Lichtlekkage in rijtuigen.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Overdijk

Lichtlekkage in rijtuigen.

Bericht door Overdijk »

Hoi allemaal,

Bij een aantal van mijn rijtuigen schijnt de binnenverlichting door het plastic van het dak door. Dit zijn vnm FLM rijtuigen met de originele FLM (gloeilamp)binnenverlichting, die vooral onder digitaal erg fel branden. Het is de bedoeling om ze uiteindelijk om te bouwen naar LED, maar door de grote van het wagenpark zal dit beetje bij beetje gebeuren. De rijtuigen zonder verlichting eerst en dan zal pas begonnen worden met vervangen van de gloeilampstrips op basis van defect gaan.

Dus het doorschijn fenomeen. Hoe lossen jullie dit op?

Tape?
Zo, ja wat voor tape?
Verf?
Zo, ja wat voor verf?
Andere oplossingen?

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Michiel

Re: Lichtlekkage in rijtuigen.

Bericht door Michiel »

Tja, verf? Ik heb gemerkt dat je al een aantal lagen zwarte verf moet aanbrengen opdat het licht egaal en overal gedempd is. Vreselijk lastig werk, vooral langs de ramen.

Tape of papier? Je blijft eindeloos raampje uitknippen ,en dan moet je het nog allemaal precies kunnen uitsnijden... Niet evident en vrij veel werk.

Ik zou de bron aanpakken, omdat je later toch naar zwakkere LED verlichting overstapt. Kan je niet eenvoudig een weerstand extra in serie aanbrengen op of aan de lichtstrip? Let op dat die weerstand wel vrij heet kan worden. Maar dit lijkt me toch de minst tijdrovende ingreep.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

evo

Bericht door evo »

als het alleen maar om het dak gaat: aluminiumfolie

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Overdijk

Bericht door Overdijk »

evo schreef:als het alleen maar om het dak gaat: aluminiumfolie
Bedankt. Ja het gaat idd alleen om het dak.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 12 jul 2011 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Als het probleem bij digitaal zit, dan zou ik de uitgang van de lampjes gewoon dempen in de decoder. Even opzoeken welke CV het is, lagere waarde erin zetten en het probleem is opgelost :).

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Jos

Bericht door Jos »

Om die reden zit er bij de standaard verlichtingsset altijd een strook zelfklevend aluminiumfolie.
Koop bij de DHZ zaak een rol zelfklevende aluminiumtape en je kunt voorlopig vooruit. Deze tape wordt vaak gebruikt bij het afdichten van metalen afvoerleidingen zoals verwarmingsketels.

Groetjes,
Jos

Sven

Bericht door Sven »

Als je licht tegen wilt houden met verf kan je beter metallic gebruiken dan zwart. Een enkel laagje metallic houdt meer licht tegen dan tien lagen zwart.

Plaats reactie