Tips voor het zelf maken van metselwerken

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Tips voor het zelf maken van metselwerken

Bericht door martindomburg »

Nu ik begonnen ben met het maken van mijn eigen tunnelportalen en muren ben ik erachter gekomen dat het erg tijdrovend is om elk steentje uit te krassen. Het resultaat is ook niet helemaal wat ik zoek.

Afbeelding

Ik heb deze gemaakt van DAS klei, eerst uit laten harden en vervolgens krassen.

Nu weet ik dat er hulpmiddelen zijn om een leuk steentjesmotief gemakkelijk aan te brengen. Maar wat was het ook al weer???
Alle tips zijn welkom :mrgreen:

groetjes

Michiel

Re: Tips voor het zelf maken van metselwerken

Bericht door Michiel »

Voor eerst: we zijn niet gehaast. Of iets nu wat meer tijd vraagt, maakt eigenlijk niet uit.

Ik heb nooit met DAS klei gewerkt, maar ik heb de indruk dat dit materiaal een stuk harder wordt dan gips. Ik hou het bij gips.

Ik gebruik een breekmes voor de eerste stappen, het trekken van de lijnen. De boordstenen worden eerst ingekrast. Dat "krassen" valt in gips eigenlijk best mee: 1 maal over de lengte met het breekmes snijden, en klaar. Zo maak je bijvoorbeeld de tunnelboog.

Dan, met een lat worden de horizontale voegen gesneden met het breekmes, van boordsteen tot boorsteen, van kant tot kant. 1 snijbeweging per voeg en meteen naar de volgende. In een kwartier of zo is de hele muur bedekt met horizontale lijnen.

Dan neem ik een scherpe, kleine schroevendraaier met een breedte van de bek ter grootte van de afstand tussen 2 lijnen van hierboven. Voor baksteen is dat best niet meer dan 1 mm. Met de schoevendraaier druk ik om de 2mm een vertikale voeg in de gips.

Het hele process duurt meestal niet meer dan een uur: een weggetje, een tunnelportaal, een voorgevel... En het resultaat? Ik ben vrij tevreden met deze techniek: maar oefening baart kunst.

Ter illustratie:
Afbeelding

Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

T.Spat

Bericht door T.Spat »

Hallo Martin,

voor heel fijn kraswerk zou eventueel een etsnaald te gebruiken zijn,
die zijn wel te krijgen in winkels voor kunstenaarsbenodigheden,
voor de wat grotere voegen een fijn schroevendraaiertje,

En idd wat Michiel zegt, dit is geen haastklusje ;)
Haast en modelbouw gaan niet samen...

Mvg,

Tis

Ron

Bericht door Ron »

Martin,

Ik heb in een stukje rondhout een klein gaatje geboord en daarin een naald geplakt.
Hiermee kan je zo krassen als of je een potlood vasthoud.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

@ Michiel: Erg mooi resultaat, dit zijn foto's die hier op zijn plaats zijn en inspireren ;)

@ T-spat: Tnxs, ik weet wel dat ik hier wat ongeduldig voor ben maar dat moet ik dan maar leren. Ik lees wel eens over lampfittingen en gaasrollers e.d. om een profiel aan te brengen.

@ ron: Beregoed idee zeg, dat gat ik doen. Kan ook een potlood opofferen en hier een naald insteken.

Dompie

Bericht door Dompie »

@Michiel wauw dat ziet er heel fraai uit zeg! Dat moedigt aan.

Groetjes
Johan

Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hi Martin,

tja, helaas....als je die tjak zelf gaat maken heb je naast gips en wat scherpe krasdingen toch echt veel geduld (tijd) nodig. De tips hierboven van Michiel spreken voor zich, daar heb ik niks aan toe te voegen. Ik heb het overigens met gips gedaan, zoals ik net schreef. Vergeet niet het hout eerst in te smeren met houtlijm. Laat het gips een klein beetje hard worden, en dan krassen maar....eerst de horizontale voegen, dan de verticale. Hoe fijner je werkt, hoe mooier het resultaat natuurlijk.

Hieronder een (wellicht bekende) foto van mijn zelfbouw tunnelportaal.....

Afbeelding

Laat je niet ontmoedigen als het de eerste keer niet lukt. Voordat ik met mijn grote boogviaduct begon heb ik eerst een klein boogviaductje gemaakt als oefening.....

Succes!

J.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi Jeroen,

Bedankt, jouw baan is een van de redenen waarom ik het zelf wil gaan maken. Is toch gewoon veel mooier als kant en klaar.

Zal er gewoon wat meer tijd voor gaan nemen :)

@ de rest: Inspiraties, tips en trucks: GEWOON BLIJVEN PLAATSEN !!!!!!!!!!!!!!! Hebben we allemaal wat aan :)

marco

Bericht door marco »

Hoi martin onderstaand tunnelportaal is mijn 2e kleiprojectje.
Ik ben verkeerd begonnen rechts bovenin daar heb ik eerst de verticale voegen gemaakt zonder na te denken :lol: fout natuurlijk.

Vervolgens eerst de horizontale voegen gemaakt daarna de verticale ik heb exact dezelfde methode als michiel gebruikt.Ik heb nog een tunnelportaal nodig op mijn modulebaantje dus maar eens kijken of die beter word.

Groetjes marco

Afbeelding

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Heren,

Ik heb het nu op jullie methode geprobeerd en ik moet zeggen dat het resultaat bevredigender is als mijn eerste kunstwerk. Wel op klei en meteen gaan krassen. Heb de gewelfrand eerst gedrukt met een schroevendraaier PB3 en hierna met een schilmesje de horizontale lijnen gesneden. Vervolgens met een schroevendraaier PB1 de voegen erin gedrukt.

Ik ga nu de definitieve maken voor de baan. Nu rest mij alleen de vraag over het vervolg:

- vastlijmen op het frame met houtlijm
- spuiten met grijze verf
- na drogen met sterk verdund zwarte verf sprayen en afvegen met een sponsje.

Hopelijk mis ik nu iets, want jullie resultaten zijn beter als mijn eerste poging van hierboven :)

groetjes Martin

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Martin,

Als laatste stappen kun je nog dry-brushen met (gebroken) wit en als je stomers hebt rijden roetaanslag aan de bovenkant. ;)

Groeten,
Maarten

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hier mijn eerste werk:

Afbeelding

Het is nog niet helemaal naar mijn zin, hij zit ook om het hoekje :twisted: Maar ben wel tevreden over het resultaat. Nu de volgende, dat word een ingewikkelder exemplaar. Hoe kan ik hem nu het beste kleuren?

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Is het portaal nu gemaakt van DAS-klei?
Want met DAS-klei heb ik goede ervaringen met gewoon waterverf van de kids.
Dit is ook prima te mengen met elkaar kwa kleur en is er perfect op te brengen met een klein stukkie spons.
Succes!!

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ok, tnxs zal het zeker gaan proberen.

Hier mijn nieuwste creatie

Afbeelding

Zeer tevreden over, alleen na drogen moet ik wel links en rechts met het vijltje wat repareren. Mijn vingers waren iets te lomp met het opplakken :oops:

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

marco schreef:Hoi martin onderstaand tunnelportaal is mijn 2e kleiprojectje.
Ik ben verkeerd begonnen rechts bovenin daar heb ik eerst de verticale voegen gemaakt zonder na te denken :lol: fout natuurlijk.

Groetjes marco

Afbeelding
Marco, je kan het "slechte stuk" van je tunnelportaal vrij makkelijk met klimplanten camoufleren, gewoon klimop er overheen naar beneden laten hangen.

In de hoeken van het tunnelportaal en de haaks er op staande keermuur kan je rustig wat kleinere planten uit de voegen laten groeien, dat kom je in het echt ook tegen, ook als de spoorlijnen gewoon in gebruik zijn.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

velociraptor42

Bericht door velociraptor42 »

wat ook werkt is van een oud penseeltje de steel verwijderen en de schacht uitboren zodat deze hol wordt.
vervolgens kun je de schacht met een tangetje wat vervormen tot een rechthoek met afgeronde hoeken zodat je en steenmal krijgt.
vervolgens kun je dan op een muurtje of trotior van dash klei ( wel als deze nog niet opgedroogd is ) hiermee afdrukken maken zodat je een natuurgetrouwe muur of stoep krijgt.
op mijn baan zijn alle stoepen hiermee gemaakt en het lijkt net echt!!!

Plaats reactie