plaatsing seinen viessmann

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Boudewijn

plaatsing seinen viessmann

Bericht door Boudewijn »

Prachtig voorjaarsweer maar toch...... Vanavond ff verder gegaan met mijn analoge treinbaan. Ik heb nu 15 net uitrijseinen van Viessmann geplaatst. 'T was ff puzzelen met alle relais en het trekken van alle draden, maar alles werkt nu naar behoren. Mijn vraag gaat eigenlijk over inrijseinen en over een blok- of uitrijsein.

Ik heb een station waar 1 spoor een 'doorrijspoor' is (noem je dat zo ?) Plaats je daar aan het eind een uitrijsein of een bloksein ? Op de andere 7 uitrij sporen van het station staan namelijk nu uitrijseinen.

Met betrekking tot de inrijseinen bij een station. Omdat aan het einde van een perron voor een wissel altijd een uitrijsein staat, heeft een inrijsein toch altijd een voorsein wat aangeeft waar het uitrijsein op staat (groen of rood) ?
Of staat er altijd alleen een inrijsein zonder voorsein bij het inrijden van een spoor van een station. Ik kom daar maar niet uit. Ook niet met zoeken op 't net en bij de uitleg van viessmann seinen van Richard.

Hoor dus graag van jullie

Vriendelijke en zonnige groet,
Boudewijn

Robert_N-Nm
Moderator

Re: plaatsing seinen viessmann

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik zal eens kijken in m'n seinenboek van Viessmann, moet ik alleen even opzoeken. Morgenochtend eens kijken of ik het kan vinden...

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik heb het nagezocht in het betreffende boek en het antwoord is zoals gebruikelijk niet helemaal eenduidig. Dit is echter wat ik eruit heb gedestileerd...

De keuze bloksein of uitrijsein is vooral gebaseerd op het al dan niet gebruiken van dit spoor voor rangeerwerkzaamheden (en gezien de andere seinen is het niet heel ondenkbaar dat dit gebeurd). Ik denk dus dat het sein rationeel gezien een uitrijsein zal zijn zodat ook dit spoor het begrip Sh0/Sh1 (rangeren verboden/rangeerritten vrij) aan kan geven.

De keuze voor een inrijsein met voorsignaal aan de mast is mogelijk, alleen zal dat voorsein gekoppeld moeten zijn aan alle uitrijseinen die via de wisselstraat bereikt kunnen worden. Ik zou persoonlijk kiezen voor een inrijsein zonder voorsein voor al die uitrijseinen (wat ook vaak voorkomt, zeker als alle treinen stoppen moeten in het station). Wat ik mij echter afvraag? Zijn alle zeven sporen bedoeld voor vertrekkende treinen, er zijn namelijk ook zat stations waar een deel van de sporen slechts met rangeerseinen zijn beveiligd en er een groepsignaal (na 1 of enkele wissels) staat en zo aangeeft voor 2-3 sporen of er vertrokken mag worden naar de vrije baan. En laten we het maar niet hebben over lokaalbaan stations...

Voor een volledig antwoord is misschien een tekening (of beschrijving) van het sporenplan icm laad/losweg, goederenloods en stationsgebouw handig. Nu is het namelijk een beetje gissen.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Boudewijn

Bericht door Boudewijn »

super thanks voor het meedenken en opzoeken. Het antwoord klinkt nu logisch, waarvoor dank. Voor wat betreft het voorsein bij het inrijsein: Dat zou (had ik bedacht) inderdaad gekoppeld moeten worden aan de uitrijseinen die bij die wisselstraat horen. Betekent aansluiten van maar een paar inrijseinen. Ik heb een baan met 4 stations (niet gericht op goederenvervoer) en een schaduwstation. Deze stations staan op 4 verschillende niveaus. (d.w.z. vanaf de treintafel 0, 6, 12 en 20 cm hoogte) Ik ben niet zo bekend met maken van sporenplannen op de computer. Maar ik begrijp dat het inderdaad handig is als ik een tekening toevoeg. Ik zal vanmiddag de opzet eenvoudig uittekenen, inscannen en bij de vraag plaatsen.
Vriendelijke groet,
Boudewijn

Plaats reactie