Vorige week reed mijn Fleischmann BR-39 schitterend, op z'n opstartprobleem na dan. Het opstartprobleem is dat hij in het begin erg veel moeite heeft met wegkomen. Als ik de trafo vol open zet, dan rijd hij langzaam weg. Na 1,5 a 2 rondjes op mijn baantje is dat probleem opgelost en rijd hij echt te hard dus moet de trafo wat lager gezet worden om een mooie snelheid te hebben.
Deze week (ik rijd er maar 1x per week mee ) was er geen beweging meer in te krijgen. Hij reed helemaal niet meer. De motor gaat helemaal niet meer draaien, ook niet na een zetje ofzo. De lampjes gaan echter wel gewoon aan, dus er is stroomafname. Ik heb vanavond even een multimeter erop gezet, en ik meet dat er gewoon verbinding is tussen de railstaaf en het laatste punt op de motor van de elektronica (dat zijn de koolstofborstels, dacht ik?). Ik denk dat ik die wel gevonden heb. Tussen beide railstaven en beide punten (dus railstaaf 1 heeft verbinding met beide punten, en railstaaf 2 ook). Dus de stroom kan gewoon bij de motor komen.
Wat is er precies mis met deze loc? Is de motor gaar en moet die vervangen worden? Klopt er iets niet met de elektronica? Graag jullie advies, zodat ik hem weer operationeel kan krijgen .
Ik denk dat de tandwielen/wielen te zwaar draaien, misschien door verkeerde olie?
Als je de motor loshaalt, draait die dan wel op zichzelf? En hoe zwaar loopt het onderstel zonder motor?
Ik heb net het motortje helemaal los gemaakt, en direct m'n trafo op de motor gehangen. Dan zet ik z'on 10 volt op de motor (gemeten door de trafo direct op m'n multimeter te zetten). Ik voel binnen de motor wel iets gebeuren dan (een beetje trilling erin oid, lastig te omschrijven), maar de motor zelf gaat niet draaien.
Het probleem zit dus duidelijk in de motor zelf. Nu is alleen nog de vraag: wat is het probleem precies. Koolstofborstels vervangen? Of nieuwe motor zien te regelen ergens?
Geen idee of het belangrijk is, maar toen ik de motor eraf haalde zat er, vlakbij een contactpunt ook allemaal witte/grijze prut. Erg plakkerig. Ik heb dat er niet in gedaan, de laatste keer dat ik de motor los had (toen ik de loc kocht zat de motor er verkeerd om in, dus die is toen omgedraaid).
Het onderstel zonder motor loopt volgensmij goed. Ik heb het nog ff gecontroleerd, maar dat is mijn inziens eigenlijk overbodig geweest, gezien de resultaten met de motor.
Ik wilde net aan m'n broertje laten zien dat de motor het niet meer doet als je er de spanning op zet. En zoals dat altijd gaat als je dingen aan andere mensen laat zien, dan gaat het nooit zoals gepland. In dit geval dus ook: de motor begon wonderwel te draaien . Dat was wel positief natuurlijk. Ik zat eerder vanaaf ook nog wat naar die motor te kijken, en toen is er (minstens) 1 klodder zwarte prut uit gevallen. Eerst dacht ik dat het een stofje oid was, maar toen ik het van m'n bureau veegde, smeerde ik het uit .
Op een gegeven moment stopte het motortje weer met draaien. Toen gaf m'n broertje hem een zetje en deed hij het weer even. Ik heb hem later niet meer aan de gang gekregen. Nog wel meerdere pogingen gedaan, maar daar ben ik mee gestopt toen ik voelde dat de motor erg warm begon te worden. Ik kon hem bijna niet meer vasthouden, maar ik ben ook best een watje op dat gebied . Ik heb toen niet de multimeter ertussen gehangen om te kijken hoeveel A er nou verbruikt werd.
De motor heeft dus erg veel moeite met beginnen met bewegen, lijkt het.
Motortje goed schoonmaken.
Koolborstels vervangen, en voor dat je er nieuwe in doet, de collector goed schoonmaken. Dat is dat ronde dingetje in de motor waar de koolborstels tegen aan gedrukt worden.
Dan de nieuwe erin en rustig in laten lopen.
wat pp4trains zegt + eerst checken hoe gemakkelijk de motor met de hand te draaien is. Als dit erg zwaar gaat heb je een probleem met een lager, als het soepel gaat, volg de instructies hierboven.
Mja, ik kan het motortje met de hand draaien. Maar dit is de eerste modeltreinmotor waarbij ik dat doe . Geen idee dus of dit zwaar of licht is. En dat beoordelen is ook erg lastig zo via het forum . Ik neem hem dinsdagavond dus gewoon mee naar de modelspoorvereniging. Dan heeft een clubgenoot, als het goed is, ook een sonisch badje bij, dus kan hij goed schoongemaakt worden. Ook heeft hij veel reparatie ervaring, dus die voelt wel of de motor wel of niet goed draait .
Nou, het is nu dinsdagavond en m'n BR39 is inderdaad mee gegaan naar de modelspoorvereniging. Het motortje was verschrikkelijk vies en was eigenlijk gewoon vast gelopen. Nadat het in een sonisch badje had gelegen was het weer helemaal schoon en draaide de motor veel soepeler. Echt heel erg veel soepeler. Het kost nu geen kracht meer om er beweging in te krijgen. Dat was fout, blijkbaar . De reparateur zei: "dit is de vuilste motor die ik tot nu toe heb gezien" . Echt vies dus.
Motor schoongemaakt, weer ingebouwd in de loc, en de loc rijd weer als een zonnetje. Niets mis mee. Een ander clublid heeft al gekeken hoe hij om te bouwen is, en volgende week gaat dat dus gebeuren, want dan vergeet ik m'n soldeerbout niet mee te nemen naar de club .
Als jouw 039 omgebouwd is, zou jij dan zo vriendelijk willen zijn daar wat foto's van te maken en hier op het forum
plaatsen?
Ben zelf nog steeds erg gecharmeerd van Flm. 039, maar die van mij is, net als die van jou (nog) analoog.
Als je er ook wat uitleg bij zou kunnen geven, is dit helemaal geweldig natuurlijk
Maar begrijp mij goed, het is en blijft een verzoek...
ja, dat wil ik wel doen hoor (ik zet meteen een herinnering in m'n telefoon dat ik volgende week ook een fototoestel mee moet nemen naar de club, anders ga ik het nog vergeten. Het fototoestel in m'n telefoon is te slecht om voor dit doeleinde gebruikt te worden).
Ik meld alleen wel van te voren: mijn BR39 is niet orgineel meer. Ik heb hem 2e hands gekocht, en de vorige eigenaar heeft er al wat in zitten sleutelen. Ik denk dat hij (of zij, maar ik gok op hij) 2 dingen heeft gedaan:
Hij heeft er 2 diodes in geplaatst, anti-parallel, zodat de verlichting alleen brand aan de kant die de trein op rijd. Deze diodes zitten in de loc, De bekabeling voor verlichting is dus doorgevoerd naar de loc
Ik denk dat hij in de loc ook een extra tinprutje heeft toegevoegd en alle stroomafname in de loc samen heeft laten komen. Er wordt aan stroomafname gedaan in de tender, maar dat gaat door naar de loc, waar ook iets van stroomafname gedaan wordt. De 2 kabels voor de motor zijn ook doorgevoerd naar de loc zelf.
Deze 2 aanpassingen zorgen ervoor dat ik alle benodigde kabels al in de loc zelf heb zitten, en ik de decoder ook in de loc kan plaatsen. En dat is erg prettig, want in de loc is veel meer ruimte dan in de tender.
Uiteraard gaan de 2 anti-parallelle diodes verdwijnen als ik de decoder inbouw. Die zijn dan overbodig geworden.
Die komt het meeste overeen met wat ik ga doen. Die loc komt ook helemaal overeen met wat ik heb. Door die foto's ben ik er alleen wel achter gekomen dat de vorige eigenaar al wat gewicht verwijderd heeft, waardoor hij die anti-parallelle diodes erin kon stoppen. Die ruimte heb ik nu dus voor m'n decoder.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt een voorstander ben van het verwijderen van flink wat stukken uit de tender. Daardoor zit daar minder gewicht in en is je aandrijving minder goed. Persoonlijk zou ik hem in de loc zetten. Daar is het minder erg om gewicht weg te halen, want dat doet toch niks. Je moet er ook weer niet al het gewicht uit halen, want de wielen moeten wel op de spoorstaven gedrukt worden, anders doen de assen aan de buitenkant het niet meer .
Maar in de voorkant plaatsen is wel iets meer werk, omdat je de kabels daarheen moet krijgen, maar ik denk dat je daardoor wel een beter resultaat krijgt.