Even voorstellen: Nico

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nico

Even voorstellen: Nico

Bericht door Nico »

Dag allen,

Ik ben Nico, 21 jaar oud, en heb al menige euro in Hans zijn zaak gestopt ;)

Ben momenteel alleen nog aan het verzamelen, maar ben druk aan het kijken naar een digitaal systeem. Of eigenlijk, heb het inmiddels zo'n beetje gevonden: Rautenhaus. Hierna ben ik voornemens een andere hobby (en werk) te gebruiken, namelijk programmeren, voor het ontwikkelen van eigen software om een digitale baan aan te sturen in .NET. Puur om dat ik dat erg leuk vind. Bewust geen keuze voor Koploper bijvoorbeeld. Ook wil ik hierin bijvoorbeeld het automatisch kunnen rangeren en (dus) variabele treinsamenstellingen verwerken.

Overigens ben ik vroeger met H0 opgegroeit, maar alles is op een gegeven moment verkocht en een Piccolo startsetje gekomen. Toen flink gaan sparen om uiteindelijk een Wadloper te bemachtigen (mijn eerste trein). En die staat nog steeds mooi in de kast, omgeven tussen een verzameling van nog meer NS materieel :D

Ondertussen lees ik lekker mee op dit forum, en geniet vooral van de foto's van anderen.

Gr,

Nico

Jos

Re: Even voorstellen: Nico

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Nico :D

Groetjes,
Jos

Saraan

Bericht door Saraan »

Welkom Nico! Als een dag ooit meer dan 24 uur heeft, dan ga ik ook de uitdaging aan om een eigen besturingsprogramma te schrijven voor mijn modelbaan. Dan wel in C++ of eventueel Java, maar taal is bijzaak. Voorlopig bouw ik verder aan mijn baan.

Succes met je programmeerproject!
groeten,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

gdw1963

Bericht door gdw1963 »

Hoi Nico,

Welkom... Verzamelen is al leuk op zich en kan behoorlijk tijdrovend en soms zelfs frustrerend zijn als je net naast dat ene leuke modelletje grijpt.

Ik ben zelf ook nog niet verder gekomen als verzamelen en oriënteer me nu ook op de besturing. Aangezien er hier al behoorlijk wat kennis aanwezig is ben ik toch benieuwd naar jouw beweeg redenen om te kiezen voor Rautenhaus in combinatie met je eigen project en niet een reeds beschikbaar programma zoals Koploper of Rocrail.

Zoals gezegd ben ik zelf ook pas in de "ontdekkingsfase" qua besturing en probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen.

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

Onderwerp starter
Nico

Bericht door Nico »

gdw1963 schreef:Hoi Nico,

Welkom... Verzamelen is al leuk op zich en kan behoorlijk tijdrovend en soms zelfs frustrerend zijn als je net naast dat ene leuke modelletje grijpt.

Ik ben zelf ook nog niet verder gekomen als verzamelen en oriënteer me nu ook op de besturing. Aangezien er hier al behoorlijk wat kennis aanwezig is ben ik toch benieuwd naar jouw beweeg redenen om te kiezen voor Rautenhaus in combinatie met je eigen project en niet een reeds beschikbaar programma zoals Koploper of Rocrail.

Zoals gezegd ben ik zelf ook pas in de "ontdekkingsfase" qua besturing en probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen.
Dag,

Rautenhaus vanwege onder andere de Nederlandse support daarbij, en ook bij het opschalen terugname in kosten tov standaard Selectrix componenten bijvoorbeeld. (Rautenhaus gebruikt overigens het Selectrix protocol). Een 16-vouds bezetmelder van Rautenhaus is niet zo prijzig bijvoorbeeld tov concurrenten. De startprijs ligt wel hoger.

Het zelf programmeren komt uit mijn voorliefde voor het zelf uitvinden van hoe dingen werken. Daarnaast ben ik ook van mening dat ik mijn programma vergeleken met koploper op bediening en layout beter kan uitwerken. :geek:

shoven

Bericht door shoven »

Hoi Nico,

Uiteraard welkom op het forum. Ik ben erg benieuwd naar je programmeerproducten. Enerzijds als modelspoorder, anderzijds omdat ik mijn werkzame leven ooit begon als software engineer (inmiddels niet meer, ik doe nu verkeer en dat is ook heeeel leuk). Laat ons vooral meegenieten van de dingen die je bedenkt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Nico

Bericht door Nico »

Bedankt voor het warme welkom :)

Heb inmiddels een digitaal systeem liggen, en meteen ook maar aan de computer gehangen. Heb er nog maar een paar uur in kunnen steken maar heb meteen even een testje gedaan met loc's aansturen en geluid over een surroundsysteem.

Nu is mijn vraag, vinden jullie het interessant om over zegmaar de basis achter computeraansturing met Selectrix protocol te lezen? In dat geval lijkt het me leuk om een 'tutorial' schrijven met wat uitleg over hoe simpel het allemaal is ;)

shoven

Bericht door shoven »

Kom maar op Nico, ik wil best wat meer weten over de 'fundamentals' achter de digitale modelbesturing. Waarom trouwens Selectrix en geen DCC?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Nico,

Allereerst welkom, altijd leuk nog een selectrix rijder. Kan er weer een beetje tegenwicht worden geboden aan al die DCC verslaafden hier :mrgreen:

@Shoven
Er staat iets over nederlandse support via Rokon (Rautenhaus) aan het begin, uit persoonlijke ervaring weet ik dat dat erg prettig is.

Daarnaast heeft (ik kan niet zien hoe groot/klein de baan gaat worden hor dus als dit niet meespeelde dan mag je me corrigeren) Selectrix een voorsprong op DCC als het om schakelen gaat. DCC is lastafhankelijk en Sx niet. Bij grote banen met veel activiteit zal de DCC centrale z'n opdrachten minder vaak gaan herhalen terwijl dit bij Sx constant blijft (13x sec). Das dus wel handig als je een computer wil gaan gebruiken met eigen programmatuur.

MvG
Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Nico

Bericht door Nico »

shoven schreef:Waarom trouwens Selectrix en geen DCC?
In het kort:
  • Nederlandse support (rautenhaus)
  • Standaardisatie (ipv decodertypespecifieke cv's en allerhande kabels)
  • Hoeveelheid te vinden (actuele) informatie. Met selectrix heb ik toch het idee dat ik niet in het diepe ben gesprongen.
Daarbij is het zo dat ik dus met de computer wil gaan rijden waardoor ik zaken als diode-remtrajacten et etc niet nodig heb en daardoor dus geen complete keur aan componenten hoef aan te schaffen.

Is er trouwens een topic over digitaalkeuze? Anders wellicht leuk als iemand die aanmaakt? Er is ongetwijfeld veel over geschreven, maar volgens mij ook nog veel over te schrijven. Er zijn nog veel mensen die de overstap nog niet gemaakt hebben.

Ik zal ondertussen eens wat schrijven over digitale aansturing. In principe moet het niet veel uitmaken of het nou om Slx/DCC gaat, omdat de protocollen sowieso anders zijn, maar op het moment dat je deze kent het daarna ongeveer hetzelfde is.

Plaats reactie