 0,1F 5,5V
Deze heeft ook de acceptabele afmeting.
Echter mijn vraag is: is voltage van 5,5 V niet te weinig?
Gr,
Daniel.
-
Hai Daniel,
Is niet te weinig, als je zorgt, dat over de led's een spanning van maximaal 5 volt staat.
Je kunt er voor kiezen door een spanningregelaar van 5 volt te nemen en de led's en de elco daar achter te zetten.
Het lijkt een hele schakeling, maar de onderdeeltjes zijn zo klein, dat zij in N-spoor passen.
Het hangt van de wagon af of je het voor sluitverlichting of binnenverlichting gebruikt. Daar moet je dan de maat en uitvoering van de schakeling op aanpassen.
Groeten,
Barry
Is niet te weinig, als je zorgt, dat over de led's een spanning van maximaal 5 volt staat.
Je kunt er voor kiezen door een spanningregelaar van 5 volt te nemen en de led's en de elco daar achter te zetten.
Het lijkt een hele schakeling, maar de onderdeeltjes zijn zo klein, dat zij in N-spoor passen.
Het hangt van de wagon af of je het voor sluitverlichting of binnenverlichting gebruikt. Daar moet je dan de maat en uitvoering van de schakeling op aanpassen.
Groeten,
Barry
Hoe is overigens de stroomafname, nemen alle wielen per as stoom af (dus van beide railtastaven)?
Is het niet gewoon veel eenvoudiger de rijtuigen met elkaar te verbinden met bijvoorbeeld dun decoder draad? Lijkt me geen probleem wanneer je met vaste treinsamestelling rijdt. Ik heb dit ook bij de Tee RAm gedaan, en het knipperen is verleden tijd.
Greetz, Jeroen
Is het niet gewoon veel eenvoudiger de rijtuigen met elkaar te verbinden met bijvoorbeeld dun decoder draad? Lijkt me geen probleem wanneer je met vaste treinsamestelling rijdt. Ik heb dit ook bij de Tee RAm gedaan, en het knipperen is verleden tijd.
Greetz, Jeroen
Daniel ik heb het al eerder gezegd een condensator inbouwen heeft alleen zin als je led verlichting gebruikt.
Gloeilampjes verbruiken te veel stroom een condensator heeft dan bijna geen effect.
Gloeilampjes verbruiken te veel stroom een condensator heeft dan bijna geen effect.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
Modulebaantje "immergut"
-
Ha Marco,
inderdaad, ik moet je gelijk geven. Heb het nog geprobeerd met 2 condensatoren totaal 1220uF.
Dan zie je net een beetje effect maar nog niet voldoende. (ik leer hier trouwens wel veel van)
Ik ga op zoek naar LED strips van bijvoorbeeld digirails.
Volgens mij zit daar ook al een condensator ingebouwd.
Weet iemand welke kleur ik moet kiezen voor ICR rijtuigen (NS). Is warm wit goed?
Gr,
Daniel.
inderdaad, ik moet je gelijk geven. Heb het nog geprobeerd met 2 condensatoren totaal 1220uF.
Dan zie je net een beetje effect maar nog niet voldoende. (ik leer hier trouwens wel veel van)
Ik ga op zoek naar LED strips van bijvoorbeeld digirails.
Volgens mij zit daar ook al een condensator ingebouwd.
Weet iemand welke kleur ik moet kiezen voor ICR rijtuigen (NS). Is warm wit goed?
Gr,
Daniel.
-
Hallo iedereen,
als je dit leest kan je het voorgaande wel vergeten.
Ik heb eerst de standaard gloeilampstrips van minitrix eruit gegooid. Hiermee leek het net een circustrein (qua knipperen).
Via digirails heb ik enkele ledstrips (warm wit) gekocht. Voor ongeveer 18,- euro heb je er een van 22 cm. Dus 9,- per rijtuig.
Je kan deze strips namelijk delen.
Verder miste ik de rode sluitverlichting. Via LEDS buy.nl heb ik leds gekocht (1,8mm).
Deze gemonteerd in het rijtuig en met 2 weerstanden aangesloten op de ledstrip van digirails. Deze is hiervoor voorbereid. (erg handig).
Om het knipperen nog meer tegen te gaan, heb ik nog een condensator 220uF ingebouwd. (ledstrip is ook hiervoor voorbereid).
Ben nu erg trots op mijn stam met realistische binnenverlichting en sluitverlichting die absoluut NIET knippert.
Kan dit iedereen aanraden!!! Succes ermee.
Wat mij betreft is dit draadje hiermee afgesloten.
Gr,
Spoorfreak.
als je dit leest kan je het voorgaande wel vergeten.
Ik heb eerst de standaard gloeilampstrips van minitrix eruit gegooid. Hiermee leek het net een circustrein (qua knipperen).
Via digirails heb ik enkele ledstrips (warm wit) gekocht. Voor ongeveer 18,- euro heb je er een van 22 cm. Dus 9,- per rijtuig.
Je kan deze strips namelijk delen.
Verder miste ik de rode sluitverlichting. Via LEDS buy.nl heb ik leds gekocht (1,8mm).
Deze gemonteerd in het rijtuig en met 2 weerstanden aangesloten op de ledstrip van digirails. Deze is hiervoor voorbereid. (erg handig).
Om het knipperen nog meer tegen te gaan, heb ik nog een condensator 220uF ingebouwd. (ledstrip is ook hiervoor voorbereid).
Ben nu erg trots op mijn stam met realistische binnenverlichting en sluitverlichting die absoluut NIET knippert.
Kan dit iedereen aanraden!!! Succes ermee.
Wat mij betreft is dit draadje hiermee afgesloten.
Gr,
Spoorfreak.
- Bijlagen
-
- Binnenverlichting ICR.jpg (33.02 KiB) 3571 keer bekeken