BR 614/Pendolino vragen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

BR 614/Pendolino vragen

Bericht door Sweex »

Hoi!

Kan iemand een beetje licht werpen op de BR 614 en de diverse varianten? Bij Fleischmann kom ik op de volgende:

7430
Afbeelding

7341
Afbeelding

7438
Afbeelding

7434
Afbeelding

7418
Afbeelding

Wat zijn de periodes van deze varianten, wat is het verschil tussen 7430 en 7431?
En wat ik vooral zou willen weten is of al deze rijtuigen kantelen in bochten zoals ze bij de laatste (7418) is aangegeven, en komt dat overeen met de werkelijkheid?

Zijn deze treinstellen ook door andere fabrikanten geleverd?

Alvast bedankt! :D



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: BR 614/Pendolino vragen

Bericht door dentheo »

Het verschil zit in de koppeling tussen de rijtuigen volgens mij. 7431 koppelt korter dan 7430

Alleen de pendolino (7418) kantelt, de andere NIET.

In werkelijkheid was het rijtuig profiel van de 614 ook aangepast om "ooit" te kunnen kantelen, maar voor zover ik weet hebben ze dat nooit gedaan.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: BR 614/Pendolino vragen

Bericht door pp4trains »

7430/31 en 7434 periode 4 en de 7418 periode 5. Over de 7438 twijfel ik.

Groeten
Patrick



Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: BR 614/Pendolino vragen

Bericht door Sweex »

dentheo schreef:Het verschil zit in de koppeling tussen de rijtuigen volgens mij. 7431 koppelt korter dan 7430

Alleen de pendolino (7418) kantelt, de andere NIET.

In werkelijkheid was het rijtuig profiel van de 614 ook aangepast om "ooit" te kunnen kantelen, maar voor zover ik weet hebben ze dat nooit gedaan.
Na wat verder graven lijkt wikipedia dit te bevestigen!
wikipedia schreef: Deutsche Bahn started tests with tilting trains in Germany with its class 634 in 1967 when some class 624 DMUs were equipped with passive tilting systems. As the passengers experienced motion sickness, the tilting technology was disabled and later removed. The tests continued with the prototypes of the following class 614 units, but due to the again unsatisfying results the serial types were delivered without tilting system.
(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tilting_train)

...en...
wikipedia schreef: The West German federal railways DB experimented with tilting technology in the 1970s, but abandoned it. Then in 1987, DB commissioned a study on whether electrification or purchasing diesel tilting trains would be the better option for the Nuremberg-Hof line, and decided for the latter. In 1988, DB ordered 10 tilting DMUs, and another 10 in 1990. All 20 trains of the new DB Class 610 were delivered in 1992. The two-car trains with a top speed of 160 km/h were produced by a consortium of five German companies and Fiat Ferroviaria.[6] Fiat supplied the bogies, the hydraulic tilting suspension, and the other parts of the tilting technology, thus the trains could be called Pendolino (a Fiat trademarked brand name).[7]
(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Pendolino)

Er zijn dus zo te lezen experimentele modellen geweest van de 614 die wel tilten. Misschien kan ik het rijtuig van de 614 (7430/7431) overzetten op het onderstel van de 610 (7418) en zo een experimentele pendolino 614 maken als ik 's wat unieks wil! (maar eerst 's wat rails leggen :roll: )


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: BR 614/Pendolino vragen

Bericht door Overdijk »

7430/7431 Tijdperk IVa Experimentele "Popfarben" Blutorange/Kieselgrau
7434 Tijdperk IVb Ozeaanblau/Creme
7438 Tijdperk Va Mintgrün/Weiss
7418 Tijdperk V/VI Verkehrsrot

Het verschil tussen 7430/7431 is voorzover ik weet een ander voertuignummer. 7431 is later nog uitgegeven met het Tijdperk V logo, maar wel in "Popfarben". Aangezien dit stel ook heden nog steeds in deze kleuren rondrijd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: BR 614/Pendolino vragen

Bericht door dentheo »

Overdijk schreef:7430/7431 Tijdperk IVa Experimentele "Popfarben" Blutorange/Kieselgrau
Duitse databank bevestigd 7430 gemaakt tot 1990, 7431 vanaf 1995 met KKK dus Korte KoppelingsKop



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: BR 614/Pendolino vragen

Bericht door Sweex »

Bedankt allemaal! :)


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5530
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: BR 614/Pendolino vragen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De Br614 heeft trouwens in div. combinaties rond gereden, zo ook met POP, blauw/beige en mint groen in 1 stam, iedere bak had dan een andere kleur, maar er zijn nog meer kleuren combi's mogelijk. Gewoon een beetje zoeken op bahnbilder.de of railfaneurope ook combi's met tussen bakken van de Br624/634 zijn bekend en ook het uit zo'n tussen bak verbouwde gesellschaftswagen alleen zijn die dingen helaas niet in N te koop zover ik weet.

Die Br610 is er in het mint groen geweest en is nu zoals bekend verkehrsrot. De Br610 is trouwens een treinstel met een vaste lengte van 2 bakken, de Br614 varieert van 2 tot 4 bakken, meestal 2 of 3 maar ik meen ook een keer een foto gezien te hebben van zo'n stel met 5 bakken door invoeging van die gesellschaftswagen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie