Vastzetten n rails.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
HeZwi

Vastzetten n rails.

Bericht door HeZwi »

:) Hallo allemaal.
Graag van iemand advies over het vastzetten van n rails(minitrix/roco).
Heb een grasmat op de plank geplakt.
De buitenste baan vastgezet met minitrixschroefjes.
De loc's maken veel lawaai en lopen niet mooi.
Of is het beter om de rails te gaan plakken.
Hopelijk kan iemand me hier een antwoord op geven.

Groetjes,

Henk.

spoor65

Re: Vastzetten n rails.

Bericht door spoor65 »

Henk,

Welkom,

1 van de veel gebruikte manieren, gamma blauwe schuim ondervloerplaat voor laminaatvloeren,
dit op de plaat ondergrond plakken, in stroken, als railbedding onder de rails, lijmen met flexibel blijvende
boekbinderslijm. rails eveneeens hiermee lijmen (verdund).

zoek eens op het forum hier, geef de bovengenoemde termen als steekwoorden en je zult er al legio over kunnen lezen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

thevandijks

Bericht door thevandijks »

Ik heb mijn rails tijdelijk vast liggen met dubbelzijdig plakband (Ben uitgebreid aan het test rijden, en baanplan is volop in beweging!) Dit bevalt eigenlijk heel goed! Lijmen (buiten dat ik slecht tegen de lijmlucht kan!) is definitief, rails is moeilijk lost te krijgen!

Groet Hans

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Lijm lucht hoeft geen probleem te zijn, rails lijmen moet je uitsluitend doen met een dun laagje houtlijm en het liefst gelijk verlijmen met het ballastbed en dan dus lijmen met verdunde houtlijm, dit stinkt niet en is altijd los te weken. Voor je het verlijmd kan je het tijdelijk vast zetten met spijkertjes, spelden of railschroefjes.
Zelf heb ik veel de railschroefjes voor de Marklin C rails gebruikt, die zijn voor Fleischmann Piccolo rails zonder problemen bruikbaar, bij overige soorten rails en bij een harde ondergrond is voor boren vereist.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

Hoi. Nog even over het vastzetten van m'n rails. Ik heb er al een grasrol van Busch onder liggen. Kan ik hier de rails ook op vast lijmen? Mvg. Henk.

spoor65

Bericht door spoor65 »

thevandijks schreef:Ik heb mijn rails tijdelijk vast liggen met dubbelzijdig plakband (Ben uitgebreid aan het test rijden, en baanplan is volop in beweging!) Dit bevalt eigenlijk heel goed! Lijmen (buiten dat ik slecht tegen de lijmlucht kan!) is definitief, rails is moeilijk lost te krijgen!

Groet Hans

Hans,

Wil hier toch ff graag op inhaken.

Dubbelzijdig plakband/tape is zeker een mogelijkheid, maar mijn ervaring met deze, is dat het toch niet echt duurzaam is.
Zoals van vele soorten plakband, laat op een gegeven moment de plaklaag toch her en der los.

Daarnaast hoef lijmen beslist niet definitief te zijn.
Zowel verdunde houtlijm als boekbinderslijm is zeer goed weer los te krijgen, zonder schade aan de gebruikte rails.
wel heeft boekbinders lijm het extra voordeel dat het flexibel blijft, waardoor het iets beter werkt bij geluidsreductie.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

spoor65

Bericht door spoor65 »

HeZwi schreef:Hoi. Nog even over het vastzetten van m'n rails. Ik heb er al een grasrol van Busch onder liggen. Kan ik hier de rails ook op vast lijmen? Mvg. Henk.
Tuurlijk kan dat, maar heb jij in het eggie wel eens een grasveld onder de rails zien liggen :?: :?: :?:

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2
Plaats reactie